Äidinmaidon kautta periytyy alleriat?
Kuulin huhua jostain uudesta tutkimuksesta jossa kerrottaisiin siitä että äidin omat allergiat voisivat siirtyä imettämisen kautta vauvaan? Oletteko kuulleet vastaavaa? Linkkejä?
Kommentit (6)
Äidinmaidosta on löydetty komponentteja, joiden katsotaan olevan syynä siihen, että rintatuokittu lapsi allergisoituu.
Yleensä ottaen imetys suojaa allergioilta, mutta erittäin allergisen äidin imettäminen ei, vaan saattaa jopa altistaa lasta allergioille. On tästä jo jonkin aikaa ollut tutkimustuloksia. Ei nyt kuitenkaan noin suoraviivaisesti että äidin omat allergiat siirtyisivät.
että jos äiti itse oireilee pahasti imettäessään (siis syö esim ruokalajeja, joille on allerginen) niin sillon lapsella on suuri riski periä samat allergiat. Jos taas äidin allergiat ovat kurissa niin sillon imetys on erityisen suotavaa, koska allergiat ovat joka tapauksessa myös perinnöllisiä ja tällöin imetys voi ehkäistä lapsen allergioita.
Olen itse tosi allerginen ja olin huolissani raskaana ollessani suppeasta ruokavaliostani ja allergioiden siirtymisestä lapseen. No aivan muista syistä kuin omasta tahdosta en sitten imettänyt ollenkaan. Lapsella ei ole (ainakaan vielä) todettu minkäänlaista allergiaa.
Olen lukenut keskustelupalstalta näistä samoista jutuista ja eräs kirjoittaja muistaakseni mainitsi että täytyy imettää yli puolivuotta ja sen jälkeen alkaa allergiat vasta merkitä. Siis mitään tutkimusta en ole aiheesta lukenut. Olen kyllä todella kiinnostunut jos sellainen on julkistettu.
Ap ei usko itsekään...mutta uteliaisuuttaan kyselee..kun oikeesti aiheesta ON tehty tutkimus.