Pelkään sairastavani tai sairastuvani skitsofreniaan
Olen 15v tyttö ja pelkään että olen sairastumassa skitsofreniaan jos en ole jo sairastunut. Minulla tulee pakko oireisesti ahdistavia ajatuksia kuten entä jos ruokani on myrkytetty, olenko sekaisin tai seonnut, minä sekoan vielä joskus, entä jos satutan vanhempiani, entä jos satutan jotakin ihmistä, entä jos en pärjää elämässäni, entä jos kuolen kun tuntuu niin oudolta. Pelkään näitä kaikkia asioita ja kun ne ajatukset vaan tunkee päähäni pakosta niin ahdistun ja tuntuu siltä kuin sekoaisin. Olen lukenut netistä että alkuvaiheessa skitsofrenia on vaikea tunnistaa niin pelkään että sairastan sitä tietämättäni. On kuitenkin asioita joita ei voi yhdistää skitsofreniaan. En kuule ääniä enkä näe harhoja. Nukun hyvin ja liikun ihan tarpeeksi. Minulla on myös raudanpuute anemia todettu josta olen lukenut että siihen kuuluu ahdistus mutta en usko että nämä ajatukset kuuluvat siihen. Tarvitsen joltain viisaammalta neuvoa kun en saa netistä yhtään mitään selville vaan se saa vain huonomman olon. Minulla on ollut ahdistuneisuutta sen jälkeen kun sain kolmen päivän mittaisen paniikkikohtauksen joulukuussa koulupäivän aikana. Kun pääsin joululomalle niin oli pitkä tauko ahdistuneisuudesta. Huhtikuun loppupuolella ahdistuneisuus palasi Ukrainan sodan takia mutta sain taas ahdistuneisuuden haltuun. Skitsofrenian pelko alkoi toukokuun alussa ja siitä asti jatkunut ei ihan päivittäin mutta sitä on ollut monesti. Nyt lähes nämä viimeisimmät kolme viikkoa on ollut pelkästään skitsofrenian ja sekoamisen pelkoa. Myrkytyspelko alkoi siinä yhteydessä kun olin jättänyt ruokani tetti paikallani siten että kuka vaan olisi voinut koskea siihen. Kun olin menossa syömään niin se ajatus vaan tuli päähän ja sitten ahdistuin siitä että ajattelen noin. Myrkytyspelkoa ei ole sen jälkeen kummoisesti ollut mutta olen pelännyt sen ajatuksen palaamista. Minusta se ei ollut ok ajatella sillä tavalla. Äiti sanoo minulle että skitsofrenia on harvinainen mutta silti tulee se ajatus että entä jos minä olen yksi niistä joka siihen sairastuu. Pyydän että joku valaisisi minua asian suhteen.
Kommentit (14)
Pelottiko sinua se että et usko mitä muut sanovat sinulle? Minun perheeni ja ystäväni ovat tukeneet minua ja sanoneet että minulla ei ole mitään eikä ole tulossa mutta silti pelko nousee väkisellä. Pelottaa että vaikka ammatti-ihminen sanoisi että minulla on kaikki ihan ok niin en usko ja pelkään asiaa edelleen.
Hei , ihmisillä on monenlaisia pelkotiloja. Se on toisille hyvin luonteenomaista. Ala kirjoittamaan , se on valtavan hyvää ilmaista terapiaa. Kirjoita päivittäin listoja, mistä olet kiitollinen elämässäsi. Mitkä asiat on sinulla hyvin vs 15 vuotiaalla ,joka on esim joutunut lähtemään sotaa pakoon, tai jolla on väkivaltaiset juopot vanhemmat.
Huomaat , ettei tarvitse mitään pelätä. Elämää EI KUKAAN VOI HALLITA loppuviimein. Aina voi yrittää tehdä parhaansa kuitenkin, niillä voimilla, mitä kullakin on sillä hetkellä.
Et sinä sairastu skitsofreniaan.
Santsku kirjoitti:
Pelottiko sinua se että et usko mitä muut sanovat sinulle? Minun perheeni ja ystäväni ovat tukeneet minua ja sanoneet että minulla ei ole mitään eikä ole tulossa mutta silti pelko nousee väkisellä. Pelottaa että vaikka ammatti-ihminen sanoisi että minulla on kaikki ihan ok niin en usko ja pelkään asiaa edelleen.
On aivan normaalia ajatella, että muutama ihminen ei välttämättä ole 100% varmuudella oikeassa. Minusta sinun pitäisi olla ylpeä ymmärryksestäsi. Osa uskoo sokeasti ihmisiä, joita ihailee.
Ei tarvitse edes lukea lukea artikkeleita siitä, miten joku on väärien diagboosien jälkeen saanut parin vuosikymmenen päästä oikean. Riittää kun käyttää maalaisjärkeä ihmisten erehtyväisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Hei , ihmisillä on monenlaisia pelkotiloja. Se on toisille hyvin luonteenomaista. Ala kirjoittamaan , se on valtavan hyvää ilmaista terapiaa. Kirjoita päivittäin listoja, mistä olet kiitollinen elämässäsi. Mitkä asiat on sinulla hyvin vs 15 vuotiaalla ,joka on esim joutunut lähtemään sotaa pakoon, tai jolla on väkivaltaiset juopot vanhemmat.
Huomaat , ettei tarvitse mitään pelätä. Elämää EI KUKAAN VOI HALLITA loppuviimein. Aina voi yrittää tehdä parhaansa kuitenkin, niillä voimilla, mitä kullakin on sillä hetkellä.
Et sinä sairastu skitsofreniaan.
Eli pelätä ei tarvitse, elämää ei voi hallita ja lopputulemana osaat sanoa ettei aloittaja sairastu. Mistä moiset ennustajanlahjat on saatu ja miten todennettu?
Nyt on tullut taas yksi uusi asia joka minua huolettaa. Heräsin aamulla ja ahdisti niin paljon että tuntui että pitäisi jäädä kotiin sen takia että tulisi parempi olo. Tuntuu että vetäydyn kavereistani joka on skitsofreniasta keskeinen asia. Minun elämäni nykyään kohdistuu vaan yhteen asiaan ja se on puhelimen katsominen koska se saa ajatukset muualle ja minulla ei ole silloin ahdistuneisuutta.
Santsku kirjoitti:
Nyt on tullut taas yksi uusi asia joka minua huolettaa. Heräsin aamulla ja ahdisti niin paljon että tuntui että pitäisi jäädä kotiin sen takia että tulisi parempi olo. Tuntuu että vetäydyn kavereistani joka on skitsofreniasta keskeinen asia. Minun elämäni nykyään kohdistuu vaan yhteen asiaan ja se on puhelimen katsominen koska se saa ajatukset muualle ja minulla ei ole silloin ahdistuneisuutta.
Sä tarvitset apua jo nyt, ihan sen takia, ettet todella saa mieltäsi sekaisin, se vaara on, kun sulla on noin paljon ajatuksia päässäsi pyörimässä. Lähin apu löytyy toivottavasti kouluterkalta. Uskon, että osaa auttaa sua eteenpäin. Älä jää yksin mielesi kanssa.
Kuulostaa enemmän pakko-oireiselta häiriöltä ja pakkoajatuksilta.
Lue/kuuntele tämä (ääni)kirja. Kertoo juuri sinun kaltaisestasi pakko-oirehdinnalta: https://www.nextory.fi/kirja/ent%C3%A4-jos-miten-kest%C3%A4mme-ep%C3%A4…
Apua ahdistuksen aikakaudelle
Entä jos? pureutuu ajallemme ominaiseen ahdistuneisuuteen ja tarjoaa painokkaan apukeinon ahdistuneen taakkaa keventämään.
Entä jos unohdinkin sulkea lieden ja nyt koko talo palaa? Entä jos olenkin valinnut aivan väärän puolison? Entä jos toimemme pandemian hillitsemiseksi ovatkin olleet vääränlaisia?
Entä jos on kysymys, jota mielemme toistelee, kun arvioimme riskejä ja kuvittelemme, mitä voisi tapahtua. Roland Paulsenin mukaan olemme - ihmisten yhteisöinä - kadottamassa kykymme epävarmuuden sietämiseen. Länsimaissa joka kymmenes syö masennuslääkkeitä, ja masennus on WHO:n tautitilastossa noussut tärkeimmäksi terveytemme uhaksi. Mikä siis on muuttunut? Taloudelliset olot ovat paremmat ja elintasomme korkeampi kuin koskaan ennen, mutta ahdistuneisuutemme kasvaa kasvamistaan ja kysymme alituisesti: entä jos?
Entä jos? on sekä katsaus ahdistuneisuuden historiaan ja sen vaihteleviin piirteisiin eri kulttuureissa että kannustava puheenvuoro, joka vaatii toimia tämän yhteiskuntaan levinneen epidemian voittamiseksi. Se perustuu satoihin tutkimuksiin, uraa uurtaviin havaintoihin sekä yksityishenkilöiden haastatteluihin.
Roland Paulsen on Lundin yliopiston sosiologian apulaisprofessori. Hän on kirjoittanut useita teoksia ja toiminut mm. Dagens Nyheterin kulttuurisivujen avustajana.
T: Oikea työssäkäyvä tervehtynyt skitso:)
PS. Et ole sairastunut skitsofreniaan. Olet vaan äärettömän ahdistunut, epävarma ja pelokas. Jos ei tilanne helpota niin hae apua äitisi kanssa.
Kuvauksen perusteella sulla voi olla autismi?
Kuvailemiesi oireiden perusteella et ole sairastumassa skitsofreniaan. Enemmän tulee mieleen voimakkaat pelkotilat ja ahdistuneisuus.
Murrosikäisenä saattaa nimenomaan erilaisia voimakkaita tunne ja pelkotiloja.
Saanko ees kysyä miten? Mulla on kaveri joka sairastaa autismia ja mulla ei voi olla sitä koska mun vanhemmat sano että ne ois huomannu sen jo.
Onko skitsofrenia harvinainen sairaus. Äitini terveydenalan ihmisenä on sanonut että kyllä mutta onko minulla mahdollista sairastua siihen jos muuten on hyvä elämä. Ahdistuneisuus vaan vaikuttaa olemiseen.
Et ole seonnut, kun pystyt sitä noin hyvin ja johdonmukaisesti analysoimaan. Tarvitset keskusteluapua. Kyseessä vain vakava ahdistuneisuus. Itselläni oli myös nuorena. Skitsofrenian pelko hyvin yleinen oire.
Tsemppiä! Selviät varmasti, niin minäkin selvisin. Pelot pitää vain käsitellä, tarvitset ammattiapua. Minulla oli myös tuota, että pelkäsin ruokani olevan myrkytetty/ saavani allergisen reaktion, pelkäsin sekoavani ja murhaavani jonkun ja olo oli kokoajan epätodellinen ja sekava.