Ajo-opettaminen itse, onko halvempi kuin autokoulu?
Mietin siis, että opettaisin itse nuoren ajamaan. Mutta onko se kannattavaa? Onko kukaan laskenut, säästääkö siinä oikeasti?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä omalle vapaa-ajalleenkin on joku hinta laskettava?
Niin, omalle vapaa-ajalleoman nuorensa kanssa. Itse koin sen nimenomaan arvokkaana. Sulla ilmeisesti toisinpäin.
Meillä toinen itse opetettava nyt meneillään.
Maksut
-opetuslupa maksoi jotain. En muista enää summaa löytynee trafin sivuilta
- autokoulun pakolliset jutut noin 300 Eli tämä pakko ostaa autokoulusta vaikka itse opettaisi
- ajokorttilupa 39
- autoon poljin, peili ja kolmio ostettiin käytettynä 150 ja asennettiin itselle
- sitten maksu ainakin inssistä noin 100ja oliko teoriakokeesta?
- bensat ym kulut autoilusta tosin meillä tämä pääosin muuta ajoa jossa samalla harjoiteltiin. Opetuslupa haettiin heti kun lapsi täytti 16 vuotta ja kerkesi siis ajaa todella paljon ennen inssiä.
Meillä positiivinen kokemus itse opettamisesta. Ekalla meni inssi läpi. Ja hyvin on autoilu sujunut kortin saatuaan (17 vuotiaana poikkeusluvalla). Mutta ajamista harjoiteltiin todella paljon ja molemmat vanhemmat ovat ajaneet aina nopeusrajoitusten mukaan ym eli mallina pojille on ollut asiallinen ajotapa.
Meillä itse opetettettaessa vanhin pääsi kokemaan peuralauman tulemisen tielle kesken ajon. Teini huomasi ekana ja hiljensi hyvin. Vasemmalta kolmion takaa tuli auto yllättäen mutta teini väisti ja esti kolarin. Ajokokemusta kertyi tuhansia kilometrejä.
Toinen opetettava menossa ja teini tuntuu jo todella hyvältä ja varmalta kuskilta.
Kertaakaan ei ole riidelty kuskin ja opettajan kanssa. Mukavia opetushetkiä on kertynyt ja hyvä fiilis kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi hyvä asia, että kotiopetuksessa tahkotaan satoja tunteja kokemusta kun oikealla ajo-opetuksella asiasta selviää muutamalla tunnilla.
Autokoulun jälkeen voi sitten tahkota tahkoamisen ilosta vaikka kuinka paljon.
Jos oppilas on ajanut peltoautolla ja vanhemmat ovat ylpeitä kullannuppunsa taidoista, voi olla ettei siitä kotikonstein opita eroon kun vanhemmat eivät tajua lapsensa ajavan huonosti ja väärin.
Koska kokemuksen määrä se on joka antaa varmuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mitään koetta tehdä opettajalla.
Eipä näköjään tarvitsekaan. Olen kyllä jokseenkin varma, että aiemmin joku koe tjsp. piti tehdä, mutta tosiaan itse ajoin kortin 15 vuotta sitten, joten voin muistaa täysin väärin tai sitten käytäntöä on muutettu. (Tod.näk. muistan väärin, koska milloinkas tässä maassa luovuttaisi vapaaehtoisesti tavoista rahastaa ihmisiä 😅)
/14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mitään koetta tehdä opettajalla.
Eipä näköjään tarvitsekaan. Olen kyllä jokseenkin varma, että aiemmin joku koe tjsp. piti tehdä, mutta tosiaan itse ajoin kortin 15 vuotta sitten, joten voin muistaa täysin väärin tai sitten käytäntöä on muutettu. (Tod.näk. muistan väärin, koska milloinkas tässä maassa luovuttaisi vapaaehtoisesti tavoista rahastaa ihmisiä 😅)
/14
Ennen piti opettajan tehdä teoriakoe. Vielä muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi hyvä asia, että kotiopetuksessa tahkotaan satoja tunteja kokemusta kun oikealla ajo-opetuksella asiasta selviää muutamalla tunnilla.
Jos oppilas on ajanut peltoautolla ja vanhemmat ovat ylpeitä kullannuppunsa taidoista, voi olla ettei siitä kotikonstein opita eroon kun vanhemmat eivät tajua lapsensa ajavan huonosti ja väärin.
Minusta on aika iso etu jos on ajokokemusta paljon ennen kortin saamista. Silloin on kerennyt todennäköisesti kohtaamaan monenlaisia asioita liikenteessä niin että vieressä kokenut kuski kertomaan miten tilanteessa kannattaa ajaa. Tuskin monikaan autokoulun opettama on ajanut pimeällä, sateessa, pitkiä satojen kilometrien maantieajoja kerralla, ajanut niin talvikelillä kuin kesäkelilläkin, ajanut tietyömaalla, ohittanut traktoria, rekkaa jne.
Meillä kotiopetuksessa on nuoret saaneet kokemusta kaikesta tuosta ja paljosta muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tuskin kannattaa alkaa opettaan, mutta jos kaksi lasta, niin säästöä tulee enemmän. Autokouluhinnoissakin on iso ero.
Niin. Kahdessa säästää tuplasti, kolmessa triplasti jne.
Ei mene ihan noin. Jarrun asennus tulee vain kerran oli sitten oppilaita 1 tai 5. Ja se kai on kustannuksena suurin yksittäinen, bensa on toinen, mutta siinäkin voi säästää kun ajaa muita pakollisia ajoja.
Itse opettaen tulee vähän halvemmaksi, mutta isoin etu on runsas ajokokemus sekä mukavaa yhteistä aikaa teinin kanssa. Kun itse on lapsensa opettanut niin tietää mitä se osaa ja uskaltaa rauhallisin mielin päästää autoilemaan.
Autokoulussa minimitunneilla ja rimaa hipoen kortin saaneet ovat niin epävarmoja kuskeja että hirvittää! Ja jos tarvitsee lisätunteja niin sepä tekeekin reilusti lisähintaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse opettaen tulee vähän halvemmaksi, mutta isoin etu on runsas ajokokemus sekä mukavaa yhteistä aikaa teinin kanssa. Kun itse on lapsensa opettanut niin tietää mitä se osaa ja uskaltaa rauhallisin mielin päästää autoilemaan.
Autokoulussa minimitunneilla ja rimaa hipoen kortin saaneet ovat niin epävarmoja kuskeja että hirvittää! Ja jos tarvitsee lisätunteja niin sepä tekeekin reilusti lisähintaa.
Eikö inssin läpäistyä ajeta laillisesti autolla ilman kyttäystä. Joka päivä voi ajaa useita tunteja. Siinä ne taidot kasvavat.
Kokemuksia kaivattaisiin, kiitos.
On hyödyllistä myös omalle ajotaidolle kun opettamisen takia joutuu miettimään asioita uudestaan! Tätä opetuslupaopetuksen hyötyä ei jostain syystä yleensä mainita.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaiseksi tulee oma opetus? Meillä on 2 lasta, ikäeroa 2v ja asia on kohta ajankohtainen.
Se on noin puolet siitä, mitä autokoulu sillä minimi 10h ajotunnilla maksaa. Ja ajotunteja kotiopetuksessa voi ajaa vaikka 1000 ennen kuin menee inssiin. Tässä ei ole sitä polkimen asennusta, mutta senhän saa tehdä nykyään itse, romppeet maksaa vissiin jonkun 50€?