Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on itsekkäämpää saada lapsi vai jäädä ilman?

Vierailija
15.05.2022 |

Perustelujakin kaipaisin.

Kumpi on itsekkäämpää saada lapsi vai jäädä ilman?

Vaihtoehdot

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hankin asian x, koska haluan sen" < > "En hanki asiaa x, koska en halua sitä"

Niin, kumpihan on itsekkäämpää?

En mene töihin, koska en halua sitä.

Ihan hyvä!

Vierailija
22/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitää olla terveesti itsekäs menestyäkseen, musta molemmat ovat itsekkäitä mutta eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä lapsesta mukamas on? Maailma on muutenkin parempi paikka mitä vähemmän valkoisia syntyy.

Vierailija
24/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin lapsettomuuden vastuullisista ja epäitsekkäistä syistä.

En olisi hyvä äiti kenellekään koska en halua tulla äidiksi.

En hanki lasta/lapsia tähän maailmaan vain koska veronmaksajia tarvitaan, tai kun se nyt vain kuuluu tehdä, tai kun ympäristö painostaa.

Olen itse syntynyt äidille joka minua ei halunnut, sitä samaa en todellakaan halua kenellekään toiselle.

Se jos mikä on epäitsekästä ja varsin vastuullista.

En pidä lapsista enkä halua sitä vastuuta enkä saisi siitä mitään iloa. Priorisoin ihan muihin asioihin elämässäni, ja siihen ei perhe sovi.

Lapsi ei voi vanhempiaan valita, ihminen sen sijaan voi valita tullako vanhemmaksi vai ei. Ja tässä on nyt turha alkaa saivarrella että lapsen saanti ei ole itsestäänselvyys yms.

Vierailija
25/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hanki lasta/lapsia tähän maailmaan vain koska veronmaksajia tarvitaan, tai kun se nyt vain kuuluu tehdä, tai kun ympäristö painostaa.

Olen itse syntynyt äidille joka minua ei halunnut, sitä samaa en todellakaan halua kenellekään toiselle.

En pidä lapsista enkä halua sitä vastuuta enkä saisi siitä mitään iloa. Priorisoin ihan muihin asioihin elämässäni, ja siihen ei perhe sovi.

Lapsi ei voi vanhempiaan valita, ihminen sen sijaan voi valita tullako vanhemmaksi vai ei. Ja tässä on nyt turha alkaa saivarrella että lapsen saanti ei ole itsestäänselvyys yms.

Minä taas tein lapsia koska halusin antaa jollekkin jotain ainutlaatuista (elämän). Minusta se on aika epäitsekästä, että uhraan suuren osan elämästäni toisille yksilöille.

Vierailija
26/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin lapsia itsekkäästä syystä, "hankin" niitä, koska halusin niitä.

Vanhempana oleminen taas on epäitsekkäintä mitä olen koskaan tehnyt!

Itse vapaaehtoisesti hankittujen velvollisuuksien hoitaminen ei ole epäitsekästä. Esim haet töihin ja hoidat työsi = ei epäitsekästä. Hommaat hevosen ja hoidat sitä = ei epäitsekästä. Ostat auton ja huollatat sen ohjeen mukaan = ei epäitsekästä. Hankit lapsen ja hoidat sen asiaankuuluvasti = ei epäitsekästä.

Vierailija
27/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tehään itsekkäistä syistä, koska niitä halutaan. Velat on veloja itsekkäistä syistä, koska he eivät halua lapsia. Jokainen miettii omalta kannalta mitä haluaa, sekin on itsekästä.

Vierailija
28/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen hankkiminen ole "itsekästä". Se on syvästi biologinen tarve, joka useimmilla naisilla on todella vahva. Eihän mikään toinenkaan eläinlaji ole "itsekäs" lisääntyessään. Lapsettomaksi vapaaehtoisesti jäävä ei myöskään ole "itsekäs", hän on vain lapseton. Mikä ihmeen kysely tämä nyt taas on?!

Vierailija
29/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen hankkiminen ole "itsekästä". Se on syvästi biologinen tarve, joka useimmilla naisilla on todella vahva. Eihän mikään toinenkaan eläinlaji ole "itsekäs" lisääntyessään. Lapsettomaksi vapaaehtoisesti jäävä ei myöskään ole "itsekäs", hän on vain lapseton. Mikä ihmeen kysely tämä nyt taas on?!

Kysely perustuu siihen, että molempia valintoja perustellaan itsekyydellä ja kyselyn tekijä halusi tietää kuinka muut ajattelevat asiasta. Kuten alkupään kommenteista huomaat aihe on kuin kuuma peruna. Onneksi osa tajuaa, että vaikeistakin asioista voi keskustella järkevästi.

Vierailija
30/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hankinta on ainoa päätös elämässä mitä ei voi nykymaailmassa elävä yksilö perustella järjellä. Lisääntyminen on ollut ihan järkevää n. 1000v sitten, mutta nykymaailmassa sille ei ole enää mitään järjellistä perustetta. Maapallo ei kestä nykyistä massaa ihmisiä, eikä varsinkaan jos nämä ihmiset asuvat sekä kuluttavat kuten länsimaalaiset. 

Ihmiset jotka hankkivat lapsia eivät välitä muusta kuin siitä, että he HALUAVAT hankkia lapsia. Tämä jos jokin on itsekästä. 

Vierailija
31/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei biologinen tarve poista itsekkyyden mahdollisuutta. Esim minulla voisi olla hyvin perusteltu biologinen tarve harrastaa seksia miehen kanssa, jos hän feromonien ja ominaisuuksiensa puolesta olisi potentiaalinen hyvä lisääntymiskumppani. Mutta jos tämä mies on varattu, olisi minulta itsekästä yrittää pyrkiä tähän seksin harrastamiseen hänen kanssaan.

Samalla lailla lisääntymistarve voi kyllä olla osin biologista, mutta sen tarpeen täyttäminen itsekästä.

Vierailija
32/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt lapsettomaksi täysin itsekkäistä syistä: en keksi ainoatakaan positiivista asiaa, joita lapsen saaminen toisi mukanaan.

Vierailija
33/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas tein lapsia koska halusin antaa jollekkin jotain ainutlaatuista (elämän). Minusta se on aika epäitsekästä, että uhraan suuren osan elämästäni toisille yksilöille.

Oletko miettinyt tarkemmin motiivejasi?

Vierailija
34/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei biologinen tarve poista itsekkyyden mahdollisuutta. Esim minulla voisi olla hyvin perusteltu biologinen tarve harrastaa seksia miehen kanssa, jos hän feromonien ja ominaisuuksiensa puolesta olisi potentiaalinen hyvä lisääntymiskumppani. Mutta jos tämä mies on varattu, olisi minulta itsekästä yrittää pyrkiä tähän seksin harrastamiseen hänen kanssaan.

Samalla lailla lisääntymistarve voi kyllä olla osin biologista, mutta sen tarpeen täyttäminen itsekästä.

"Lisääntymistarve osin biologista", hah. Annat siis kuitenkin pienen myönnytyksen ihmisen biologiselle ohjautuvuudelle, miten armeliasta. Ihmiset nykyään ovat ihan vakavissaan sitä mieltä, että ovat täysin rationaalisia olentoja, joita eivät biologiat, tunteet ja muut vanhanaikaiset käsitteet lainkaan kosketa. Jatka vaan utopiassasi elämistä.

-eri

Vierailija
35/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkikäteen voi olla viisas ja sanoa että kannattiko sittenkään. Mutta en kadu päätöstäni, kuten en muitakaan päätöksiäni. Motiiveja oli montakin ja tämä oli yksi niistä.

Eniten pelottaa, että lasta haluava lapseni ei ehkä koskaan saakkaan niitä.

Vierailija
36/39 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt sitä logiikkaa, että vela olisi itsekäs. Ei lisääntyminen ole mitään hyväntekeväisyyttä. Vaikka sitä veronmaksajakorttia paljon käytetäänkin, ei kukaan hanki lapsia sen vuoksi.

Mielenkiintoinen näkökanta.

Ensin sanotaan, ettei lapsettomuus ole itsekästä ja sitten perustellaan sillä, ettei lapsen hankkiminen ole hyväntekeväisyyttä, koska lapsen hankkiminen tuo veronmaksajia, vaikkei se olisi syy lapsen hankintaan.

Mikä logiikka?

Vierailija
37/39 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on varmaan vain yksi syy, mutta kumminkin hyvä ja perustelyu vastaus.

Vierailija
38/39 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, miten lapsen voisi hankkia muuten kuin itsekkäistä syistä. Ellei sitten sijaissynnyttäjiä lasketa. Sitä vastoin lapsen voi hyvinkin jättää hankkimatta hyvinkin epäitsekkäistä syistä. Esim. perinnöllinen tauti jota ei halua (mahdollisesti) siirtää eteenpäin.

Sijaissynnyttäjätkin saavat yleensä rahaa tms hyötyä siitä, eli se vasta itsekästä onkin. Kaikkein itsekkäimpiä taitavat kuitenkin olla ne sijaissynnyttäjien käyttäjät.

Vierailija
39/39 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt sitä logiikkaa, että vela olisi itsekäs. Ei lisääntyminen ole mitään hyväntekeväisyyttä. Vaikka sitä veronmaksajakorttia paljon käytetäänkin, ei kukaan hanki lapsia sen vuoksi.

Mielenkiintoinen näkökanta.

Ensin sanotaan, ettei lapsettomuus ole itsekästä ja sitten perustellaan sillä, ettei lapsen hankkiminen ole hyväntekeväisyyttä, koska lapsen hankkiminen tuo veronmaksajia, vaikkei se olisi syy lapsen hankintaan.

Mikä logiikka?

Sulla luetunymmärtäminen sakkaa. Siksi sä et nää tuossa mitään logiikkaa.