Voiko olla introvertti sekä ekstrovertti?
Olen aina ajatellut olevani ekstrovertti. Yleensä tylsistyn yksin ja nautin sosiaalisista tilanteista. Kuitenkin välillä huomaan, että en jaksa ollenkaan ketään. Jonain viikkoina joudun sanomaan ystäville, etten kertakaikkiaan jaksa yhtään ketään. Voiko siis olla sekä introvertti että ekstrovertti vai onko tällainen mahdollista edes
Kommentit (11)
Joo, ambivertti on ihan tunnettu käite ja useimmat ihmiset on niiitä. Puhtaat introt ja ekstrot on vähemmistö.
Persoonallisuuspsykologiassa ekstroverttius - introverttius nähdään yleensä jatkumona, siis ei bimäärisenä joko tai ominaisuutena. Tämän mukaan suurikin osa ihmisistä in siinä keskivaiheilla. Ja toki myös on tilannekohtaista vaihtelua persoonallisuuspiirteiden ilmenemisessä.
Eikä se, että on introvertti tarkoita, etteikö nauttisi ihmisten seurasta tai voisi olla sosiaalisesti taitava. Yleensä introvertitkin tykkää sosiaalisista tilanteista! Niiden vastapainoksi pitää vaan olla sitten sitä omaa aikaa. Muiden ihmisten kanssa on kiva olla kun on ensin saanut pari päivää olla yksin ja latailla akkuja. Ekstroverttien ominaisuus on taas halu olla aivan jatkuvasti muiden ihmisten keskellä. Niin kovasti, että suorastaan kärsien yksinolosta tuntien olonsa epämukavaksi.
On. Elämä on paljon helpompaa, kun löytää itsestään molemmat puolet.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ambivertti on ihan tunnettu käite ja useimmat ihmiset on niiitä. Puhtaat introt ja ekstrot on vähemmistö.
Olen itse 100% introvertti ja kaikki introverttien stereotypiat käyvät suoraan minuun samoin kuin puolisooni. Yksi työkaveri alkoi joskus kahvipöydässä valittaa, että ei mitään introverttejä ja extroverttejä ole olemassakaan, koska HÄN ei ainakaan tunnista kuuluvansa kumpaankaan. Yritin selittää, että henkilöä, jolla on sekä introverttien että extroverttien piirteitä, sanotaan ambivertiksi. Työkaveri väitti, että keksin tuon omasta päästäni.
Sitä kutsutaan normaaliksi elämäksi. Ei introvertti ja ekstrovertti ole luonteita, vaan ne kertoo, millä tavalla kuormitut / purkaudut sosiaalisessa kanssakäymisessä / yksinäisyydessä.
Tiedän, että saan alapeukkuja, mutta "ambivertti" on mun mielestä Bulls*ittiä ja termin on keksinyt varmaan joku, joka ei alkuunkaan ymmärrä, mistä tässä on kyse. Ei kukaan heilu 24/7 jossain ääripäässä, Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 100% introvertti ja kaikki introverttien stereotypiat käyvät suoraan minuun samoin kuin puolisooni. Yksi työkaveri alkoi joskus kahvipöydässä valittaa, että ei mitään introverttejä ja extroverttejä ole olemassakaan, koska HÄN ei ainakaan tunnista kuuluvansa kumpaankaan. Yritin selittää, että henkilöä, jolla on sekä introverttien että extroverttien piirteitä, sanotaan ambivertiksi. Työkaveri väitti, että keksin tuon omasta päästäni.
Ne, jotka itse sijoittuu lähes kaikessa normaalijakauman keskikohtaan, ei monesti usko, että erilaisiakin ihmisiä on. Sinä ja puolisosi olette poikkeusyksilöitä tuossa asiassa. Valtaosa meistä on sekoitus ekstro- ja introverttia. Ei voi silti väittää, etteikö KUKAAN sijoittuisi ääripäähän. Itsekin tunnen erään ääriekstrovertin, joka saa ihan uskomattoman paljon energiaa jatkuvasta sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Kyllä voi olla piirteitä molemmista, enemmän tai vähemmän.
Voi olla. Tai sitten voi olla ihan vain Vertti.
Ambivertti on se, jolla on sekä intron että ekstrana piirteitä.