Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kokemuksia opintolainan irtisanomisesta?

Vierailija
14.05.2022 |

Pankki irtisanoi lainani ja Kela on maksanut sen lainan takaajana. Nyt makselen sitten Kelalle sen takaisin, ehkä jopa parempi vaihtoehto kuin maksaa pankille? Onko muilla kokemuksia tästä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin elää keskuspankin ilmasta taiotulla rahalla että ei taida olla eroa.

Vierailija
2/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummatkin elää keskuspankin ilmasta taiotulla rahalla että ei taida olla eroa.

No ilmasta minunkin pitäisi rahat takaisinmaksuun taikoa. Kun ei ole töitä vaikka on kahdelle eri alalle kouluttautunut. Mistäs maksaa.

Lähinnä mietin, että Kelan kanssa saa varmaan sovittua armollisen takaisinmaksuohjelman. Toisaalta muistelen jonkun joskus palstalla väittäneen, ettei edes kannata maksaa takaisin jos on työtön vaan yrittää neuvotella, että antaisivat velan anteeksi. Ulosottoon joutuminen nyt ei ainakaan kannusta töihin, sikäli jos edes sattuisi saamaan.

On tämä, kun ei ole ulospääsyä rahahuolista vaikka vuosia on jaksanut yrittää. Paitsi tietysti oman käden kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellinen siis ap.

t. ap

Vierailija
4/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa pitää kirjoittaa Kelan Takaisinmaksuyksikköön anomus/ kirje: maksuehdotus minkä verran voi maksaa. Vuoden voimassa kerrallaan.

Itse olin pienipalkkainen pätkätyöläinen. Maksoin 50/kk vuosikaupalla, välillä ehkä jopa 70/kk.

Jossain vaiheessa Kelalta tuli kirje, että velka meni vanhaksi ja loppuvelka meni siinä. N 800 meni vanhaksi.

Ei siitä lupttotiedot menny, mutta välit siihen lainapankkiin toki nihkeät.

Vaihdoin pankkia niin siitäkin pääsi, normaalit pankkikortit ja mastecard.

Eli äläpä panikoi, hyvin se menee. Muistat vaan tehdä aina maksusuunnitelman ja noudatat sitä.

Vierailija
5/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla on velalle kohtuullisen iso korko, muuta en tähän hätään osaa neuvoa.

Vierailija
6/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vuodessa pitää kirjoittaa Kelan Takaisinmaksuyksikköön anomus/ kirje: maksuehdotus minkä verran voi maksaa. Vuoden voimassa kerrallaan.

Itse olin pienipalkkainen pätkätyöläinen. Maksoin 50/kk vuosikaupalla, välillä ehkä jopa 70/kk.

Jossain vaiheessa Kelalta tuli kirje, että velka meni vanhaksi ja loppuvelka meni siinä. N 800 meni vanhaksi.

Ei siitä lupttotiedot menny, mutta välit siihen lainapankkiin toki nihkeät.

Vaihdoin pankkia niin siitäkin pääsi, normaalit pankkikortit ja mastecard.

Eli äläpä panikoi, hyvin se menee. Muistat vaan tehdä aina maksusuunnitelman ja noudatat sitä.

Kiitos, hyvä tietää! Kelalla minimilyhennys tällä hetkellä ainakin minun lainamäärälläni on 170 euroa kuussa. Kävin nyt ehdottamassa maksusuunnitelmaa. Kymmenen vuotta pitää tuota summaa maksaa.

Kun olen köyhä ja ollut aina, niin "välit" kaikkiin pankkeihin on varmaan muutenkin aina nihkeät, joten siinä mielessä ei suremista. Elämää on elettävä näinkin.

ap

Vierailija
7/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on velalle kohtuullisen iso korko, muuta en tähän hätään osaa neuvoa.

4 % näytti olevan Kelalla korko. En edes muista, mikä se on pankissa ollut. Olen sitä vuosikaudet maksellut, mutta kun välissä on ollut työttömyysjaksoja, niin niihin kohtiin olen aina hakenut lyhennysvapaata. Kai siitä lyhennysvapaasta on aina joitain satasia lätkäisty lisää, joten ei ihme ettei oikein tahdo maksamalla loppua laina.

Vierailija
8/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksanut opintolainojani ollenkaan, aikanaan kuoleentuvat.

Lähes kymmenentuhatta euroa olisi ollut maksettavaa.

Älä ota stressiä.

Vierailija
9/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota stressiä.

Sulla lienee luottotiedot menneet?

Vierailija
10/10 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota stressiä.

Tätäkin kyllä harkitsen. Kiitos. Työttömyys ja nyt sitten vakava sairaus on ehkä tarpeeksi, tyhmää kippuroida jotain velkaa kun rahaa pitää jäädä lääkkeisiinkin.

Ja kiitos kaikille ettei ketjuun ole tullut mitään syyllistämistä tai turhia jälkikäteisneuvoja, miten asiat olisi pitänyt hoitaa <3

ap