Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko amk insinööri ja DI-tutkinnolla paljonkin eroa työllistymisen kannalta?

Vierailija
06.06.2022 |

Pääseekö amk inssi tutkinnolla hyviin töihin?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ja roikkuu. Itse olen AMK inssitutkinnolla töissä paikassa jossa 90% on joko DI tai FM tutkinnoilla.

Voi päästä muttei välttämättä pääse.

Vierailija
2/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ja roikkuu. Itse olen AMK inssitutkinnolla töissä paikassa jossa 90% on joko DI tai FM tutkinnoilla.

Mikä koulutus sinulla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenemisen kannalta on. Aika vanhoillista meininkiä insinöörialoillakin edelleen, Di johtajan mukaan vain DI on pätevä johtamaan.

Vierailija
4/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikan insinööri (AMK)

Vierailija
5/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenemisen kannalta on. Aika vanhoillista meininkiä insinöörialoillakin edelleen, Di johtajan mukaan vain DI on pätevä johtamaan.

Mutta jos ei halua johtaa, niin amk voi olla ihan yhtä pätevä?

Vierailija
6/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikan insinööri (AMK)

Ok, tuota vähän itsekin olen suunnitellut. Arvosanat ei vaan suoraan riitä DI-puolelle niin pitäisi korotella ja mietin että kannattaako.

Vierailija
7/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ei halua johtaa, niin amk voi olla ihan yhtä pätevä?

Projektipäälliköksi voit päästä, mutta tuskin ryhmänjohtajaksi.

Vierailija
8/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suuressa insinööritoimistossa ei ole mitään väliä koulutuksella, kunhan on jonkinlainen insinööri. Meillä on opistoinsinöörejä, AMK-insinöörejä, ylempiä AMK-insinöörejä, tekniikan kandeja ja diplomi-insinöörejä. Onpa muutama tekniikan lisensiaatti ja tohtorikin.

Toimitusjohtaja on opistoinsinööri, kuten moni osastopäällikkökin. Oma halukkuus ja näytöt ratkaisevat eniten mihin tehtäviin lopulta ajautuu. 

Vierailija
9/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän merkitystä on osaamisella ja alan työkokemuksella. Pelkät paperit ei takaa työpaikkaa toisin kuin työvoimapula-aloilla. Osaava insinööri voi edetä paremmin kuin vähemmän alaansa tunteva DI:n paperit omistava.

Vierailija
10/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että DI:llä on tavallaan laajemmat mahdollisuudet. Voi hakea samoja töitä kuin amk-insinöörit, mutta mahdollisia ovat myös tieteellinen tutkimus ja muu sellaista teoreettista esim. matemaattista osaamista vaativa työ. Niihin tehtäviin toisaalta vaaditaan sellaista osaamista, ettei sitä kenellä tahansa DI:lläkään ole. Ylempi korkeakoulututkinto sinänsä avaa joitain mahdollisuuksia julkisella puolella, jossa tutkinnoilla on merkitystä. Toisaalta amk-opinnoissa saattaa saada moniin insinöörihommiin enemmän käytännön osaamista. Ainakin omat DI-opintoni sisälsivät paljon teoreettista osaamista ja käytännön taitojen kehittäminen vaati myös harrastuneisuutta.

Käsittääkseni DI-tutkinnossa on enemmän tilaa sivuaineelle, ja yliopistoissa on sellaisia tarjolla laaja valikoima, joten jos haluaa kehittää osaamistaan pääaineen lisäksi johonkin muuhun suuntaan, voi saada valmiuksia, jotka avaavat taas ihan eri ovia.

Vierailija
11/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset arvostaa enemmän DI:tä, niin siksi heillä on paremmat työllisyysmahdollisuudet ainakin uran alussa.

Vierailija
12/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suuressa kansainvälisessä elektroniikka-alan yrityksessä löytyy samoista suunnittelutöistä teknikoita, opistoinssejä, AMK-inssejä (joka olen myös itse), DI:tä ja tekniikan tohtoreita. Saattaa olla myös jokunen lisensiaatti ja FM (yleensä fysiikan puolelta), mutta ei ole tullut vastaan. Suomen yksikössä (noin 300 henkilöä) pomot on pääosin opistoinssejä, kun ovat vanhempia ja pisimpään talossa olleita.

Vierailija
13/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän merkitystä on osaamisella ja alan työkokemuksella. Pelkät paperit ei takaa työpaikkaa toisin kuin työvoimapula-aloilla. Osaava insinööri voi edetä paremmin kuin vähemmän alaansa tunteva DI:n paperit omistava.

Eikö koodareista ole pula?

Vierailija
14/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI:n tutkinto on melko paljon vaikeampi läpäistä, joten ei kannata väkisin hakata päätä seinään, jos teoreettiset osat tuottaa tuskaa. Ihan hyviin hommiin pääsee myös AMK-inssin papereilla. Mutta kyllä DI:n paperit hieman paremmat lähtökohdat antaa, jos on rakentanut tutkintonsa järkevästi. Osaaminen ja työkokemus tietenkin merkitsevät eniten.

Vierailija
15/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki amk paperit, mene ulkomaille töihin jossa ne eivät ymmärrä eroa. Sitten kun palaat suomeen ei ole ongelmia saada vastaavanlaista työtä täällä.

Tosin yhdeksän kymmenestä jää ulkomaille tai palaavat takaisin tultuaan tänne. Palkat plus työympäristö ovat niin paljon paremmat muualla.

Vierailija
16/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koodareista ole pula?

Ei ole. 3 tonnia kk koodareista on kyllä pula.

Vierailija
17/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alasta riippuu. Esimerkiksi rakennesuunnittelussa yms on pätevyysvaatimukset ja tietyt työtehtävät vaativat työkokemuksen lisäksi ylemmän korkeakoulututkinnon.

Vierailija
18/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. AMK-insinöörinä jää 3000e dead-end duunarihommiin ja Di:nä on uraputkessa 5000e ja vielä isompiin hommiin.

Vierailija
19/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonnekin vaaditaan tosiaan se ylempi korkeakoulututkinto. Ei tuolla tosielämässä varmaan kamalasti eroa ole. Työkokemus ratkaisee...

Vierailija
20/40 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI:nä on paljon paremmat palkat ja laajemmat mahdollisuudet. Jos vain on mahdollista, eli on lukenut pitkän matikan kohtuullisella arvosanalla, niin kannattaa tähdätä sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi