Te jotka olette revenneet enemmän tai vähemmän - kysymys teille!
Eli jos olet revennyt synnytyksen yhteydessä niin onko lääkäri sanonut teille, että jos toinen vauva on samankokoinen tai suurempi kuin edellinen niin se on sitten automaattinen sektio?
Jos teille on näin sanottu niin voitko vielä kertoa minkä asteinen repeämä sinulla todettiin olevan.
Yritän tässä siis vain selvittää kuinka yleinen tuo yllämainittu asia on...
Kommentit (7)
kuin Lupitalla, eli sain 3/4. asteen repeämät 7/04. Olen parantunut hyvin, sulkijat ultrattiin vajaa vuosi synnytyksen jälkeen ja ultrassa erottui himmeästi repeämäkohta.
Minäkin olen saanut erittäin ristitiitaista tietoa seuraavan synnytyksen suunnittelusta, jotkut ovat sanoneet, ettei estettä alatiesynnytykselle ole, toiset taas sanovat sektion olevan ainoa vaihtoehto.
Jorvissa kanta on tällä hetkellä se, että synnyttäjä saa itse päättää, ainakin minulle sanottiin synnytystapa-arviossa näin. Itse aion valita sektion, koska esikoinen ei ollut mitenkään erityisen suurikokoinen (3800g, 53cm) eikä noin pahalle repeämälle ollut varsinaisesti muita syitä kuin imukuppi ulosautto ja kudostyyppi.
T. Wiimu, rv 36+2
vasta puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen. Muitakin laajoja repeämiä oli joten mulle sanottiin heti että alatiesynnytys on poissuljettu vaihtoehto. Mulla ei edes löytynyt syytä siihen että niin pahasti repesin eli voipi olla ihan rakenteellinenkin ongelma. Toisen lapsen sainkin sitten sektiolla ja jos vielä lisää lapsia saan niin sektio on edessä silloinkin. En itse edes uskaltaisi ottaa sitä riskiä että yrittäisin alakautta koska jos repeäisin uudelleen, ei voitaisi enää tehdä mitään ja pahimmassa tapauksessa seurauksena olisi suoliavanne.
eikä mulle ole kyllä koskaan ehdotettu missään sektiota. (Paitsi lähipiirissä.. :)) Ehkä tämä toisen asteen repeämä on kuitenkin liian heppoinen peruste leikkaukselle. En tiedä, kun en ole koskaan sitä edes itse pitänyt vaihtoehtona jos alakautta on mahdollista synnyttää. Eli en ole sitä ollut kyselemässä enkä vaatimassa, niin en voi tietää miten siihen olisi suhtauduttu. Kun lukee noita edellisiä vastauksia, ymmärtää kyllä heti jos synnyttäjä haluaa sektion seuraavalla kerralla, kuulostaa vaikeilta jutuilta nuo isommat repeämät. Huh.
mutta kohtuun päin. En tiedä minkä asteiset repeämät mutta " syvät ja laajat" lääkärin mukaan. Välilihaan tuli vain (?) toisen asteen repeämät. Lääkäri sanoi että seuraavat synnytykset katsotaan tapauskohtaisesti...
Hei,
Itselläni neljännen asteen repeämät. Osa sulkijoista, väliliha kokonaan ja toinen häpyhuuli. Nyt odotan toista ja se on luvattu leikata. Sain leikkausluvan jo ennen raskautta, eli pelkopolille pääseen myös vaikka ei olisi raskaana! Tosin tästä ei mainittu missään sain tiedon tutulta kätilöltä. Luvan saaminen kesti 5 min. Olisi kyllä saanut itsekin synnyttää, mutta en uskaltanut ottaa riskiä. Kukaan ei antanut takeita, etten uudestaan repeäisi, riippuu kuulema arpikudoksesta...
HEi, minulla 11/2003 tuli 3./4. asteen repeämä (säie sulkijoista jäi jäljelle)
Olin todella kipeä (kesti vuoden tuo paraneminen) ja jälkitarkastuksessa todettiin lisäoperaatiolle tarve (joka onneksi toteutui hyvin minimaalisena) ja se toteutettiin 3kk synnytyksestä. Siinä yhteydessä puhuin useamman lääkärin (kirurgin, gynen yms) kanssa ja mielipiteet asiasta menivät totaalisti ristiin. JOnkun mielestä ei ole este, jonkun mielestä taas turha riski.
Nyt rv 21 ja olen menossa rv 26 puhumaan pelkopolille synnytystavasta - tai siis sektiosta. Vaikka lääketieteellistä estettä ei olisikaan, en usko että pystyisin henkisesti uudelleen ponnistustilanteessa toimimaan. Olisin halunnut tuon keskustelun mieluummin jo heti kun tuli plussatulos, niin tämä asia painaa mieltä. Se oli ylipäätään este vuoden ajan koko raskaaksitulolle, en vaan uskaltanut jos tulee kauhea taistelu lääkärien kanssa.