Työnantaja hukkasi arvokkaat työnäytteeni!
Hain ja sain työpaikan uudelta paikkakunnalta, ja sitä ennen tietysti kävin haastatteluissa. Otin mukaani 'analogisen' työnäytekansion, jonka sitten jätin yrityksen huomaan - lupasivat, että menee lukolliseen kaappiin.
No mitäs sitten tapahtuukaan - pyydän näytteitä takaisin, ja yllättäen firma toteaa, että ups, emme nyt löydä. Olivat kovasti pahoillaan. Eivät varmaan kuitenkaan niin pahoillaan kuin minä - nämä hävinneet näytteet kattoivat kymmenisen vuoden ammattitaidon osoittamisen, ja eivät ole mitään, mitä verkosta voi imuroida, todellakaan.
Sanoin, että nyt olisi ehkä korvauksen paikka. Että ovat/olivat ainutlaatuisia ja milläs nyt sitten seuraaviin töihin esitän osaamiseni? Toki minulla on digitaalisia versioita, mutta silti...eivät ole konkreettisen vastine.
Vastaus oli että se on voi voi. Pää hajoaa. Olen koeajalla, enkä todellakaan haluaisi tuollaisten kanssa olla enää tekemisissä, mutta elämiseen pitäisi saada rahaa.
Kommentit (11)
Fiksukin tajuaisi viedä vain kopiot. Alkuperäiset pidetään aina itsellä.
Pankki halusi myös minulta alkuperäisen vihkitodistuksen, liittyi lainan hakuun, koska nimeni muuttui kesken haun.
En varmana antanut alkuperäistä. Olisin luultavasti joutunut maksamaan saadakseni sen tarpeen vaatiessa arkistoista takaisin. Annoin pankille kopion ja alkuperäinen on tottakai minulla.
Niissä oli hänelle tarpellista tietoa ja siksi ne "hävisivät".
Vierailija kirjoitti:
Fiksukin tajuaisi viedä vain kopiot. Alkuperäiset pidetään aina itsellä.
Pankki halusi myös minulta alkuperäisen vihkitodistuksen, liittyi lainan hakuun, koska nimeni muuttui kesken haun.
En varmana antanut alkuperäistä. Olisin luultavasti joutunut maksamaan saadakseni sen tarpeen vaatiessa arkistoista takaisin. Annoin pankille kopion ja alkuperäinen on tottakai minulla.
Milloin Suomessa kysytään vihkitodistusta?
Kebellä sellainen edes on?
Ehkä otat opiksesi, ensi kerralla kirjoita vähän uskottavampi provo. Oikeastaan uuden työnantajasi pitäisi antaa sulle potkut, sillä "et sovi työyhteisöön", sillä jos annat noin vain omaa arvokasta omaisuutta toisen haltuun, niin mitähän mahdat hölmöillä työnantajan omaisuuden kanssa...
Ehkä firma koki että olet nyt heidän omaisuuttaan. Mihin enää tarvitset kansiota? Annoit heille ja sait työpaikan.
Vakavammin kun koeaika päättyy, yritä löytää kansiota, kysy arkistoivilta jne. Jos kesällä tulee kesätuuraaja, kerro asiasta hänellekin ja pyydä apua.
Ehe ehe. Mitäs läksit.
Kannattaa pitää vakuutukset kunnossa eikä luottaa kehenkään.
No, oppia ikä kaikki.
Tahallinen teko, ettet pääse niin helposti vaihtamaan työpaikkaa. Ja jos jossain kohtaa YT:ssä menetät työsi, niin eihän se heidän murheensa ole, että työnhakusi vaikeutuu.
Eräs tuttu joutuu viemään samat paperit kokoajan Kelaan, koska ei heillä niitä ole, mitkä juuri viime kuussa vei. Ja taas vie, seuraavalla kerralla ei niitä taas ole, tuo uudet. Ja taas ja taas.
Alkuperäinen ainoastaan itsellä. Kopiot aina muille. Alkuperäistä voi vilauttaa läsnäollessaan, mutta kopio aina toimituksiin.
Työhaastatteluun aina kopiot mukaan. Jos päätyvät palkkaamaan niin voinäyttää alkuperäiset työt, mutten ikinä jättäisiniitä kenellekkään.
Voi ei !