Saako omalla pihallaan viettää aikaa?
Saako ihminen olla melko vapaasti omalla pihallaan vai pitäisikö jotenkin "varoa" tai vältellä naapureita hienotunteisuussyistä? En ole viettänyt omalla pihallani juuri koskaan aikaa, sillä olen pelännyt, että naapurit häiriintyvät sellaisesta. Mutta millaiset kirjoittamattomat säännöt koskevat omaa kotipihaa (okt/rivitalo/kerrostalon terassipiha)?
Kommentit (25)
En ole viettänyt kertaakaan pihallani aikaa juuri hienotunteisuussyistä ja kukaan naapuri ei oikein ole huomaavinaankaan minua. En tiedä, onko virhe olla omalla pihallaan vai onko se ihan ok. Tulee hieman epämiellyttävä olo, mutta muutkin saavat olla pihoillaan, joten kaipa minäkin sitten voin olla. En ole kerrostaloasunnoissakaan uskaltanut olla koskaan parvekkeella samasta syystä. Olen ajatellut, että kuitenkin häiritsen tai ärsytän muita, jos vaikka puhun ääneen tai puuhailen jotain (arkista).
Ei tietenkään voi viettää aikaa omalla pihalla, naapurit joko häiriintyvät sinun olemassaolostasi, pihalla oleskelun äänistä tai kokevat, että kyttäät heitä.
Jos lukisit täällä ketjuja, niin ei tarvitsisi kysellä itsestäänselviä asoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä lorvita.
Ok, mikä on suositeltava aika? En ole siis koskaan ollut pihallani noin viittä minuuttia kauempaa ja silloinkin tuli jo huono omatunto.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi viettää aikaa omalla pihalla, naapurit joko häiriintyvät sinun olemassaolostasi, pihalla oleskelun äänistä tai kokevat, että kyttäät heitä.
Jos lukisit täällä ketjuja, niin ei tarvitsisi kysellä itsestäänselviä asoita.
Ok, selvä juttu. :/ Olen epäillyt pahinta, mutten tiennyt, mikä on se oikea totuus. Joskus lapsena olin pihalla paljonkin, mutta ilmeisesti aikuisilta sellainen on kielletty.
Ap
Jos mulla olisi joku kaveri tai vaikkapa puoliso, niin uskaltaisin olla pihalla/parvekkeella, mutta yksinäisenä aikuisena sellainen on vain "noloa". Yksimäisen tulee olla neljän seinän sisällä kotona ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Miksi?
Ei kukaan voi olla oikeasti näin typerä. Eihän?
Kerrostalohuoneiston parvekkeen kohdalla en uskaltanut edes pitää parvekkeen ovea koskaan raollaan, sillä pelkäsin, että naapureita ärsyttää tai he alkavat seurailla minua tai kuunnella juttujani ja voisivat käyttää kaikkia sanojani minua vastaan jotenkin tai saada juoruille jotain pontta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Miksi?
Ei kukaan voi olla oikeasti näin typerä. Eihän?
Mitä tarkoitat? Olen vakavissani.
Ei saa, pihat ja parvekkeet on vaan koristeita. Et saa edes astua pihallesi, ainoastaan kävellä polkua tms. pitkin asunnostasi pois ja sisään.
Sinne vois laittaa kivan katoksellisen puutarhakeinun, jonka kääntää poispäin muiden pihoilta. Köynnösristikko, kunnes pensaat ja puut kasvaa. Soliseva pikku suihkulähdekin on kiva.
Tottakai saat viettää aikaasi omalla pihallasi, kunhan teet sen sellaisella tavalla että myös naapureidesi oikeus nauttia omasta rauhastaan omalla pihallaan toteutuu. Eli suomeksi sanottuna et aiheuta kohtuutonta meluhaittaa naapureillesi, etenkään aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Unohda siis musiikin kuunteleminen ulkona ilman kuulokkeita, äänekkäiden kännibileiden pitäminen ulkona, jatkuvasti haukkuvan koiran pitäminen ulkona jne...
Nurmikonleikkuut ja sen sellaiset äänekkäät pihatyöt hoidat mieluiten sellaiseen kellonaikaan, että naapurusto ei häiriinny, eli suomeksi sanottuna noin kello 10-19 välisenä aikana, eli ei liian aikaisin eikä liian myöhään. Silti tuokin aikamääre ei sovi kaikille, mutta sen kanssa pitää vain naapureiden elää koska silloin olet tehnyt parhaasi huomioidaksesi naapurisi.
Suotavaa on rakentaa sopivia näköesteitä, jotta saat olla piilossa naapureiden katseilta: aidat, sermit, pusikot ja muut sellaiset hoitavat tämän puolen.
Näillä ohjeilla ei voi epäonnistua naapurisovun ylläpidossa.
Minusta on hyvä kun meidän naapurit ei juuri oleile pihallaan. Saa itse rauhassa puuhailla siellä, me näinä lämpiminä päivinä ollaan oleskeltu ja puuhailtu siellä melkein koko ajan. Tämä siis lähiöomakotitalossa jossa naapurit lähellä. Rivarissa ei hirveästi tehnyt olla ulkona kun naapurit oli oikeasti siinä ihan vieressä ja lenkkipolkukin meni pihan vierestä. Kahvit siinä tuli juotua ja joskus grillattua.
Minä olen yksin meidän kerrostalon pihassa koirani kanssa. Ei siellä kukaan muu käy. Aikani katoin ettei siellä ketään ole koskaan.
Ei saa meluta hirveästi, eikä ollenkaan illalla/yöllä/aikaisim. Eikä saa kyylätä naapureita tai kommentoida heidän puuhiaan. Jos nyt molemmat olette samalla laidalla tonttia haravoimassa niin on tietty kohteliasta tervehtiä. Ja vaatteet ois hyvä pitää päällä jos naapurit näkee sinun pihaan. Muuten saat tehdä mitä haluat.
Miten tottua viettämään aikaa omalla pihallaan esim. aurinkoa ottaen häiriintymättä naapureiden mahdollisista katseita?
Asun rivarissa yksin, lapsi käy joka toinen viikonloppu. Juon usein aamu- ja iltakahvit terassilla, lapsi kahlaili pienempänä kahluualtaassa siellä ja nyt isompana aamupalat otetaan siellä terassilla. Sopii hyvin tällaiselle pienelle perheelle ja onkin jonkinlainen henkireikä. Myös jos yöllä valvottaa niin menen terassille.
Ei siellä lorvita.