Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa miten tekisin?

Vierailija
25.05.2022 |

Tädit ovat nyt käymässä vanhempieni luona ja varmaan toivovat, että kävisin siellä. Asuvat parin sadan kilometrin päässä. Lähtevät huomenna takaisin kotiinsa. En vain tykkää, kun yleensä aina puuttuvat siellä syöntiaikoihin. Heidän mielestään ei pitäisi enää syödä klo 20 aikaan mitään ruokaa, että mieluiten viideltä pitäisi jo syödä. Ite en ole tottunut syömään niin aikaisin ja jos syön myöhemmin tulee kommenttia 'Vieläkö sinä alat syömään?' ja 'Ei ole hyvä syödä niin myöhään, mahavaivoja se voi lisätä.' He tietävät minulla olevan välillä turvottava olo ja tuosta saavat syyn sanoa asiasta. Viimeksi kehoitti täti minua viideltä syömään kun 'ei ole hyväksi jäädä illasta aamuun ruoan mahaan, jos ei enää liikukaan sen jälkeen'. Itelle viideltä on liian aikaista syödä ja ehtii tulla uudestaan nälkä, vaikka söisin leipää myöhemmin. Kerran alkoi itkettää, kun tuntui pahalta, kun puuttuvat aina samaan asiaan 😥 Pyysi toinen täti anteeksi ja sanoi, että lähtevät seuraavana päivänä eivätkä ole sanomassa enää ja vielä sanoivat, että hyvää tarkoittavat. Toinen täti taas kuiskasi korvaani vielä lähtiessä, että ottaisin yhteyttä ravitsemusterapeuttiin eikä tämäkään tuntunut hyvältä

Nyt en siksi tiedä kannattaako käydä nyt illalla katsomassa heitä, jos taas motkotetaan iltasyömisestä ja tulee itelle olo mitä ylipäänsä uskaltaa tehdä 😐

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettelet pitämään puoliasi.

tuossa tapauksessa sanot vaikkapa, että "mutta minun täytyy syödä nyt, mukavaa, että sinä voit syödä omalla tavallasi ja minä omallani"

Toisaalta tekisi mieli käydä ja tehdä selväksi kerralla, etteivät enää ottaisi asiaa puheeksi eikä vältellä.

Vierailija
22/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla syytä mielipiteeseen tässä asiassa? Pitääkö kaikesta olla mielipide? Pitääkö mielipide ilmaista, jos ei vaikuta itseen?

Eikö saa keskustella? Se on sitä small-talkia. Mutta hei, voit tehdä samaa kun tähänkin asti, eristäytyä kotiisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla syytä mielipiteeseen tässä asiassa? Pitääkö kaikesta olla mielipide? Pitääkö mielipide ilmaista, jos ei vaikuta itseen?

Äiti vain sanoo, että ei kannatta ajatella etukäteen, kun ei tiedä sanovatko edes eikä tarvitse välittää heistä. Se vain, kun joskus tuntuu pahalta vaikka kuinka yrittäisi olla välittämättä ja yrittäisi puolustautua. He kun keksivät aina jotain, että ovat oikeassa ja minun ajatukseni on väärä.

Vierailija
24/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit lisäksi opetella etukäteen pienen puheen siitä miten eri ihmisillä suolisto ja elimistö toimii eri tavoilla ja toisten täytyy syödä illalla ennen nukkumaanmenoa, kun toisille se ei sovi lainkaan. Mitä tiiviimmän ja asiapitoisemman puheen saat väsättyä, sitä enemmän toiselle tulee vaikutelma, että tiedät asiasta enemmän kuin he ja he eivät enää palaa asiaan.

Vierailija
25/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti vain sanoo, että ei kannatta ajatella etukäteen, kun ei tiedä sanovatko edes eikä tarvitse välittää heistä. Se vain, kun joskus tuntuu pahalta vaikka kuinka yrittäisi olla välittämättä ja yrittäisi puolustautua. He kun keksivät aina jotain, että ovat oikeassa ja minun ajatukseni on väärä.

jos puheenaiheena on terveys ja vaikka sinun oletettu terveytesi, niin sanot vain napakasti, että "noudatan lääkärini ohjeita ja he kyllä tietävät mikä kullekin potilaalle sopii"

Vierailija
26/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelisin kirjoittamaan ja sen jälkeen opettelisin kirjoittamaan parempia provoja.

Mutta ymmärrän, ettei sinulle ole mahdollista kun olet vähäjärkinen ameeba.

Harvinaisen osuva luonnehdinta apstä.

Vierailija
27/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelisin kirjoittamaan ja sen jälkeen opettelisin kirjoittamaan parempia provoja.

Mutta ymmärrän, ettei sinulle ole mahdollista kun olet vähäjärkinen ameeba.

Harvinaisen osuva luonnehdinta apstä.

Kyllä!

Vierailija
28/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisten tätien toiveista kannata välittää. Harvoin ihmiset syö iltapalaa jo viideltä, se on perinteisesti vasta päivällisaika Suomessa.

Vierailija
29/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joidenkin pitää täällä kiusata?

Vierailija
30/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joidenkin pitää täällä kiusata?

ovat olevinaan hauskoja, älä välitä niistä, ohita.

Vierailija
31/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sanomaan ei. Ongelma ei oo tädit , vaikka toki "mulkuilta" kuulostavatkin, niin semmosia ajatuksia ja mielipiteitä ihmisineen nyt vaan tulee elämässä vastaan.. Pointti on se miten itse niihin suhtaudut.. Eli olan kohautus "vai niin, kiva et sulle on hyvä, ei toimi mulla" itse tiedän mikä itselleni on parasta. Kiitos ja seuraava aihe. Ja eteenpäin!

Vierailija
32/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa heille, että sovitaanko niin, että minun ruokailuajoistani ette enää tästä lähtien puhu. Odotat sitten että kumpikin vastaa selkeästi myöntävästi. Tarvittaessa toista, kunnes saat tyydyttävän vastauksen. Ihmeellistä jankutusta heidän taholtaan, ei sinun tarvitse sitä enää kuunnella.

Vierailija
33/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on helppo ratkaisu ihmisiin, jotka jakelevat neuvojaan pyytämättä. Annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja myötäile vaan.

Joillain on kova tarve jakaa neuvoja. Ne haluaa kokea että heistä on jotain apua. Niiden kanssa ei kannata alkaa jankkaamaan että 'olen eri mieltä'. Sano mieluummin että 'tuo onkin varmaan ihan totta, täytyypä kokeilla toisenlaista ruokarytmiä' ja myhäilet itseksesi tietäen että sanot vaan jotta toiset hiljenee.

Vierailija
34/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en mene, silloin arvaavat, että en tullut siksi, koska arvelen heidän sanovat jostain. Mieluummin kuitenkin haluan ite päättää ruoka-ajoistani ilman sanomisia.

Oletko ap täysin terve psyykkisesti?

Ei ole normaalia, että aikuinen ihminen alkaa itkemään joitain muiden sanomisia.

Ehkä ei, mutta onko pakko mennä sinne syömään?

Vierailija
35/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen selvittänyt monta tuollaista ongelmaa niin tätien kuin anoppien kanssa ehkä hivenen ylimielisellä vastauksella " ei se minua haittaa ... " tai jotain siihen tapaan. Tuossa tilanteessa ehkä vastaisin, että en minä siitä välitä vaikka te ette enää iltaisin syö niin että ei verensokeri pääsisi yön aikana laskemaan liian alan.  Omapa on ongelmanne, kun ette ymmärrä, kuinka tärkeää on syödä riittävästi tarpeeksi myöhään.

Vierailija
36/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen selvittänyt monta tuollaista ongelmaa niin tätien kuin anoppien kanssa ehkä hivenen ylimielisellä vastauksella " ei se minua haittaa ... " tai jotain siihen tapaan. Tuossa tilanteessa ehkä vastaisin, että en minä siitä välitä vaikka te ette enää iltaisin syö niin että ei verensokeri pääsisi yön aikana laskemaan liian alan.  Omapa on ongelmanne, kun ette ymmärrä, kuinka tärkeää on syödä riittävästi tarpeeksi myöhään.

Sekin huono puoli heissä on, että sanoipa mitä tahansa, he kummastelevat näkemystäni. Esimerkiksi kerran näytin valokuvia Islannin reissultani ja toinen täti kysyi miten pääsin tuohon kohteeseen. Kerroin liftanneeni Islannissa, koska bussit ei kulje joihinkin kohteisiin lainkaan olisi muuten päässyt kyseiseen nähtävyyteen, jota täti kauhisteli ja piti tyhmänä tekona. Sanoin, ettei ole tyhmää ja moni tekee sitä Islannissa sekä on paljon turvallisempaa liftata Islannissa kuin Suomessa ja katson kyllä tarkkaan kenen kyytiin lähden, mutta täti ei kuunnellut vaan sanoi, että sen verran pitäisi olla järkeä päässä, ettei tuollaista tee. Tällaisia siis ovat ja oli vähän loukkaavaakin sanoa noin minulle.

Vierailija
37/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopa heille, että sovitaanko niin, että minun ruokailuajoistani ette enää tästä lähtien puhu. Odotat sitten että kumpikin vastaa selkeästi myöntävästi. Tarvittaessa toista, kunnes saat tyydyttävän vastauksen. Ihmeellistä jankutusta heidän taholtaan, ei sinun tarvitse sitä enää kuunnella.

Sitten kun sanoo jotain eriävää niin heti tulee vastaus tähän tyyliin 'kyllä kannattaa ottaa neuvosta vaari kun ajattelemme parastasi'.

Vierailija
38/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just soitin äidille ja sanoi, että itse päätän miten teen eli kuulosta siltä, että tädit odottavat minua käymään. Taidankin jättää käymättä.

Vierailija
39/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just soitin äidille ja sanoi, että itse päätän miten teen eli kuulosta siltä, että tädit odottavat minua käymään. Taidankin jättää käymättä.

Ei siis kuulosta siltä.

Vierailija
40/40 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä päätös oli näin tehdä.