Lapsen nimi/ristiäisten jälkeinen harmitus
Lapsi sai ristiäisissä nimen jokin aika sitten. Nyt kuitenkin annettu nimi tuo itselleni liikaa negatiivisia mielleyhtymiä, ja asia harmittaa kovasti. Näitä asioita en huomannut nimessä ennemmin, vaikka nimeä kovasti emmin ristiäisiin saakka. Annettu nimi sisältää ns. toisen nimen, ja ko nimeä inhoan. Lisäksi se on mielestäni liian samanlainen reilusti vanhemman isosiskon kanssa, ja siksi harmittaa käyttää nimeä. Mitä ihmettä tässä nyt tekisi?
Kommentit (14)
Käytä lapsen toista tai kolmatta nimeä?
Totut. Lapsi voi myöhemmin itse vaihtaa nimensä, jos haluaa.
Sinulla oli yhdeksän kuukautta aikaa miettiä nimiä.
Onko sinulla muuten tapana olla perfektionisti tai jäädä miettimään menneitä? Lapsi vaihtaa nimensä aikanaan, jos haluaa.
Ihan hyvin voit vaihtaa nimen. Onnistuu netissä. https://dvv.fi/nimiasiat turhaa harmitella tuollaista.
Antamasi nimi kyllä asettuu lapseesi, kun aikaa kuluu, lapsi kasvaa ja alkaa saada enemmän persoonaa. Vauva voi olla todella tuntematon ja persoonaton pienenä ja nimeksi annetaan suht randomisti vain joku nimi. Suurinpiirtein siten, että sopii sukunimeen tai sisaristen nimiin. Ajan kuluessa kun kuulet ninen sanottavan, mieleesi tulee kyllä ensimmäisenä lapsesi ja silloin nimi on jo leimaantunut lapseesi
Mitäs kyselit vauvapalstalta mielipiteitä.
Jossittelu on turhaa. Joku ehdotti toisen nimen ottamista kutsumanimeksi. Älä missään tapauksessa tee sitä. Turhaa sekaannusta tulee vaan elämässä. Esim. jos olet Liisa Maria ja kutsutaan Mariaksi, niin koko elämän ajan saa kaikki viralliset kirjeet ym.ym. tuolla ekalle nimelle osoitettuna.
Lempinimi sille muodostuu kuitenkin jos nimi on pitkähkö.
Tosin se lempinimi voi olla juuri se inhoamasi, tyyliin Vilhelmiinaa kutsutaan Miinaksi.
Vaihtaisin nimen nyt pian, niin ei kukaan ehtisi tottua jo annettuihin nimiin. Sattuuhan sitä erehdyksiä, ei sitä liikaa kannata itseään syytellä. Laittakaa DVV:lle anomus nimenmuutoksesta, muutos valmis n. kuukaudessa ja sitten tulee automaattisesti uusi Kelakortti,
Mun entisellä työkaverilla on iso-iso äitinsä nimi josta perhe ei ole koskaan tykännyt. Häntä kutsutaan KAIKKIALLA lempinimellä, allekirjoittaa vain viralliset paperit oikealla nimellään... Häntä tämä ei haittaa
Kaksi vaihtoehtoa:
a) vaihda nimi saman tien ja sillä selvä
b) hyväksy, että nimi on nyt tämä ja sillä selvä.
Älä ainakaan jää elämään harmituksessa ja jankkaamaan koko tenavan lapsuusvuosien läpi, että voit kyllä vaihtaa sen nimesi, jos et siitä tykkää, itse en oikein tykkää joten käytetään sinusta nyt tälläistä lempsukkanimeä, olisi pitänyt antaa toisenlainen nimi mutta voithan sinä sen sitten isompana vaihtaa, haluaisitko vaihtaa, voisitko mitenkään vaihtaa, voisit ainakin sen yhden nimen jättää pois, kun se on niin ärsyttävä...
Itse siis olen kuullut täsmälleen tätä lapsena toiselta vanhemmaltani. Enkä todellakaan ole nimeäni vaihtanut, välillä jopa harkinnut, että voisin ottaa sen mukamas ärsyttävän nimen pääasialliseen käyttöön ihan vain kostoksi. Lapselle ei tee hyvää huomata, että jokin osa hänestä ei miellytä vanhempia, vaikka olisikin niin abstrakti asia kuin toinen nimi.
Tuskin sellaista nimeä onkaan, johon ei jollakin liittyisi negatiivisia mielleyhtymiä. Sitä paitsi tällä hetkellä täydellisen moitteettomallekin nimelle voidaan keksiä tulevaisuudessa tympeitä väännöksiä tai sivumerkityksiä, kuten monille entisille suosikkinimille on käynyt. Myös samankaltaisuus siskon nimeen voi olla pelkästään hyvä asia.
Kyllä sen voi vielä vaihtaa.