Eskariopen koulutus, työ ja palkka?
Olen huomannut, että eskariopeja on sekä päiväkodeissa, että kouluilla.
En halua olla päikynhoitaja, jos siis pidän eskariryhmää päiväkodissa, niin pitääkö siellä tehdä muutakin?
Olettaen, että eskarit ovat klo 9-13 ?
Itse tiedän vain koulun yhteydessä olevan eskarin, jossa ope on paikalla jotakuinkin 8-14, mutta ne kaksi muuta tuntia tekee vain eskareihin liittyvää suunnittelua tms. Ei siis opeta mitään muuta.
Onko näissä palkka sama?
Paljonkos se keskisuomen pikkupaikkakunnalla nykyisin on?
No entäs sitten se, että olen hakenut pelkästään luokanopettajakoulutukseen. Jos pääsen sisään, niin pätevöidynkö eskariopeksi kuinka nopeasti? (Jos en lue heti maisteriksi asti)
Kommentit (4)
Tuolla ulosannillako menisit opettamaan lapsia kirjoittamaan?
up. Oisko ihan oikeaa tietoa ja asiallisia vastauksia?
-ap-
Eskariopen työ ei ole pelkkää eskariopetuksen pitämistä, sillä pedagoginen toiminta ulottuu kaikkeen toimintaan päivän aikana. Myös siirtymätilanteet (esim. Vessavahtina oleminen, lasten kanssa ulossiirtyminen..) kuuluvat opettajan pedagogiseen työhön. Opettaja siis yhtälailla suorittaa lastenhoitoa ja muita niin sanottuja "kotihommia" kuten pöytien pyyhkimistä. Tähän kuuluu vielä lasten vasujen teko ja toiminnan suunnitelua.
Työaika vaihtelee, vaikka varsinaista eskariopetusta onkin vain pari tuntia. Lapsia on kuitenkin eskarissa aikaisesta aamusta sinne klo 16-17 asti riippuen vähän päiväkodin aukioloajoista. Palkka on vähän alle 2800/kuukausi.
En tiedä luokanopettajien pätevöitymisestä eskariin, mutta varhaiskasvatuksen kandidaateilla on pätevyys opettaa eskariryhmää.
Opettele ensin oikeinkirjoitusta ja sen jälkeen tiedonhakumenetelmiä.