Tulehdus vuosia myöhemmin juurihoidetun hampaan vieressä
Voiko sen hoitaa antibiooteilla pois vai pitääkö poistaa hammas? Hampaassa ei itsessään näy mitään vikaa, mutta röntgen näytti juuren kärjen vieressä tulehdusta. Hoitaisko antibiootit niinkuin yleensäkin tulehdukset?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kanssa (joka ei siis oireillut mitenkään vaan hammaslääkäri huomasi vuositarkastuksessa) ja sitten sitä tulehdusta alettiin hoitaa ja avattiin ne juurihoidetut juuret taijotainvastaavaa. Sitten lopulta turposi koko alaleuka (siis ihan oikeasti oli triplasti leveämpi leuka/poski sillä puolen, lähinnä kuin puolikas pallo) ja sitten poistettiinkin sekä aikoinaan juurihoidettu hammas että yhdet hampaat sen kumminkin puolin.
Tuon lisäksi tuli vielä siitä ekasta antibiootista aivan kamala nokkosrokko ja sitten siitä mihin se vaihdettiin seurasikin hiivatulehdus. Ihan stanan hauskaa kun kroppa kutisi ja kirveli niin sisäisesti kuin ulkoisestikin toista viikkoa ja yhtäkkiä puuttui se 3 hammastakin.
Elämä voi tosiaan yllättää.
Eli ehkä kannattais vaan suoraan poistaa hammas, kuin alkaa hoitaan antibiooteilla tai avaamaan juuria uudestaan..? Hurjalta kuulostaa sun vaiheet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kanssa (joka ei siis oireillut mitenkään vaan hammaslääkäri huomasi vuositarkastuksessa) ja sitten sitä tulehdusta alettiin hoitaa ja avattiin ne juurihoidetut juuret taijotainvastaavaa. Sitten lopulta turposi koko alaleuka (siis ihan oikeasti oli triplasti leveämpi leuka/poski sillä puolen, lähinnä kuin puolikas pallo) ja sitten poistettiinkin sekä aikoinaan juurihoidettu hammas että yhdet hampaat sen kumminkin puolin.
Tuon lisäksi tuli vielä siitä ekasta antibiootista aivan kamala nokkosrokko ja sitten siitä mihin se vaihdettiin seurasikin hiivatulehdus. Ihan stanan hauskaa kun kroppa kutisi ja kirveli niin sisäisesti kuin ulkoisestikin toista viikkoa ja yhtäkkiä puuttui se 3 hammastakin.
Otan todellakin osaa! Muutenkin karmeeta ja ihan omasta kokemuksesta tiedän, mitä on nokkosrokko (urtikaria). Minulla se kesti kuukausia, tuntui kuin koko iho olisi ollut jotenkin irrallaan. Parasta oli olla alasti ja kotona se onnistuikin, mutta töissä sitä ei olisi suvaittu. Sehän voi palatakin, mutta onneksi olen vielä säästynyt siltä. Moni varmaan vähättelee tätä tautia, mutta katsokoon kuvia. Niitä pahimpia.
Minulle kävi noin, ja juurihoidettu hammas poistettiin. Hampaan juurihoidon jälkeen meni noin 15 vuotta, ennenkin tulehtui. Juuri oli haljennut. Olihan se ensin ajatuksena, että voi ei, menetän hampaan, mutta parempi niin kuin että tulee laajempaa tulehdusta leukaan. Tilalle laitettiin implantti, koska oli alaposkihammas ja olisi ollut vaikea syödä ilman hammasta. Hoidan implanttia puhdistamalla hampaat hyvin ja käyn säännöllisesti tarkastuksissa, niin eipä tuo nyt iso menetys ollut kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi noin, ja juurihoidettu hammas poistettiin. Hampaan juurihoidon jälkeen meni noin 15 vuotta, ennenkin tulehtui. Juuri oli haljennut. Olihan se ensin ajatuksena, että voi ei, menetän hampaan, mutta parempi niin kuin että tulee laajempaa tulehdusta leukaan. Tilalle laitettiin implantti, koska oli alaposkihammas ja olisi ollut vaikea syödä ilman hammasta. Hoidan implanttia puhdistamalla hampaat hyvin ja käyn säännöllisesti tarkastuksissa, niin eipä tuo nyt iso menetys ollut kuitenkaan.
Muistatko oliko poisto kivuliasta? Saitko antibiootteja tulehdukseen ennen poistoa? Pelottaa operaatio, ja jos tulehduksen vuoksi ei puudukaan kunnolla. Tai on muuten haastavaa. Surettaa myös menettää hammas, itsellä kyse myös poskihampaasta. Ilmeisesti vaivaa ei voi hoitaa pelkästään antibiootein? Ap
Mulla oli joku tulehdus, mätä tuli vierestä ulos, sillpin rtg nåkyi mätäpesäke.
Viikko siitä menin poistoon, ja mätää ei enää näkynyt. Vanha paikka poistettiin ja hammasta kevennettiin kun narskutan.
Olisiko 1-2kk sitten tehty tuo. Ei ole enää oireillut. Jos alkaa jomottaa niin sitten poistoon.
Kaippa jos hammas poistetaan, antibiootit tulee. Eka hammaslääkäri perusteli, että koska juurihoidetussa hampaassa ei ole verenkiertoa, antibiootti ei toimi siinä. Mulla se mätä tuli kyllä kitalaen puolelta ulos, ja onhan siellä jotain verenkiertoa, emt.
Kannattaa vedättää hammas suoraan pois, eikä ryhtyä juurihoitopelleilyihin mitenkään.
Kokemusta on. Kaikki juurihoitoni meni mönkään, vasta 10 vuoden kuluttua löytyi massiiviset tulehduspesäkkeet, krooniset. Kaksi poskihammasta, vedettiin saman tien kun huomattiin, ei mitään ab-kuureilla leikkimistä.
Siis ab-kuuri aloitettiin kyllä ennen hampaiden poistoa ja jatkui.
Joskus juurihoito voidaan uusia, tai sit hammas poistetaan. En tiiä riittääkö pelkkä ab hoidoksi, epäilen.
Miten osaat jo nyt ennustaa että tulehduksen vieressä oleva hammas juurihoidetaan joskus vuosien päästä?
Antibioottikuuri ei poista juuren kärjessä olevaa tulehdusta eli apikaalista parodontiittia. Ab-kuuri voidaan laittaa joskus tukihoidoksi, mutta yksinään se ei riitä. Juurihoidettuun hampaaseen, jossa on uusi juurenkärjen tulehdus, voidaan tehdä uusintakuurihoito. Tällöin vanhat juurentäytteet puretaan, kanavat desinfioidaan, lääkitään ja lopulta laitetaan uudet juurentäytteet.
Aina juurihoidon uusiminen ei ole järkevää, kokonaisharkintaa käyttäen pitää pohtia olisiko poisto sittenkin järkevämpää.
Sai hoidettua antibiootikalla .Tuloksena kuollut hammas.Nyt maksaa kuori 1000 euroa.V-tuttaa että hammasääkäri on noin pilannut kauniin etuhampaan! Meinasin kuolla tulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko oliko poisto kivuliasta? Saitko antibiootteja tulehdukseen ennen poistoa? Pelottaa operaatio, ja jos tulehduksen vuoksi ei puudukaan kunnolla. Tai on muuten haastavaa. Surettaa myös menettää hammas, itsellä kyse myös poskihampaasta. Ilmeisesti vaivaa ei voi hoitaa pelkästään antibiootein? Ap
Vastaus: ei annettu antibiootteja. Puudutettuna ei sattunut yhtään ja se hammaskin oli tunnoton tietysti jo valmiiksi. Se veripahka pitää antaa olla rauhassa kuopassa, eli ei saa puhdistaa tai kaivella sitä pois. Eli pari viikkoa ei saanut ronkkia sitä poistokohtaa yhtään. Tästä tietysti antaa hammaslääkäri vielä ohjeet, mutta kannattaa muistaa tämä. Ei todellakaan niin iso juttu kuin mitä etukäteen pelkäsin. Pehmeätä syötävää, keittoja ja jogurtteja taisin syödä kanssa varmuuden vuoksi, ettei ruoka raapinut sitä poistokuoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Antibioottikuuri ei poista juuren kärjessä olevaa tulehdusta eli apikaalista parodontiittia. Ab-kuuri voidaan laittaa joskus tukihoidoksi, mutta yksinään se ei riitä. Juurihoidettuun hampaaseen, jossa on uusi juurenkärjen tulehdus, voidaan tehdä uusintakuurihoito. Tällöin vanhat juurentäytteet puretaan, kanavat desinfioidaan, lääkitään ja lopulta laitetaan uudet juurentäytteet.
Aina juurihoidon uusiminen ei ole järkevää, kokonaisharkintaa käyttäen pitää pohtia olisiko poisto sittenkin järkevämpää.
Olen käynyt läpi tämän.Tästä sain hammaslääkärikauhun.
Vierailija kirjoitti:
Miten osaat jo nyt ennustaa että tulehduksen vieressä oleva hammas juurihoidetaan joskus vuosien päästä?
Hammas on juurihoidettu aiemmin, ja nyt vuosia myöhemmin löytyi röntgenkuvasta juuren vierestä tulehdus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle käynyt myös vastaava, juuri oli haljennut ja ei voi hoitaa vaan täytyy poistaa. Puudutus nyt tietty sattuu mutta muuten ei sen kummemmin sattunut, ja parani muutamassa viikossa ihan hyväksi. Mut outoahan se on kun hammasrivistössä on yhtäkkiä kuoppa. Siihen tehtiin myöhemmin tilalle implantteja, kun oli kunnolla parantunut. Yksityisellä joutuu ton implantin tehdä niin on kyllä kallis, muuten ollut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle käynyt myös vastaava, juuri oli haljennut ja ei voi hoitaa vaan täytyy poistaa. Puudutus nyt tietty sattuu mutta muuten ei sen kummemmin sattunut, ja parani muutamassa viikossa ihan hyväksi. Mut outoahan se on kun hammasrivistössä on yhtäkkiä kuoppa. Siihen tehtiin myöhemmin tilalle implantteja, kun oli kunnolla parantunut. Yksityisellä joutuu ton implantin tehdä niin on kyllä kallis, muuten ollut tyytyväinen.
No toivottavasti menis ilman kipuja operointi. Pelottais muakin.
Vierailija kirjoitti:
Sai hoidettua antibiootikalla .Tuloksena kuollut hammas.Nyt maksaa kuori 1000 euroa.V-tuttaa että hammasääkäri on noin pilannut kauniin etuhampaan! Meinasin kuolla tulehdukseen. [/quote. Miksi syytät hammaslääkäriä? Itsehän olet saattanut hampaasi siihen kuntoon, että se on pitänyt juurihoitaa tai hammas on märkinyt. Oliko siinä liian iso reikä( karies) vai olitko satuttanut sen joskus tapaturmassa? Molemmat aiheuttavat hampaan hermon kuolemisen ja sitä kautta märkimisen. Syytön hammaslääkärisi on siihen!