Miten noihin 24 h marketteihin riittää asiakkaita? Kävin kaupassa klo 8 tänään, ja
pihalla oli kolme autoa ja kaupassa yksi asiakas. Kassa haukotteli tylsistyksissään.
Tuo kauppa oli auennut klo 7, ja veikkaan, ettei silloin ollut yhtään asiakasta. Entäs sitten nuo 24 h auki olevat kaupat, miten sinne voi riittää asiakkaita?
Oletteko käyneet outoihin aikoihin kaupassa, onko siellä ihmisiä?
Kommentit (20)
Jyväskylässä on tällä hetkellä yksi kauppa pysyvällä 24/7 aukiololla, ja siellä on kyllä vipinää vuorokauden ympäri. Myymälä sijaitsee paikassa jossa se palvelee isoa asukasmäärää eri lähiöistä.
Silloin kun olin töissä kaupassa joka aukesi klo 7, siellä oli aina jono oven takana aamulla. Sitten hiljeni kun varhaisimmat asiakkaat lähti.
24h marketteja on vain niissä paikoissa joissa on paljon ihmisiä liikkeellä erilaisiin aikoihin, kyllähän moni kauppa on supistanut aukioloja kun huomasivat ettei kannata olla aina auki. Mutta kyllä aina joku on yöllä menossa jonnekin ja tarvitsee ruokaa, ei siellä kaupassa varmasti vilkasta ole yöllä mutta jokunen asiakas joka tunti.
Kaipa se pointti on olla aina saatavilla: jokainen positiivinen asiakaskokemus merkitsee. Kun joku saapastelee kauppaan aamuyön neljältä, hän astelee sinne todennäköisemmin myös iltapäivän neljältä.
Kai ne pikkukauppojen myyjät täyttää hyllyjä siellä samalla yöllä, jos ei asiakkaita ole? Tiedä sitten tarvitseeko maailman olla ihan näin 24h kuin nykyisin
Kulut ovat yöaikaan pienemmät kuin päivällä. Kylmäkoneet ym. täytyy pitää aina päällä. Monessa kaupassa on aurinkopaneelit. Pari ihmistä töissä ei paljon kustannuksia lisää.
Itse käyn kaupassa 7-8 aikoihin, ei kaljapellet vielä jaloissa pyöri.
AP on näitä ihmisiä jolla on yksi oma kokemus yhdestä paikasta ja sen takia 24/7 kaupat ei toimi. Samaa ihmistyyppiä kuin ne jotka sanoo että ilmastonmuutosta ei ole koska pihallani on lunta.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne pikkukauppojen myyjät täyttää hyllyjä siellä samalla yöllä, jos ei asiakkaita ole? Tiedä sitten tarvitseeko maailman olla ihan näin 24h kuin nykyisin
Sen sanelee ihmisten tarve, eikä sinun mielipide. Kauppa on liiketoimintaa joten se on auki jos se kannattaa pitää auki.
Ihan niin kuin kaupat vain hyvyttään pitäisivät ovet auki. Kyllä ne ovat tarkkaan tutkineet mitkä aukioloajat kannattaa.
Ja katteet niillä on kyllä sellaiset että pari asiakasta jotka ostavat viikon ruoat riittävät kattamaan tunnin aukiolokulut.
Sulle varmaan uutinen, että moni on vuorotöissä! Iltavuoro loppuu kymmeneltä niin voi käydä ruokakaupassa kotimatkalla ja sama yövuoron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sulle varmaan uutinen, että moni on vuorotöissä! Iltavuoro loppuu kymmeneltä niin voi käydä ruokakaupassa kotimatkalla ja sama yövuoron jälkeen.
Mä oon vuorotyössä, mutta en käy kaupassa suoraan yövuorosta tai iltavuoron jälkeen. Sillon mä meen suoraan nukkumaan. Oli vuoro mikä tahansa, käyn kaupassa aina maanantaina ja perjantaina.
Aika turha tätä on ihmetellä. Jos ne kaupat tekisivät tappiota 24h aukiololla, niin hyvin pian aukioloajat lyhenisivät. Se, että ne ovat auki kertoo että kauppa kannattaa. Kukaan ei pidä kauppaa auki ympäri vuorokauden hyväntekeväisyytenä.
Ne palkat on niin pienet että voi hyvin pitää auki. Siivous ja tavaroiden hyllyttäminen kuitenkin tehtävä.
Kävisin muuten aamulla noin kuudelta kaupassa mutta tuoretavarat tulee vasta kymmeneltä-kahdeltatoista.
Kuudelta on ollut kävijöitä, peräti jonoa ollut joskus kun Prismassa kävässyt ja ehtinyt pari minuuttia etsiä leipää ennen sen toteamista ettei ole mitään myynnissä oman maun mukaista.
Hyvin, hyvin harvoin jaksan mennä suoraan yövuorosta kauppaan ostamaan viikon ruuat. Siinä on klo 07-08 muilla asiakkailla kiukkuiset katseet, kun haluavat ennen töihin menoa ostaa vain yhden tuotteen ja minä olen siinä edessä kärryllisen kanssa.
Olen käynyt muutaman kerran yöllä hakemassa jonkin pikku jutun, koska tiesin kaupan olevan auki. En usko, että on kannattavaa bisnestä. Todella hiljaista. Päivämyynnin katteilla taitaapi monet kaupat auki olla.
Kauppa on auki niinä aikoina kun se on kannattavaa. Jos yöaikaan ei kävisi asiakkaita niin ei ne olisi silloin auki. Samoin kuin lähikauppasi on todennut, että aukaista voi 7 ja silti jäädä voitolle. Jos näin ei olisi aukeaisi se myöhemmin.
Olen itse asioinut näissä kaupoissa yöaikaan silloin kun olen itse ollut yövuorossa ja sen yövuoron aikana olen käynyt ostamassa itselleni jotain syötävää. (Tein siis liikkuvaa työtä ja ostin syötävää milloin mistäkin.) Yöaikaan tuntui olevan liikkeillä sellaisia ihmisiä, jotka olivat ehkä baarista tulossa tai muuten vain riekkuneet myöhään ja kävivät ostamassa sieltä jotain iltapalaa/mässyä nälkäänsä. Nämä oli siis viikonloppuöitä.
Meidän kodin vieressä on 24h Alepa ja kyllä sielläkin näkee ihmisiä ihan öiseenkin aikaan. Joskus harvoin on tullut käytyä tosi myöhään, jos on mennyt valvominen pitkäksi. Juuri tätä bileikäistä kansaa siellä pyörii syötävää etsimässä. Tässä vieressä on HOASin talo ja alueella on muitakin opiskelija-asuntoja, joten nuoria aikuisia piisaa.
Vanhuksia täällä ei niinkään asu, mutta heistähän monet heräävät jo viideltä joten varmasti hekin arvostavat aikaista kauppaan pääsyä, jos heidän lähellään tällainen 24h Alepa on.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt muutaman kerran yöllä hakemassa jonkin pikku jutun, koska tiesin kaupan olevan auki. En usko, että on kannattavaa bisnestä. Todella hiljaista. Päivämyynnin katteilla taitaapi monet kaupat auki olla.
Sinun kannattaisi varmaan alkaa konsultiksi, kun tiedät kotisohvalta käsin, mikä kannattaa ja mikä ei, paremmin kuin Suomen suurimpien yritysten johtajat ihan oikeaan tietoon perustuen.
Mistä näitä ääliöitä oikein tulee?
Itse työttömänä kävin viime kesän helteillä usein paikallisessa marketissa ostoksilla keskellä yötä. Ajelin sinne valoissa ja ei niin kuumassa kesäyössä pyörällä. Oli mukavaa, kun marketissa ei ollut niin paljon ihmisiä - oli siellä aina ainakin parikymmentä - ja sai rauhassa pyöriä käytävillä. Ostin usein myös jotain viileää juotavaa ja ajelin toista reittiä kotiin välillä pysähtyen nauttimaan kelistä, maisemista ja juomasta.
Nyt valitettavasti marketit eivät täällä ole enää 24 h vuorokaudessa auki, joten pitää keksiä kesäöille jotain muuta tekemistä.
mene paikan päälle kytää 24h/ 7 päivää ja tekee tilastoa, niin sinulle aukeaa asia.
Olen käynyt keskellä yötä kaupassa enkä suinkaan ollut ainut asiakas.