Asiantuntija Ylellä: Nopeusrajoituksia on laskettava polttoaineen kulutuksen hillitsimiseksi
Kaupungeissa 50 km/h, maantiellä 60-80 km/h yleisnopeus.
Kommentit (8)
Erikoista, jokaisessa autossa kyllä kuljettaja voi päättää sen nopeutensa ihan itse.
Niin, ja riski joutua vaikka hirvikolariin on sitä suurempi, mitä enemmän tien päällä vietetään aikaa.
Ei helvetti tätä sekoilua. Saanko itse päättää kuinka kiire minulla on suhteessa bensan hintaan? Tietysti olemassaolevien rajoitusten puitteissa.
Tavella asunnonlämpötila alas ja ruokasääntely + vientikielto.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja riski joutua vaikka hirvikolariin on sitä suurempi, mitä enemmän tien päällä vietetään aikaa.
Väärin. Jos ajaa hiljempaa niin on suurempi todennäköisyys että onnistuu väistämään sen hirven.
Ja jos ajaa nopeammin, niin ehtii paremmin sen elukan ohi.
Loistava idea ja tuota olen ajatellutkin. Juuri aamulla ajoin moottoritietä Mäntsälästä Lahteen rekan perässä reilua kahdeksaakymppiä töihin ja sen kyllä huomasi. Säästää todella paljon kun työmatkat ajaa hitaammin.
Käytännössä moottoritienopeudet ovat jo laskeneet. Moottoriteillä on tyypillisesti 120 km/h rajoitus. Yhä suurempi osa autoilijoista ajaa nykyään noin 100 km/h nopeuksilla. Tuosta ylöspäin polttoaineen kulutus kasvaa jyrkästi lisääntyvän ilmanvastuksen vuoksi. Asiantuntija juuri menetti asiantuntemusmaineensa ehdottamalla 60-80 km/h nopeuksia, sillä henkilöautojen suunniteltu matkanopeus on korkeampi (moottorin kierrosluku/vääntö suurimmalla vaihteella), eikä moottori toimi optimaalisesti liian alhaisella matkaopeudella erityisesti silloin kun reitillä on korkeuseroja.