Äitini ei ymmärrä, että teen yötyötä!!
Se ei vain mene hänelle jakeluun. Soittelee minulle päivisin, kun nukun(en pidä puhelinta enää äänellisellä, joten huomaan vain, kun herään illalla, että on saattanut soittaa eri aikoihin iltapäivällä muutamia kertoja, vaikka olen kertonut ajat jolloin nukun) sitten soittaa minulle työmatkalla ja nurisee, ettei minua saa enää arkisin lainkaan kiinni. Mitään asiaa hänellä ei sinänsä ole, jaarittelee niitä näitä. Hän on näitä henkilöjä, jotka voivat puhua tunninkin putkeen niitä näitä. Ja nyt ei ole kysymys mistään yksinäisestä vanhuksesta vaan on vain tällainen ja nyt tämä on vain yltynyt, kun hiljattain erosi pidemmästä uudesta suhteestaan ja soittelee, koska hänellä on tylsää.
Olen yrittänyt hänelle selittää, että, kun hän soittaa minulle, vaikka kolmen aikaan iltapäivällä niin se on sama kuin minä soittaisin hänelle samaan aikaan keskellä yötä, kun hän nukkuu, mutta ei vain sisäistä asiaa.
Huoh mitä voin tehdä?
Kommentit (29)
Onko äidilläsi alkava muistisairaus? Onko muitakin asioita, joita ei tajua?
Vierailija kirjoitti:
Usein varsinkin vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan ajatus, että ymmärtävät kyllä toisen olevan yötöissä, mutta eivät tajua, että "nukutaan koko päivä". Ajattelevat, että yövuoron jälkeen nukutaan joku pari tuntia ja ollaan jalkeilla jo ihan viimeistään kahdeltatoista, koska eihän sitä nyt voi koko päivää maata, vaikka olisi kuinka koko yö tehty töitä.
Tämä. Osa näistä vatipäistä on nuorempaakin sukupolvea. Aina tehneet tietenkin pelkkää virka-aikatyötä.
-Olit soittanut, nukuin. Mitä asiaa?
-Täh? Siis nukuit klo 11.30??
-Joo, menin nukkumaan puoli ysiltä kun olin yövuorossa.
-No joo, mut että puoli kaksitoista vielä sängyssä? Miten saat rytmin pysymään? Eihän tossa oo järkeä.
-Nukun siis puoli neljään öiden jälkeen. Ne on mun yöunet.
-Ei hemmetti, tossahan menee rytmi ihan sekaisin!
Mikä rytmi? Kenen rytmi? Mihin rytmiin pitäisi sopeutua kun työt on kolmessa vuorossa?
Sama kuin soittelisin virka-aikaa tekevälle kaverille yhdeltä yöllä että nyt ylös, ulos ja lenkille, nukkuminen on ajanhukkaa!
Onko hän jotenkin vajaa, kun ei tajua olla soittamatta, jos kertoo yötöistä?
Tämä sama ei mene kalloon myöskään työkkärin, kelan ym. instanssien edustajille. Yötyötä tekevä keikkatyöläinen olen. Laittaa sitä perkeleen tekstaria tai eemeliä, vastaan kun töiltä tai unilta ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Onko äidilläsi alkava muistisairaus? Onko muitakin asioita, joita ei tajua?
Meillä oli äitin kanssa tapana soittaa joka la-ilta saunavuorojen jälkeen (oli n. yhtäaikaa).
Sit tuli kerran soitto keskellä viikkoa, keskellä päivää, (olin silloin töissä): "pitikö minun soittaa?"
Sanoin, et ei sinun kyllä pitänyt, mutta voidaan me vähän aikaa jutella.
Jonkin ajan päästä, tutkimusten jälkeen, löytyi sitten A.
Ei niitä soittoja tullut kuin tuo yksi ainoa, en kylläkään kieltänyt soittamasta. Jos oli joku palaveri tms., niin pistin puhelimen äänettömälle.
Ei sitä ymmärrä oikein kukaan. Jatkuvasti ihmetellään kuinka joku voi olla vielä kahdelta iltapäivällä nukkumassa, ja vielä arkena!
Minä teen epäsäännöllistä työtä ja välillä olen töissä yli puolen yön. Työ vaatii ääretöntä keskittymisyä ja työpäivä voi olla 16 tuntiskin putkeen.
Tämä ei mene appivanhemmille jakeluun vaan he saattaa töytästä oven taa ja alkaa mössöttää miten meillä vielä nukutaan.
Olen tullut kotiin kahdelta 16 tunnin tuöpäivän jälkeen adrenaalihuipussa ja valvonut viiteen ennen kuin saan nukuttua.
Ei mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama ei mene kalloon myöskään työkkärin, kelan ym. instanssien edustajille. Yötyötä tekevä keikkatyöläinen olen. Laittaa sitä perkeleen tekstaria tai eemeliä, vastaan kun töiltä tai unilta ehdin.
Alla 22 vuotta kolmivuoroa (pääosa iltaa ja yötä), niin työkkärin maatuska kärähti ettei ollut edes lukenut mun papereita puhelinkierroksellaan - alkoi kysellä mun unirytmin säilyttämisen tärkeydestä kun oli pari vuotta sitten kuukauden tauko keikoista (itse asiassa pidin lomaa).
Mikä tun unirytmi?
- no äidit ne on näissä puljuissakin töissä...
Anna äidillesi auttavien tahojen puhelinnumeroita, rinkutelkoot niihin.