Miksi naiset tekevät ilmaista työtä?
Seurustelin opettajan kanssa, joka oli aina töissä klo 8-18: kun oppilaat olivat lähteneet, hän jäi vielä korjaamaan kokeita, vastaamaan vanhempien viesteihin ja suunnittelemaan seuraavan päivän tunteja. Palkkaa hänelle maksettiin kuitenkin vain oppitunneista.
Sitten seurustelin toimistotyöntekijän kanssa. Häntä oli kielletty tekemästä ylitöitä, joten raahasi sitten läppäriä kotiinsa ja kirjoitteli iltaisin ja viikonloppuisin pöytäkirjoja ja muistioita ihan ilmaiseksi, koska "pakkohan ne on saada valmiiksi".
Kukaan mies ei toimisi noin. Miksi naiset suostuvat ilmaiseen työhön?
Kommentit (16)
Ap on ilmeisesti duunari. Unohdit miehet -sanasta etuliitteen duunari. Koska miehet tekee tuota valtavasti.
No nythän niillä opettajilla alkaa kolmen kuukauden palkallinen loma. Kyllä siinä voi välillä tehdä vähän pidempiä päiviä
Samaa olen ihmetellyt, niissä duunaritöissä myös. On vaikeaa olla nainen naisvaltaisessa työyhteisössä, jossa muut ajattelevat firman etua ja asiakasparkoja ja tekevät niiden eteen orjatyötä. Itse ajattelisin vain itseäni, sillä työ on vain työtä. Enkä sitä paitsi varsinkaan ymmärrä, miksi mun selkänahastani pitäisi jakaa omistajille ilmaiseksi osinkoa. Silti multa odotetaan samaa nöyristelyä kuin muiltakin naisilta.
En tee mutta olen huomannut etteivät kaikki naiset pidä puoliaan työelämässä. Työnantajat toki käyttävät sitä hyväksi.
N25
Olen nainen, en tee ilmaista työtä. Tyhmät tekevät ilmaista työtä. Olen kaupassa töissä ja ihmettelen mitä hienoa siinä on että tekee ilmaista työtä työnantajalle, itse en tee. Teen vain sen mistä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla kyllä tuntien suunnittelu, tehtävien korjaaminen ja yhteydenpito koteihin kuuluu työhön.
Niin. Työajalla. Sinä taidata olla niitä jotka luulee että vapaa-ajallakin kuuluu tehdä töitä ilmaiseksi, koska "se kuuluu työhön".
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt, niissä duunaritöissä myös. On vaikeaa olla nainen naisvaltaisessa työyhteisössä, jossa muut ajattelevat firman etua ja asiakasparkoja ja tekevät niiden eteen orjatyötä. Itse ajattelisin vain itseäni, sillä työ on vain työtä. Enkä sitä paitsi varsinkaan ymmärrä, miksi mun selkänahastani pitäisi jakaa omistajille ilmaiseksi osinkoa. Silti multa odotetaan samaa nöyristelyä kuin muiltakin naisilta.
Perusta toiminimi, sitten ei tarvitse miettiä nöyristelyä tai osinkoja.
Vai eikö vastuunotto kiinnosta?
Mä.olen insinööri ja nainen enkä tee omasta tahdostani kuin satunnaisia liukumia, jos työnantaja pyytää jäämään se on ylityö ja siitä otan vapaat ylityösääntöjen mukaan. Näin on sovittu. Mutta monessa muussa firmassa miehet, insinöörit, näyttää tekevän työtä iltaisinkin. Tietää siitä että sähköpostin lähetysaika on tyyliin 23.15 sunnuntai tai paras oli lähettänyt joulupäivänä. Eikä nämä ole yrittäjiä, vaan ihan palkattuja ja tiedän hyvin, ettei osa heidän työnantajistaan mitään ylitöitä maksa.
"Kukaan mies ei toimisi noin."
Voi luoja mikä aivopieru. Valkokaulushommissa on täysin tavanomaista tehdä palkatonta ylityötä.
Olen luullut, että esim. opettajilla on kuukausipalkka eikä tuntipalkka oppitunneista, kuinka on? Itselläni oli työelämässä kuukausipalkka ja liukuva työaika. Nk. ylitöitä tehtiin usein mutta hiljaisempina aikoina sai sitten ronskisti vapaata niistä. Näin sitä kipusi sitten eteenpäin ja ylennyksiä tuli vuosien mittaan sopivasti ja palkka nousi aina. Nyt eläkkeellä kelpaa olla ilman huolta rahasta.
duunarimiehenä tein tuon virheen että en merkannut kaikkea ylitöitä, tein epäitsekkäästi töitä jotka minulle ei kuulunut, tuli töihin viikonloppuna enkä merkannut niitä muutamaa hassua tuntia jne.
palkkioksi sain v#ttuilua, simputusta, haukkumista... työnjohdolta jota ihmettelin suuresti sillä tekijöistä huutava pula ja varsinkin osaavista sekä epäitsekkäistä.
yleinen ilmapiiri raksalla on että edes ajatustakaan ei uhrata ellei siitä ole rahaa tiedossa ja se asenne on myös ihan työnjohdolla.
Hitaat eivät ehdi tehdä duunejaan, siitä se vaan on kii.
Miehillä prosessointi reilusti nopeempaa aina (testienkin mukaan) , niin ei jää työt roikkumaan.
Peruskoulun ja lukion opettajilla ei ole työaikaa. Työ maksetaan opetuksen määrän mukaan eli urakkatyönä. Työhön kuuluu esim. opetuksen suunnittelu, arviointi ja yhteydenpito huoltajien kanssa. Lisäksi työtehtäviä on viime aikoina tullut paljon muitakin. Moni työ on sellainen, että sitä ei voi jättää tekemättä, koska se on tehtävä virkavelvollisuuden takia (vaikka ei opettajalla siis virkaa olisikaan, ei liity siihen).
Yksi työn ongelmista on se, että opettaja ei voi esim. osoittaa, ettei ehdi tehdä työtään työajan puitteissa, koska työaikaa ei ole. Ongelma on myös se, että työtehtäviä ei voi jättää tekemättä, koska on virkavelvollisuus.
Naista ei alunperin luotu tekemään töitä kuin kotipiirissä. Kestää vuosituhansia ennen kuin oppivat miten toimia. Näyttää kyllä hieman hitaanlaisesti oppi menevän perille.😉
mies54v
Vierailija kirjoitti:
Hitaat eivät ehdi tehdä duunejaan, siitä se vaan on kii.
Miehillä prosessointi reilusti nopeempaa aina (testienkin mukaan) , niin ei jää työt roikkumaan.
Luulen, että ei prosessoinnissa välttämättä ole vikaa, mutta kun siellä pyörii niin monta muutakin asia samaan aikaan.
mies54v
Opettajilla kyllä tuntien suunnittelu, tehtävien korjaaminen ja yhteydenpito koteihin kuuluu työhön.