Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomo valitsee väärät työntekijät rekryssä

Vierailija
02.06.2022 |

Meidän tiimiimme oli auki projektikoordinaattorin paikka. Palkattava henkilö tulee hoitamaan pitkälti tiimin juoksevia asioita, mutta koska se olisi liian tylsä työnkuva, oli työnkuvaa vedätetty aika paljon yläkanttiin jo ilmoitukseen. Maalailtiin kehittymisestä ja kehittämisestä, osallistumisesta, vaikuttamisesta.

Vaatimukset oli kovat, pitää tuntea toimintakenttä ja liuta erilaisia teknologioita. Kyllä, toimimme siinä ympäristössä, mutta sen syvällinen osaaminen ei ole tarpeen, niihin asioihin ei tässä työssä pääse vaikuttamaan.

Hakijoiden joukossa oli muutama tosi hyvänkuuloinen pidän langat käsissä -tyyppi, mutta pomo ohitti nämä kaikki. Hän valitsi haastateltavaksi näitä aihepiirin asiantuntijoita sekä yhden IT-osaajan.

Tiedän jo nyt, että valittava henkilö ei tule viihtymään, sillä hän ei tässä työssä pääse käyttämään koulutuksella ja aikaisemmalla työkokemuksella hankkimaansa osaamista.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näin ole aina? Työ on yleensä todella yksinkertaista melkein joka hommassa.

Vierailija
2/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein pyritään valitsemaan sosiaalisia kieroilijoita ja muiden manipuloijia työpaikkoihin. Kannattaa välttää sellaisia työpaikkoja ja mennä johonkin, jossa meritokratialla on jotain väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta duunisi alkaa? Katso kellon aika kun tänne kirjoitat,milloin olet lähettänyt sepostuksesi,näkyy aina kello ja päivämärä. Vai saako duunisi roikkua työajalla, tämä sivusto ?

Vierailija
4/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näin ole aina? Työ on yleensä todella yksinkertaista melkein joka hommassa.

On, mutta silloin kannattaisi valita niitä todella yksinkertaisen työn tekijöitä. On olemassa sellaisiakin, jotka nauttivat yksinkertaisesta työstä. He saavat helpolla rahaa, jolla voi elää vapaa-aikaa kuten itse tahtoo. Heillä ole ole työstressiä ja hoitavat työnsä hyvin.

Mutta kun näitä ei hakijoiden joukosta valita. Ihastutaan siihen ylipätevään tyyppiin, joka haluaisi työn olevan mielekäs osa elämää, sellaista, mikä antaa tekijälleenkin paljon. Kun työ ei olekaan ollenkaan sellaista, työntekijän tyytymättömyys näkyy päälle päin, vaikka sen yrittäisikin peittää.

Vierailija
5/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kusipäätä sakkia, tekisin ilmoituksen johonkin tuollaisesta ihmisten sumuttamisesta.

Ja kellään teistä ole selkärankaa eikä munaa infota hakijoita siitä, että työ onkin sihteerin hommaa johon ei kummempaa osaamista tarvita.

Saatanan paskiaiset!

Vierailija
6/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta duunisi alkaa? Katso kellon aika kun tänne kirjoitat,milloin olet lähettänyt sepostuksesi,näkyy aina kello ja päivämärä. Vai saako duunisi roikkua työajalla, tämä sivusto ?

Kuule urpå,oletko kuullut kahvitauosta?

Vierailija
7/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ahkera ja mukava työkaveri. Haluaisin juurikin tuollaisen yksinkertaisen rutiininomaisen toimistoavustajan työn. Viihtyisin ja jaksaisin työssäni. Olen koettanut etsiä, mutta mulla tyssää jo niihin ilmoituksiin, kun pitää olla niin kaikenmaailman asiantuntija ja niin ketterä ja innovatiivinen, että!

Vierailija
8/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon äo ei ole kehuttavalla tasolla! Pomo valitsee kaltaisensa,niin kuin monissa muissakin firmoissa tapahtuu! Täysin mielivaltaista toimintaa! Ei siis ole mikään ihme,että työvoimapulaa on ja tulee olemaan tulevaisuudessakin!

Vierailija
9/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ja minusta tuntuu että olen itsekin tullut valituksi väärin perustein viimeisimpään työpaikkaan. Tuntuu, että valinta tehtiin, koska olen hyvä puhumaan, sosisaalinen ja sanavalmis, ja muuta tällaista itse työhön millään tavalla liittymätöntä. Itse työhönhän mulla ei ollut etukäteen juuri mitään osaamista ja omaa koulutusta ja taustaa en olekaan päässyt hyödyntämään työssä ollenkaan. Mutta työpaikkailmoitus oli taas niin vakuuttavasti kirjotettu ja haastattelusta jäi hyvä kuva, joten valitsin juuri tuon työpaikan. Pian tajusin, että syyt miksi mut valittiin on kyllä pahasti ristiriidassa työnkuvan kanssa. Nyt kun haen uutta työtä ja kun tulen valituksi, niin aioin kysyä miksi valinta kohdistuu minuun, jotta saan kuulla perusteet ja tehdä arvion sen pohjalta, olenko työhön oikeasti sopiva, vai jäikö vaan haastattelusta hyvä fiilis kun puhuin niin hyvin... Huoh.

Vierailija
10/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä tilanteissa on kyse siitä, että pomo ei aidosti tajua, mitä hänen allaan tehdään ja mitä osaamista se vaatii.

Vierailija
11/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut parikin kertaa hakemassa "Senior Program Managerin" paikkaa jonka ilmoitukseen on runoiltu loputonta kevytproosaa johtavasta ja vastuullisesta tehtävästä sekä käsivarren mittainen vaatimuslista.

Vasta haastattelussa ovat hälytyskellot alkaneet kilkuttaa ja rekryä hoitavalta pomolta on pitänyt melkein kiskoa kynsiä pihdeillä ennen kuin siltä on saanut puristettua ulos totuuden: "joo tää on oikeesti projektisihteerin paikka"

Tasan 0% tuohon ilmoitukseen vastanneista oli projektisihteereitä ja tasan 0% olisi jäänyt duuniin jos olisi erehtynyt ottamaan sen vastaan.

Miksi? Miksi? Miksi?

Vierailija
12/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin ahkera ja mukava työkaveri. Haluaisin juurikin tuollaisen yksinkertaisen rutiininomaisen toimistoavustajan työn. Viihtyisin ja jaksaisin työssäni. Olen koettanut etsiä, mutta mulla tyssää jo niihin ilmoituksiin, kun pitää olla niin kaikenmaailman asiantuntija ja niin ketterä ja innovatiivinen, että!

Minun entisessä työpaikassa olisi tarvittu sinunlaisia työntekijöitä, työ ei ollut mitään aivokirurgiaa todellakaan, mutta tunnollisia ja oikeasti töitä tekeviä ihmisiä olisi me entiset työtekijät haluttu tiimiin. Mutta ei, uusi esimies valitsi aina ne sosiaalisimmat tapaukset joista näki jo ensivilkaisulla että nämä ei jaksa niitä rutiinihommia vaan keskittyvät enemmän työkavereiden kanssa seurusteluun. Onneksi löysin itse uuden työpaikan.

Vierailija
13/13 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut parikin kertaa hakemassa "Senior Program Managerin" paikkaa jonka ilmoitukseen on runoiltu loputonta kevytproosaa johtavasta ja vastuullisesta tehtävästä sekä käsivarren mittainen vaatimuslista.

Vasta haastattelussa ovat hälytyskellot alkaneet kilkuttaa ja rekryä hoitavalta pomolta on pitänyt melkein kiskoa kynsiä pihdeillä ennen kuin siltä on saanut puristettua ulos totuuden: "joo tää on oikeesti projektisihteerin paikka"

Tasan 0% tuohon ilmoitukseen vastanneista oli projektisihteereitä ja tasan 0% olisi jäänyt duuniin jos olisi erehtynyt ottamaan sen vastaan.

Miksi? Miksi? Miksi?

Minä tulin kerran valituksi tällaiseen. Kun en työhön tosiaankaan jäänyt, lähtökeskustelussa esimies harmitteli lähtöäni ja sanoi, että hän katsoo hakijoista aina ensimmäisenä potentiaalia. Sitähän riitti, kun olin siihen ilmoitukseen vastannut.

Hän oli ajatellut minua parin vuoden päästä aukeavaan rooliin.

Minä en ollut etsimässä itselleni työtä parin vuoden päähän, vaan juuri siihen hetkeen.