Ulosottoon maksusuunnitelma, ei palkasta perintää?
Miehelläni on vanhoja ulosottovelkoja vuosien takaa, jotka ovat ulosotossa nyt maanneet pidemmän aikaa kun hän on ollut opiskelija. Nyt hän on kuitenkin valmistunut ja saanut töitä, joten velat tulisi ja haluttaisiin tietenkin maksaa takaisin.
Onko kenelläkään kokemusta tekeekö ulosotto maksusopimusta vielä tässä vaiheessa meidän kanssa, eli etteivät vetäisi velanhoitoa suoraan palkasta työnantajan kautta, vaan saisimme heille kuukausittain lyhentää itse velkaa? Ongelma kun on, että silloin kun mieheni nuo velkansa teki, oli hän sinkku, eikä vastuussa kenellekään kuin itselleen teoistaan, mutta nyt hänellä on perhe: minä ja kaksi lastamme sekä asuntovelka...
Eli jos vouti saisi vetää vaikka sanotaan 600e hänen palkasta joka kuukausi, suostuisivatkohan vaikkapa puoleen siitä, jolloin meidän elämä ei kävisi sietämättömäksi rahallisesti? Jos maksaisimme esim. 300e kuussa, olisi velat maksettu n. 1½ vuodessa, eli velkaa ei ole kauhean paljon...
Onko kenelläkään kokemusta? Tietenkin menemme itse kysymään ulosottovirastosta, mutta kiva olisi kuulla kokemuksia näin etukäteen...
Kommentit (17)
nyt korko juoksee koko ajan. Ja luottotiedot on menneet ja menevät taas uudestaan kun velka haetaan uudestaan ulosottoon.
Yleensä suostuvat, mikäli tarjoaa jotakin kohtuullista. Sitten perutaan heidän toimestaan ulosotto. Ulosottomiehen kanssa ei kannata sopia asiasta.
Tahon kanssa on sovittava asiasta ENNEN kuin asia menee ulosottajalle. Sitten on myöhäistä sopia tahon kanssa kun ulosottotoimisto on jo kuvioissa.
Itselläni on ollut ulosotossa aikoinaan noin 67 000 mk ja olin uo-tston asiakas monta vuotta. En saanut esim toimeentulotukea ollenkaan, ja uo otti tämän huomioon ja korotti suojaosuutta. Sain myös jättää maksamatta sellaisina kuukausina, jolloin oli vaikkapa tv-lupa maksettavana.
Kokemukseni mukaan uo-tsto on hyvinkin joustava, kunhan vain maksaa laskunsa. Jos ulosotossa oleva summa menee ulosottoon suoraan palkasta, voi syyttää vain itseään.
Mielestäni sinun miehesi ei tarvitse olla yhteydessä tahoon, joka on hakenut oikeudelta tuomiota, koska uo-tsto on jo tullut väliin. Lisäksi myös perintätsto ottaa omansa. Ja juuri tämä perintätsto olisi ollut se taho, jonka kanssa olisi pitänyt sopia maksusuunnitelmasta.
Itselläni ei ollut aikoinani mahdollista esitää perintätstolle pätevää maksutuunnitelmaa, joten summa meni ulosottotoimistoon.
yksi harvinaisia puljuja suomessa, joka joustaa ja antaa maksuaikaa, kunhan maksutahtoa vaan löytyy... lisäksi ovat yleensä kovasti mukavia ja ymmärtäväisiä.
ulosotossa on olemassa ns suojaosat, ja aika hyvä palkka pitää olla jotta voitaisiin 600e/kk ulosmitata. maksusuunnitelman voi kaiketi tehdä myös, mutta silloin sen summan pitäisi olla isompi kuin ulosmitattava summa, pienempään ei ulosottoviranomaisen tarvitse suostua juuri noiden suojaosien vuoksi.
meillä on kolme lasta ja justiinsa miehelle tuli ulosottopäätös, ulosmitattava summa alle 50e ja kuukausipalkka on parin tonnin luokkaa
Vierailija:
Yleensä suostuvat, mikäli tarjoaa jotakin kohtuullista. Sitten perutaan heidän toimestaan ulosotto. Ulosottomiehen kanssa ei kannata sopia asiasta.
Kyseessä on kuitenkin esim. puhelinluaskuja Soneralle, vakuutusmaksuja IF:lle jne. eli isoja yrityksiä ja velat on tosiaan tullut vuosia sitten (ennenkuin me ollaan mieheni kanssa oltu edes yhdessä...), eli ovat seisoneet heillä maksamattominan yli 5 vuotta ainakin. Onko tosiaan niin, ettei ulosotossa kävisi sopia? :o/ Se olisi minusta jotenkin se luonnollisin paikka... Entäs joku velkasovittelija/neuvoja, voisiko sellaisesta olla apua, vaikka velkoja onkin vain muutama tuhat euroa?
Uusi pää nostaa aina suojaosuutta. Suojaosuus on siis minimi. Tämän lisäksi voit saada tilanteesta riippuen esim asumistukea tai toimeentuotukea jos olet työtön. Työssäkäyvillä tietty eri juttu.
Muihin tukiin vaikuttaa myös se, onko ulosotto itse aiheutettu vai ei. Ja itse aiheutetun määritelmä on varsin mutkikas, ulosottajasi määrittelee sitten tilanteen.
Bruttotulot miehellä on n. 2200e kuussa ja käteen jää siinä 1600 euron paikkeilla. Ollaan laskettu, että sellainen 250e voitaisiin hyvin lyhentää velkoja kuussa ja vielä 400 euroakin menisi kun oltaisiin tarkkoja rahankäytön suhteen. Meillä on kuitenkin asuntolaina (minun nimissä tosin, mutta yhteistä perhettähän tässä ollaan..), joten ei voida kauhean tiukalle vetää maksusuunnitelmia, jos vaikka korot nousee tms.. Kun eihän siinä taas mitään järkeä olisi, että toisesta päästä maksettaisiin laskuja ja toisesta päästä jäisi maksamatta...
Sen voi estää siinä vaiheessa kun velat ovat perintätoimistossa, ei enää silloin kun jo ulosottotoimistossa. Ulosmittauksen palkasta voi kyllä perua ja se on eri asia kuin ulosotto.
Voit siis maksaa ulosottoa vapaaehtoisesti tai ulosottosumma voidaan ulosmitata palkasta.
Vierailija:
Tahon kanssa on sovittava asiasta ENNEN kuin asia menee ulosottajalle. Sitten on myöhäistä sopia tahon kanssa kun ulosottotoimisto on jo kuvioissa.
Itselläni on ollut ulosotossa aikoinaan noin 67 000 mk ja olin uo-tston asiakas monta vuotta. En saanut esim toimeentulotukea ollenkaan, ja uo otti tämän huomioon ja korotti suojaosuutta. Sain myös jättää maksamatta sellaisina kuukausina, jolloin oli vaikkapa tv-lupa maksettavana.
Kokemukseni mukaan uo-tsto on hyvinkin joustava, kunhan vain maksaa laskunsa. Jos ulosotossa oleva summa menee ulosottoon suoraan palkasta, voi syyttää vain itseään.
Mielestäni sinun miehesi ei tarvitse olla yhteydessä tahoon, joka on hakenut oikeudelta tuomiota, koska uo-tsto on jo tullut väliin. Lisäksi myös perintätsto ottaa omansa. Ja juuri tämä perintätsto olisi ollut se taho, jonka kanssa olisi pitänyt sopia maksusuunnitelmasta.
Itselläni ei ollut aikoinani mahdollista esitää perintätstolle pätevää maksutuunnitelmaa, joten summa meni ulosottotoimistoon.
SUlla on kyllä puurot ja vellit sekaisin, ei se ulosottoviranomainen korota sitä SUOJAOSAA, koska se on laissa määrätty. sun tulot vaan on olleet niin pienet että ne on jääneet suojaosan alle. ja jos tulot on suuret niin että menee suojaosan yli, ei siinä ole omasta tymyydestä kyse, vaan ulosottoviranomaisen on se ulosmittaus tehtävä.
Kymppi puhuu asiaa.
Jotenkin ymmärsin hiljattain, että seuraavat velallisen tilannetta vain 2 vuotta!!! Vuokralaisemme on velkaan meille 4 kuukauden vuokran, ja ihan hullua jos velka jääkin hänen tämän hetkisen varattomuuden takia meidän maksettavaksemme. Toivottavasti ei ole niin.
Vierailija:
Voit siis maksaa ulosottoa vapaaehtoisesti tai ulosottosumma voidaan ulosmitata palkasta.
Kun se nyt vain on niin pirun noloa, että työnantajalle soitetaan ja kehoitetaan kahmaisemaan suuri osuun palkasta suoraan vuodille... :o/ Tietenkin itseaiheutettua, tietäähän mieheni sen ja katuu kamalasti nuoruuden typeryyksiään, mutta silti, hävettää mikä hävettää. Jos edes saisi maksaa ihan hiljaisuudessa itse ilman työnantajaa välikätenä vaikka sitten sitä koko summaa mitä ulosmitata kuussa saavat, niin sekin käy. Olisi edes yksi paha vähemmän; se häpeä. :o/
Ennehän oli niin, että velkojan piti itse määräajoin huolehtia uusia ulosottovaatimus, mutta nykyisin on tullut laki, että ulosottoviranomainen tekee sen automaattisesti. Eli kyllä se teidän velka siellä säilyy kunnes se on maksettu tai velallinen kuolee...
Vierailija:
Jotenkin ymmärsin hiljattain, että seuraavat velallisen tilannetta vain 2 vuotta!!! Vuokralaisemme on velkaan meille 4 kuukauden vuokran, ja ihan hullua jos velka jääkin hänen tämän hetkisen varattomuuden takia meidän maksettavaksemme. Toivottavasti ei ole niin.
Vierailija:
Vierailija:SUlla on kyllä puurot ja vellit sekaisin, ei se ulosottoviranomainen korota sitä SUOJAOSAA, koska se on laissa määrätty. sun tulot vaan on olleet niin pienet että ne on jääneet suojaosan alle. ja jos tulot on suuret niin että menee suojaosan yli, ei siinä ole omasta tymyydestä kyse, vaan ulosottoviranomaisen on se ulosmittaus tehtävä.
Kymppi puhuu asiaa.
Suojaosan yli voi saada asumistukea ja toimeentulotukea. Jos ulosmitattava summa on ns. itse aiheutettua, ei asumistukea ja toimeetulotukea saa.
En tarkoittanut, että uo-viranomainen " korottaa suojaosaa" , koska ei se siitä mihinkään nouse, vaan hän ottaa huomioon sen, etten saa tt-tukea enkä asumistukea, jolloin tuloni ovat oikeasti vain sen suojaosan verran. Monilla tulot ovat juuri noiden muiden tukien vuoksi suuremmat.
Silloin sain ihan oikeasti, puurojen ja vellien menemättä sekaisin, pitää maksuvapaita kuukausia esim tv-lupien aikaan ja myös normaalisti maksaa sen verran, että käyttööni jäi enemmän mitä suojaoosuus olisi. Eli käytännössä suojaosuus eli itselleni jäävä osuus oli suurempi, kuin laissa määrätty suojaosuus.
Kyllä tuloni olivat selkeästi suojaosuuden YLI. Jos olisi ollut ALI, eihän olisi ollut mitään ulosmitattavaa, vai mitä...
Itselleni sattui oikein mukava (jos ulosottomiehestä voi näin sano) ulosottomies, joka ymmärsi tilanteeni.
- Niin kauan, kun maksat säännöllisesti ja velka lyhenee, ei ole tarvetta ilmoittaa asiasta työnantajallesi, mutta jos maksuihin tulee taukoja, menee palkasta suojaosuuden ylittävä osuus ulosmitattavaksi, sanoi ulosottomies.
Ehkä sinulla on ollut joustamaton ulosottomies, mutta kyllä tämä minun oma ulosottomieheni suostui siihe, että käyttööni jää enemmän kuussa mitä lain määräämä suojaosuus olisi edellyttänyt.
Vierailija:
- Niin kauan, kun maksat säännöllisesti ja velka lyhenee, ei ole tarvetta ilmoittaa asiasta työnantajallesi, mutta jos maksuihin tulee taukoja, menee palkasta suojaosuuden ylittävä osuus ulosmitattavaksi, sanoi ulosottomies.
Ehkä sinulla on ollut joustamaton ulosottomies, mutta kyllä tämä minun oma ulosottomieheni suostui siihe, että käyttööni jää enemmän kuussa mitä lain määräämä suojaosuus olisi edellyttänyt.
Haluaisimme kuitenkin maksaa velkaa säännöllisesti ja useampia satoja euroja kuukaudessa, eli velka tosiaan _lyhenisi_ ja olisi maksettukin ihan muutaman vuoden sisällä. Se jos olisimme maksamassa muutamaa kymppiä kuussa, hädin tuskin korkojen verran, ymmärtäisin, jos ulosottomies nauraisi meidän pihalle, mutta luulisi hänen ymmärtävän nuorta lapsiperhettä, joka kuitenkin tahtoo ja yrittää korjata virheensä, mutta toivoo siinä samalla voivansa elää elämäänsä (ei myydä asuntoa pois, muuttaa vuokralle jne.)...
ap toivoo, että kaikki käy hyvin kuten sinulla oli käynyt
Vierailija:
Mielestäni sinun miehesi ei tarvitse olla yhteydessä tahoon, joka on hakenut oikeudelta tuomiota, koska uo-tsto on jo tullut väliin.kannattaa olla yhteydessä velkojiin. Vaikka olisikin suuri yritys kyseessä. Minun mieheni sai juuri sovittua velkojien kanssa velat niin, etä maksaa kuukaudessa yhteensä noin 300e. (velkoja yhteensä noin 15000¿) ¨Velat olivat olleet jo vuosia ulosotossa. Kaikki ulosotot peruttiin, ja tästä lähtien velat maksetaan itse, ilman työnantajan toimia. Apuna hänellä oli tuossa sopimisessa velkaneuvoja. Kannattaa ottaa yhteyttä velkaneuvojaan, joutuu viemään kaikenlaisia papereita, mutta ainakin saa nimen puhtaaksi tuolta osin, että mitään ei ole ulosotossa.
meillä mies maksaa joka kuukausi ulosottoon 300¿ velkaa pois. Eli ei ulosmitata palkasta.