Jos nuoriso muka on kestävän kulutuksen ym etujoukkoa, miksi he ostavat paskoja Vans-kenkiä?
Huonolaatuisen pikamuodin joukossa Vans on ihan omaa luokkaansa huonossa laadussa. Ja nuoriso ostaa.
Kommentit (34)
Mulla on useammat Vansit ja hyvin ovat kestäneet. Ovat lisäksi erittäin mukavat jaloissa.
Mulla on ollut samat Vansit 6 vuotta, nyt ostin uudet kun vanhoissa oli varpaan kohdalla reikä, käytän kyllä niitäkin vielä esim. lähikauppareissuilla.
Kengistä en tiedä, mutta reppu on kestänyt jo monta vuotta.
Nimenä huvittava kun yhdistää kyllä pakettiautoon.
Jos + muka, miksi..
Tuosta yhdistelmästä tunnistaa aina vajaan tekemän aloituksen.
Ostin kokeeksi Vansit pari vuotta sitten. Hajottivat jalkani (puristivat jalkapöydän päältä liikaa) ja sain riesakseni hermosäryn, jonka paranemiseen meni lähes vuosi. En suosittele kenellekään.
Ohi aiheen,
Mutta moni ei osaa huoltaa kenkiään.
En ota Vanseihin kantaa, mutta kenkiä on hyvä pitää niin ettei joka päivä ole samat jalassa, kannattaa vältellä "mudassa rämpimistä" ja putsata liat heti tuoreeltaan, kannattaa käyttää kenkälusikkaa, eikä poistaa kenkiä "kantapäästä painamalla", nahkakenkiä pitää säännöllisesti rasvata/lankata jne.
Toisekseen nuorten on suht helppoa olla ympäristötietoisia, koska elävät vielä nuoruutta jossa ei ole sellaisia asioita mitä aikuisten elämässä on.
Tarkoitan sitä ristiriitaa miten yksityisautoilua voidaan pitää sa..tanasta seuraavana, ja kuljetaan ratikalla kouluun ym.
...Mutta sitten kuitenkin iloisesti perheen kyydissä mennään isin auton takapenkillä mökille jne. sen sijaan että ensin junalla Joensuuhun, sieltä vaihto toiseen junaan, junasta parin tunnin odottelun jälkeen päivän ainoalla bussivuorolla peräkylälle, mistä viel
5km kävely mökille.
Ja muutenkin on helppoa suosia kirppareita, jos päälle voi laittaa mitä tahansa. Moni joutuu työn takia pukeutumaan siististi, jopa edustamaan iltapuvussa jne. ei noita kirppareilta niin vaan löydy.
Ja päälle ero huolettoman opiskelijan ja esim. uraäidin välillä: jälkimmäisellä ei ole aikaa kierrellä tunteja kirppareilla.
+Jos pyörii oravanpyörässä missä työn ja kodin lisäksi toimii futismammana ties mihin harkkoihin/peleihin/turnauksiin paria kolmea lasta kuskaten, niin siirtymät omalla autolla on pikkuisen helpompia mitä julkisilla sompailu pitkin poikin lähikuntia.
eipakollinenvierailija kirjoitti:
Koskaan ihmiskunnan historiassa eivät nuoret ole kuluttaneet niin paljon kuin nykyään. Pikaruokamättöä pitää syödä lähes päivittäin, kaikilla on kiire päästä liikenteeseen pärräämään ennen 18 ikävuotta mönkijöillä, mopoautoilla, mopoilla ja sähköpotkuraudoilla. Ja vaatteiksi ei kelpaa kenenkään entiset samaan tapaan kuin ennen. Kaikilla mielettömän hintaiset uusinta uutta olevat älylaitteet ja muu elektroniikka. Vaatteita on tolkuttomasti ja merkkituotteita pitää olla. Tässä vain pieni murunen esimerkiinä. Kyllä se kierrätyskulttuuri kukoisti paljon paremmin muutama vuosikymmyn taaksepäin.
Omasta nuorisosta ja heidän kaveripiiristään ja lähipiirin nuorisosta bongattua:
-pikaruokaa syödään vähemmän kuin omassa nuoruudessa. Se on kallista. Salaatit laskee sekä pojilla että tytöillä
- kuljetaan pyörillä, paitsi ihan muutamilla on mopo/mopoauto. Ihan niinkuin ennenkin.
-älylaitteet on pakollisia, mutta sen verran huonoja kestävyydeltään että ne on jotain perusmallia melkein kaikilla
-vaatteita on jonkun verran ja laatu ratkaisee. Esim urheilu vaatteisiin panostavat rahallisesti kestävyyden vuoksi. Monet urheilee aika paljon, vaikka muuta väitetään. Tämä toki on varmaan sattumaa.
-Urheilu on taas muodissa. Melkein kaikki käy jossain urheiluharrastuksessa (sali, juoksut, tanssi, hiihto, fitness yms)
- kierrättävät vaatteita keskenään. Kun haluavat vaihtaa vaatekaapin sisällön, tarjoavat ilmaiseksi vaatteitaan kavereilleen ja myös saavat vaatteita kavereilta. Tämä oli käytössä myös omassa nuoruudessa. Toki nykyisin myös painelevat menemään urheiluvaatteissa
Nuoriso on vähän pihalla ympäristöasioista, se on totta. Mutta tuollainen 80-luvun juppikulttuuri ei ole kyllä tullut takaisin. Lisäksi nuorison vika se ei ole, että tuotteet ei enää kestä kuten ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kokeeksi Vansit pari vuotta sitten. Hajottivat jalkani (puristivat jalkapöydän päältä liikaa) ja sain riesakseni hermosäryn, jonka paranemiseen meni lähes vuosi. En suosittele kenellekään.
Mä tykkään Vanseista. Sopii mun jalan mallille. Toisin kuin keakivertokävelykengät, joista tulee hiertymiä ihan jumalattomasti. Kävelen paljon töissä, niin mieluiten menen lenkkareilla, mutta vapaa-ajalle on Vansit
Mulla on monet Vansit ja kaikki kestäneet vuosien käyttöä ja pesukoneessa pesua. Todella mukavat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yhdet Vans-tennarit, joita pidin useamman kesän paljon. Nyt en oo pariin vuoteen pitänyt, mutta edelleen ovat olemassa. Eivät vaikuta huonolaatuisilta.
En tiedä, ovatko nämä vastaavat aloitukset tarkoitushakuisia, vai kertovatko ne vain avaajan heikoista kognitiivisista kyvyistä. Eihän nuoriso kokonaisuudessaan ole mitään kestävän kulutuksen etujoukkoa.
No minullapa on ollut enemmän kuin yhdet ja voin sanoa että laatu on todella huonoa.
Miksi olet hankkinut uudet Vansit, vaikka huomasit heikon laadun jo edellisistä?
En on alkuperäinen, mutta minä ostin kahdet Converset, koska halusin ajatella ensimmäisten olevan vaan maanantaikappaleet. Kun toisetkin hajosi samaan tyylin päkiän sivusta murtumalla, totesin niiden olevan surkeita (ainakin mun jalkaan, muilla ne tuntuu kestävän).
Kannattaa jättää vaan suosiolla ne rytkyt kaupan hyllylle ja jos jotakin oikeasti tarvitsee niin ostaa kirppiksiltä tai muusta vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yhdet Vans-tennarit, joita pidin useamman kesän paljon. Nyt en oo pariin vuoteen pitänyt, mutta edelleen ovat olemassa. Eivät vaikuta huonolaatuisilta.
En tiedä, ovatko nämä vastaavat aloitukset tarkoitushakuisia, vai kertovatko ne vain avaajan heikoista kognitiivisista kyvyistä. Eihän nuoriso kokonaisuudessaan ole mitään kestävän kulutuksen etujoukkoa.
Varmaan meillä kaikilla on tuotteita, jotka on ostettu 5-10 vuotta sitten tai aiemmin ja ovat silti edelleen ehjiä ja käytössä
Fakta on kuitenkin se, että joka vuosi ihan kaikkien valmistajien tuotteiden laatu huononee huononemistaan. Veikkaan, että valmistajat vastaavat näin asiakkaiden kulutustietoisuuden lisääntymiseen. Miten he muuten tekevät voittoa? Jos tuotteita ostetaan vähemmän, niiden elinkaaren on oltava lyhyempi, että luvut viivan alla pysyvät edes entisissä lukemissa tai mieluiten kasvavat.
Tämä on ihan yksinkettaista matematiikka ja asia, jonka jokainen kyllä ymmärtäisi, jos vähän vaivaisi aivojaan. Markkinavoimien tarkoitus ei ole pelastaa maailmaa, vaan tehdä rahaa ja se onnistuu parhaiten muokkaamalla tarjontaa kysyntää vastaavaksi. Vähemmän kysyntää = tehdään tuotteista heikkolaatuisempia, mutta laitetaan kotisivulle nätti rimpsu siitä, miten meidänkin yrityksemme kannattaa ekologisia arvoja. V*tut kannata! Yhdenkään voittoa tavoittelevan yhtiön intresseissä ei ole kestävän kehityksen huomioonottaminen.
Ei Vanseja käytä enää kukaan! Mitä höpäjät??