Kilpirauhasarvot, mielipiteitä?
P-tsh 4.37 eli hieman koholla mutta vaatiiko yleensä lääkitystä? Lääkärille aika vasta keskiviikkona.
Kommentit (4)
Minulla oireet pahat jo tuossa vaiheessa. En pystynyt syömään enäää mitään ja silti paino nousi 15 kg. Sain lääkityksen joka auttoi. Tosin jouduin käymään yksityisellä. Siellä lääkäri sanoi, että minun kokoiselleni ja ikäiselleni sopiva arvo olisi n. 2 ja oireita voi tulla ennen kuin varsinainen viitearvo on ylitetty. Ennen sairauden puhkeamista arvot olivat minulla aika alhaiset, eli ehkä tämä on myös yksilölle sopivista lukemista kiinni. Viitearvot eivät siis ole kaikille sopivat.
Yksittäisen lukeman pohjalta ei mitään päätöksiä tehdä. Valtaosa lievästi poikkeavista palautuu muutaman kk sisällä normaaliksi.
Yksittäinen, vähän koholla oleva arvo ei vielä tarkoita mitään, se voi olla sattumalta poikkeava ja ensi kerralla normaali. Tuo todennäköisesti kontrolloidaan jonkun kuukauden kuluttua ja ehkä otetaan samalla T4V (vaikuttava hormoni) tilanteen tarkemmaksi arvioimiseksi.
Otettiinko muita arvoja, tuo yksinään ei kerro mitään. Mun labran mukaan viitearvojen sisällä.
T itseltä kilppari poistettu.