Persaukiset sitouttavat lähipiirin elämänvalintoihinsa
Ja tekevät sen osin tahtomattaan / tiedostamattaan.
Köyhä perhe muuttaa maalle. Heillä ei ole kuin yksi auto, joka ei ole käytettävissä kun lapsen kanssa pitäisi päästä lääkäriin. Mitä tekee ystävä? Lähtee ajamaan köyhien luokse ja kuljettaa lapsen lääkärissä. Kuluu aikaa ja rahaa, mutta koska ystävä tietää että seuraavalla viikolla perheellä ei ole rahaa ruokaan jos käyttävät rahansa taksiin, eikä ystävällä ole mitään erityistä estettä, ettei voisi auttaa, hän auttaa.
Köyhä perhe ostaa auton. Autoon tulee vika, jonka osaat korjata. Köyhällä perheellä ei ole taitoa eikä tilaa tehdä korjausta. Korjaat auton, koska jos perhe vie auton korjaamolle, niillä ei ole varaa seuraavan kuukauden vuokraan.
Köyhä perhe ostaa omakotitalon. Talossa ilmenee vähän väliä pientä korjattavaa, joista he osin selviytyvät itse, mutta LVIS-töitä eivät ymmärrä. Sähkäri+putkari -kaverit käyvät tekemässä korjauksia ja opastamassa käytössä , koska he eivät halua että perhe joutuisi luopumaan kodistaan siksi, ettei asuntolainaa olisi varaa maksaa kun kaikki rahat olisi käytetty ammattilaisten tuntitöiden laskujen maksamiseen.
Ja niin edespäin. Köyhä aina sanoo, että ei tarvitse auttaa, kyllä he selviävät, mutta koska osaava ystävä näkee että rahat on tiukassa ja selviytyminen vaakalaudalla, ei ystävä raaski jättää ystävää pulaan. Annettu apukin on täysin vapaaehtoista, mutta ellei sitä tekisi, tulisi huono omatunto ja vaivaantunut olo.
Ärsyttävä kehä.
Kommentit (15)
Miksi olet köyhien ystävä jos kärsit siitä? Luulen että suuri osa köyhistä enemmän eristäytyy juuri siksi ettei olisi taakaksi muille, eivätkä kehtaa pyytää apua vaikka tarvisivatkin. Osa ihmisistä on toki tuollaisia että tekevät ensin ja miettivät sitten.
Osa myös käyttää härskisti hyväkseen näitä ystäviä motolla "tyhmän eväät syödään ensin".
Vierailija kirjoitti:
Katkaise välit jos ärsyttää liikaa
Pidän ystävistäni, siksi tämä tämmöinen kehä onkin. Jos en niin välittäisi, niin en kai sitten auttaisi, tai joku muu lähipiiristä auttaisi. Mä vaan kerroin havaintoni, miten joidenkin ihmisten valinnoilla on vaikutusta muihinkin ihmisiin.
Tuli hieman ristiriitainen mielikuva niin että sun päässä se vika on kun et pysty pitämään halujasi kurissa auttaa ja siitähän se noidankehä sitten alkaakin että saa rempata koko mörskän ilmatteeksi ja maksaa vielä ammattilaisen sellaisiin töihin mitä ei itse pysty tekemään.
Olet vain ystävä etkä puutu heidän asioihinsa millään tavalla. Annat heidän selviytyä omin avuin tai sitten ei selviydy ja muuttavat halvempaan asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän ystävistäni, siksi tämä tämmöinen kehä onkin. Jos en niin välittäisi, niin en kai sitten auttaisi, tai joku muu lähipiiristä auttaisi. Mä vaan kerroin havaintoni, miten joidenkin ihmisten valinnoilla on vaikutusta muihinkin ihmisiin.
Omista valinnoistasihan tuossa on kyse.
Eli köyhäläiset eivät edes pyydä sinun apuasi vaan itse änkeät auttamaan, ettei heille käy huonosti?! Lopeta se.
Vierailija kirjoitti:
Osa myös käyttää härskisti hyväkseen näitä ystäviä motolla "tyhmän eväät syödään ensin".
Kyllä. Joillakin on se verissä ja on huomattavaa, että saatetaan antaa kuvaa köyhyydestä vaikkei se pidä paikkansa. Tai rahat menevät muuhun kun tiedetään että ystäviltä saa apua ilmaiseksi
Ovatko nuo esimerkit päästä keksittyjä vai aloittajan kokemia?
Veikkaan ensimmäistä. Ja jos näin on, miksi fantasioit ja lietsot vihaa toisia kohtaan?
Olen kärsivä köyhien ystävä! Kuuntelen Tuomari Nurmiota!
Samaan kategoriaan menee impulsiiviset ihmiset. Koko ajan muuttamassa, remontoimassa, hankkii koiran, menee naimisiin, eroaa, menee uudestaan naimisiin, hankkii 3 lasta 4 vuoden sisään. Kavereiden pitäisi olla koko ajan muuttoapuna, remppatalkoissa, hoitamassa koiraa tai lapsia tai silittämässä päätä eron hetkellä...
Ei ollut tarkoitus pyytää ohjeita siihen mitä tekisin. Kunhan pohdin, miten köyhän valinnat vaikuttaa myös heihin, jotka heistä välittää. Aivan kuten yllä on kirjoitettu myös impulsiivisista ihmisistä. Esimerkkini on vähän sinnepäin ja osin omasta elämästä. Mä kokisin melko töykeänä oman käytökseni, jos kaverin avautuessa jostain ongelmasta, mihin mulla on ratkaisu, en auttaisi. Ei siis varsinainen avunpyyntö, mutta koska puhuu ongelmasta mulle (kuten ystäville pitääkin puhua), niin vastauksena "voi voi" on välinpitämätön, kun ongelma ratkeaa auttamalla. -ap-
Kysymys on vastavuoroisuudesta eli siitä mitä se köyhä voi tehdä sinun hyväksesi. Ei vastikkeetonta apua tarvitse antaa. Kaikilla on jokin taito jolla korvata saatu apu. Se voi olla lastenhoitoa, marjojen poimintaa, polttopuiden hakkaamista, siivoamista, villasukkien kutomista, vanhuksen ulkoiluttamista, kirpputorimyyntiä, autonpesua, koiranulkoilutusta, juhliin leipomista. Mitä tahansa mistä on hyötyä sille alunperin palveluksen tehneelle. Ei ketään saa hyväksikäyttää.
Kuulostaa pelastajasyndroomalta. Tarvisit itse jotain apua, ja ulkoista tarpeesi.
On turha olettaa vastavuoroisuutta, kaikilla ei ole sitä tajua.
Kiltitkin ihmiset voi olla rajattomia.