Ketään, jonka elämä ja terveys olisi muuttunut paremmaksi vaihdevuosien jälkeen? Kaipaan rohkaisua.
Kärvistelen ensimmäisen VTI:n kanssa ja luin juuri, että vanhemmiten nämä vaan lisääntyvät. Alapääni on ollut viimeiset 10v kuin sahara, kiitos atopian. Hormonini heittävät häränpyllyä, menkkoja ei ole kuulunut yli kahteen kuukauteen mutta tissit on sitä kipeämmät -minulla, jolla ei yleensä ole juuri mitään PMS-oireita. (Ei, en ole raskaana.) Perussairaudet vaivaa ja tuntuu että tästä eteenpäin on pelkkää jyrkkenevää alamäkeä.
Kaipaisin siis rohkaisua, että elämä VOI vielä muuttua tästä paremmaksi, eikä vaan väistämättä huonommaksi. Minulla on diagnosoitu parin vuoden sisään useampikin perussairaus, joten kisaväsymys vaivaa ja jotenkin elämäni ensimmäinen VTI tuntuu naulalta arkkuun. Että nyt sitä mennään alamäkeä loppuun saakka.
Kommentit (24)
Ratkaisu on yksinkertainen. Aloita hormonikorvaushoito ja elämä jatkuu normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Saharuus ja vti:t lähtee Repadinalla ja/tai suihkuttamalla Ceridalia vessassa käydessä. Ja ps. limakalvot pysyy kunnossa käyttämällä niitä.
Minulla itse asiassa ei auta mikään noista, eikä myöskään Vagisan tai Pausanol. Kaikissa on jokin ainesosa, joka ärsyttää. Ulkoisesti käytettävistä aineista toimivat kookosöljy tai otsonoitu seesamiöljy.
Valitettavasti en voi käyttää limakalvojani yksin ja mies kykenee vain kolmeen kertaan viikossa.
Joku ehdotti hormonikorvaushoitoa, mutta a) en saa sitä, koska gynen mukaan vielä 10 vuotta vaihdevuosiin munasarjojen ultran perusteella ja b)sekoan keltarauhashormonista, joten ei hirveästi inspiroi.
-ap-
Ja muutenkin, haluaisin tietää onko jonkun elämä hyvää vanhemmiten ihan ilman kemianteollisuuden apua?
Onhan sitä vanhaksi eletty ennenkin, etsimättä tulee mieleen Laura Ingalsin äiti ja Kajsa-Brita Laestadius, joka 15 lapsen jälkeenkin eli 20 vuotta miestään pidempään. ENNEN antibiootteja.
Toisaalta ne piti aina hameita ja alushousut oli varmaan mallia haaroista auki, jos sellaisia edes oli. Ehkä niillä ei ollut saharaa ja VTI:tä sitten.
ap
Mikä on VTI?
T. 44v. ja luomusti raskaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saharuus ja vti:t lähtee Repadinalla ja/tai suihkuttamalla Ceridalia vessassa käydessä. Ja ps. limakalvot pysyy kunnossa käyttämällä niitä.
Minulla itse asiassa ei auta mikään noista, eikä myöskään Vagisan tai Pausanol. Kaikissa on jokin ainesosa, joka ärsyttää. Ulkoisesti käytettävistä aineista toimivat kookosöljy tai otsonoitu seesamiöljy.
Valitettavasti en voi käyttää limakalvojani yksin ja mies kykenee vain kolmeen kertaan viikossa.
Joku ehdotti hormonikorvaushoitoa, mutta a) en saa sitä, koska gynen mukaan vielä 10 vuotta vaihdevuosiin munasarjojen ultran perusteella ja b)sekoan keltarauhashormonista, joten ei hirveästi inspiroi.
-ap-
Itse en saa hormonikorvaushoitoa, eikä mitään hormonia sisältäviä voiteita suositella, joten Repadinalla ja öljyillä mennään. Osa paikallisvoiteista kuulema kirvelee, joten esim kookosöljyä on tullut käytettyä myös. Ei minusta kyllä auta mitään, mutta toimii esim liukkarina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on VTI?
T. 44v. ja luomusti raskaana
Virtsatieinfektio.
Minä olen 67 v ja täytyy olla onnellinen, että minun vaihdevuodet oli muutama yöhikoilukerta. Riitti kun peittoa nosti ja hetken odotti, niin kohtaus meni ohi.
Mitään korvaushoitoa en tarvitse, en kyllä ottaisikaan.
Elämänlaatu parani ja vapaus koitti, kun menkat loppuivat, ne kun oli mulle aina yhtä piinaa. On kyllä ollut kuumia aaltoja jo vuosia, mutta sen hinnan maksan ilolla, hormoneihin en koske.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä paljonko ap:llä ikää?
43, kuten nimimerkistä näkee.
Minulla ei siis ole vielä vaihdevuodet, perussairaus tekee sen että kuukautiset heittää häränpyllyä, hikoiluttaa jne. Taisin kirjoittaa aloituksen tosi sekavasti tämän suhteen.
Pelkään vaan ETUKÄTEEN, että mikä riemu tästä repeää sitten kun vaihdevuodet tulee -ja menee.
-ap-
Millä konitohtorilla olet käynyt?
Ei nyt ainakaan huonommaksi vielä. En ole tarvinnut vielä mitään lääkkeitä mihinkään enkä hormonikorvaushoitoakaan.
Sikarunsaat menkat kun loppui, niin hiuksistakin tuli terveemmät.
Eli toivoa on.
Minulla on ollut vaihdevuodet noin 3-4 vuotta ja olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa pari vuotta.
Hormonaalinen ehkäisy ei aikanaan sopinut ollenkaan, joten sain steriloinnin ja runsaiden kuukautisten takia tehtiin vielä lämpöpallohoito ja nyt menkkavuoto on pahimmillaan parin siteellisen verran. Kuukautisista ei siis ole huolta ja ei niitä aina tulekaan.
Oloni on ollut todella hyvä ja energinen, alapää on kuin nuorella tyttösellä ja yöni nukun pääosin todella hyvin. Mikäs tässä siis ollessa, elämä on mukavaa ja tulevaa on kiva odotella. N47
Kondomi käyttöön niin vältyt VTI:ltä.
Onko sulla ap hormonaalinen ehkäisy? Se ainakin kuivattaa, jos ei vielä vaihdevuodet ole.
Mites jättihelokkiöljy ja kalaöljy. Voisi kosteuttaa ihoa ja limakalvoja.
Apteekista saa ihan hormonitonta geeliä käsikauppahyllystä ja se auttaa.
Itse olin luomuna puoli vuotta viimeisten kuukautisten jälkeen, ja kun paikat kuivuivat korpuiksi, virtsankarkailu ja unettomuus pahenivat ja jopa niveletkin alkoivat kaiken muun ohella pikkuhiljaa oireilla, kävelin saman tien lääkäriin ja hain hormonikorvaushoidon.
Nyt neljättä vuotta korvaushoidolla, enkä aio lopettaa ikinä. Olo on normaali, ja halutkin entisellään.
Rintasyöpäriskin minimoimiseksi en syö jatkuvaan progestiinia vaan hoidan tyhjennysvuodon joka toinen kuukausi Terolutilla. Tosin onneksi suvussa ei ole ollut syöpiä käytännössä kenelläkään muutenkaan. Ja toisaalta - aika aikaansa kutakin. Kunhan ei tarvitse mummotaudissa kitua pahimmillaan vuosikymmeniä, kuten joillekin on käynyt.