Minkärotuinen koira teillä on?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kolme sekarotuista, 10-, 7- ja 3-vuotiaat. Kaikki ovat olleet hyvin terveitä. Keskimmäisellä on melkoinen alapurenta, mutta muuten ovat kaikki rakenteeltaankin hyviä.
Voisitko listata kaikki ne tutkimukset, jotka olet tehnyt koirillesi, ja ne todentaa, että ne ovat terveitä.
Koira voi näyttää terveeltä vaikka se ei ole jalostuskelpoinen. Voi olla perinnöllistä silmäsairautta, piilevää sydänsairautta tai huonot lonkat tai jotain ihan muuta. Ne ei kuitenkaan ole terveitä koiria vaikka niin luuletkin.
Dalmatialainen 10v, terveenä pysynyt ikänsä.
Prahanrottakoira, 4v, muuten ollut terveenä mutta polvet on täytynyt leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme sekarotuista, 10-, 7- ja 3-vuotiaat. Kaikki ovat olleet hyvin terveitä. Keskimmäisellä on melkoinen alapurenta, mutta muuten ovat kaikki rakenteeltaankin hyviä.
Onko niiltä esim. silmät tutkittu? Mulla on rotukoira, joka kantaa pra-silmäsairautta, mutta ei se ulospäin näy tällä hetkellä. En kuitenkaan saa käyttää koiraani jalostukseen.
Monia tutkimuksia tehdään rotukoirille juuri sen takia, että niitä ei käytettäisi jalostukseen. Koska sekarotuisia ei tähän kaupalliseen toimintaan käytetä (pentutehtailu aisia erikseen), tiukkoja seulontoja ei tehdä, vaan koiria tutkitaan, kun epäilys jostain ongelmasta ilmenee, tai tehdään ikätarkastuksia. Eli nuo nuorille koirille tehtävät tarkastukset johtuvat rotukoirien ympärillä tapahtuvasta bisneksestä.
Kahden vanhemman koirani silmät on tutkittu, mutta nuorimman ei. Koirieni lonkat on kuvattu, koirani käyvät säännöllisesti eläinlääkärissä tarkastuksessa rokotusten yhteydessä ja vanhemmilta olen otattanut tuolloin myös verikokeet. Kaikki koirani ovat rescueita ja voin sanoa, että perusteelliset tutkimukset ovat ainakin rescue-piireissä ihan normaali käytäntö, koska koiriemme taustat eivät ole selvillä. Vaikka kaksi nuorempaa koiraa on tullut minulle aikuisena, minulla on käynyt tuuri, eikä niistä ole löytynyt murtumia tai koteloituneita hauleja, mitkä ovat valitettavan yleisiä löydöksiä.
No hyvä homma! Harva tekee tuollaiset tutkimukset sekarotuisille. Poikkeus vahvistaa säännön tästä...
Suomenpystykorvia ollut useita. Sängyssä nukkuu kerällä ja syö mielellään kotiruokaa. Käristemakkarat on lempiruokaa 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seropi, sekarotunenpiski, 13v. ja terve on.
Monesti sekarotuiset ovatkin paljon terveempiä.
No onhan ne, kun ei tutkita kunnolla. Kuinka monelle seropille tehdään vaikka silmätutkimuksia ym. tutkimuksia.
Monelle. Ovat ihan yhtä rakkaita ja tärkeitä omistajilleen kuin puhdasrotuisetkin lemmikit.
Mutta ei voi sanoa, että ne on terveempiä, jos ei ihan oikeasti tukita terveyttä. Aina risteykset on lopulta jostain rotukoirasta.
Risteymissä ei ole välttämättä rotukoiraa. Yksi omista koiristani on geenitestin mukaan 100 % itä-euroopan kyläkoira, eli kyseessä on alkukoira. Näistä on aikoinaan lähdetty jalostamaan nykyisiä rotukoiria.
Mulla on rotukoira, mutta ei sille ole tehty mitään tutkimuksia, kun en ole käyttänyt näyttelyissä.
Tiedä kuinka paljon perinnöllisiä sairauksia mahtaa olla, mutta en vain tiedä siitä eikä kyllä näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niiltä esim. silmät tutkittu? Mulla on rotukoira, joka kantaa pra-silmäsairautta, mutta ei se ulospäin näy tällä hetkellä. En kuitenkaan saa käyttää koiraani jalostukseen.
Monia tutkimuksia tehdään rotukoirille juuri sen takia, että niitä ei käytettäisi jalostukseen. Koska sekarotuisia ei tähän kaupalliseen toimintaan käytetä (pentutehtailu aisia erikseen), tiukkoja seulontoja ei tehdä, vaan koiria tutkitaan, kun epäilys jostain ongelmasta ilmenee, tai tehdään ikätarkastuksia. Eli nuo nuorille koirille tehtävät tarkastukset johtuvat rotukoirien ympärillä tapahtuvasta bisneksestä.
Kahden vanhemman koirani silmät on tutkittu, mutta nuorimman ei. Koirieni lonkat on kuvattu, koirani käyvät säännöllisesti eläinlääkärissä tarkastuksessa rokotusten yhteydessä ja vanhemmilta olen otattanut tuolloin myös verikokeet. Kaikki koirani ovat rescueita ja voin sanoa, että perusteelliset tutkimukset ovat ainakin rescue-piireissä ihan normaali käytäntö, koska koiriemme taustat eivät ole selvillä. Vaikka kaksi nuorempaa koiraa on tullut minulle aikuisena, minulla on käynyt tuuri, eikä niistä ole löytynyt murtumia tai koteloituneita hauleja, mitkä ovat valitettavan yleisiä löydöksiä.
No hyvä homma! Harva tekee tuollaiset tutkimukset sekarotuisille. Poikkeus vahvistaa säännön tästä...
Kuten sanoin, tämä on täysin normaali käytäntö rescue-omistajilla, joten en todellakaan ole koirieni kanssa säännön vahvistava poikkeus. En myöskään tunne yhtäkään kotimaisen sekarotuisen koiran omistajaa, joka olisi laiminlyönyt koiransa terveyttä tai jättänyt tutkimuksia tekemättä. Ainoa ero on se, että siinä missä rotukoirille jalostuskäytännön takia tutkimukset tehdään heti, sekarotuisille tarpeen ja iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rotukoira, mutta ei sille ole tehty mitään tutkimuksia, kun en ole käyttänyt näyttelyissä.
Tiedä kuinka paljon perinnöllisiä sairauksia mahtaa olla, mutta en vain tiedä siitä eikä kyllä näy päällepäin.
Olen siis tuo Norwhichinterrierin omistaja eka sivulla. Toistaiseksi ovat riittäneet vain vuosittaiset rokotukset.
Kaikkihan on terveitä ennenkuin toisin todistetaan kuvauksilla...se ei silti tarkoita ettei koira voisi elää tervettä elämää.
Itselläni on esim. ollut rotukoiria lonkkakuvaustutkimustuloksilla A-E, näistä molempien tulosten saaneita koiria on elänyt hyvää elämää yli 14 vuotta.
Koirieni kuvaaminen on antanut itselleni tiedon jo varhaisessa vaiheessa sen luuston tilasta, näin ollen esim. lonkkavikaisen kanssa ei ole harrastettu rasittavia lajeja jne.
Corgi. Ei kannata ottaa jos terveen koiran tahtoo. Tein huolellisen pohjatyön, koira on kattavasti tutkituista vanhemmista ja silti 5-vuotiaana jo niin sökö ettei voi edes lenkkeillä parin tunnin lenkkejä. Minä en enää toista kertaa tee sitä virhettä, ettå ottaisin näin sairaan rodun edustajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääkin on niin urbaanilegenda. Ei ole olemassa rotua sekarotuiset. Se sekarotuinen on sekoitus joistain roduista, joilla voi olla vaikka mitä sairauksia.
Islanninlammaskoira. Sillä on sellainen perussairaus, joka vaatii lääkityksen, mutta on sillä lääkityksellä oireeton. Muuten on ollut terve.
Vierailija kirjoitti:
Cardigan Welsh Corgi, uros. Terve on ollut.
Meillä oli Welsh Corgi Cardigan, ei toipunut välilevytyrästä.
Amerikankarvatonterrieri , yksi silmätulehdus ja anaalirauhasen tulehdus. Eli hyvin terveenä usea vuosi.. ja ihana koira. Mahtava rotu
Medimurjenkoira. Niin nuori vielä, ettei tiedetä mitä siinä tulee olemaan. Terveeksi ainakin tässä vaiheessa vielä diagnosoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne, kun ei tutkita kunnolla. Kuinka monelle seropille tehdään vaikka silmätutkimuksia ym. tutkimuksia.
Monelle. Ovat ihan yhtä rakkaita ja tärkeitä omistajilleen kuin puhdasrotuisetkin lemmikit.
Mutta ei voi sanoa, että ne on terveempiä, jos ei ihan oikeasti tukita terveyttä. Aina risteykset on lopulta jostain rotukoirasta.
Risteymissä ei ole välttämättä rotukoiraa. Yksi omista koiristani on geenitestin mukaan 100 % itä-euroopan kyläkoira, eli kyseessä on alkukoira. Näistä on aikoinaan lähdetty jalostamaan nykyisiä rotukoiria.
Minkä näköinen hän on?