Kannattaako muuttaa omakotitaloon, jos ei ole mitään hajua pihanhoidosta?
Omakotiasuminen kiinnostaisi, mutta aina asunut kerrostalossa, eikä ole tarvinnut opetella pihanhoitoa.
Kommentit (24)
Se pihanhoito siinä on se pienin ongelma oikeasti. Ihan sama, miten uusi omakotitalo, niin siinä pitäisi osata vähän muutenkin pitää huolta, että kaikki toimii ja on kunnossa tai osata ainakin hommata se oikea tyyppi tekemään asiat. Ootko koskaan esim. rännejä tyhjentänyt?
Kyllä sitä oppii. Itse ostin 26 vuotiaana omakotitalon. Aika nuori nainen olin ja yksin selvisin. Mä luin silloin jonkun kirjan talon huollon perusteista mutta nykyään netistä löytyy hyvin tietoa. Ja siellä omassa talossa saa rauhassa tutkia ja harjoitella miten hommat tehdään. Ja aina voi soittaa jonkun ammattilaisen auttamaan.
Piha on ongelmista melko pieni. Pitäis olla jotain hajua remonttihommista, polttopuiden hankinnasta, tontin salaojituksesta, lumitöistä jne.
Tekemällä oppii. Kansalaisopistoissa on myös pihahoitoa koskevia kursseja. Netistä löytää tosi paljon tietoa, mm. facebookissa hyviä puutarharyhmiä joista kysyä neuvoa. Pääasia on että innostusta ja kiinnostusta riittää!
Oletko ikinä pitänyt kädessäsi haravaa? Noniin, osaat ihan tarpeeksi.
Enemmän siinä kannattaa miettiä osaako siitä talosta pitää huolta. Vaan ei sekään mitään rakettitiedettä ole. Jonkin verran pitää vain nähdä vaivaa tietääkseen mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Piha on ongelmista melko pieni. Pitäis olla jotain hajua remonttihommista, polttopuiden hankinnasta, tontin salaojituksesta, lumitöistä jne.
Tai vaihtoehtoisesti paksu lompakko. Polttopuut saa valmiina ja lumityöt voi ulkoistaa, mutta kalliiksi se tulee. Tavalliselle sukankuluttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Remonttihommat kannattaa suosiolla jättää ammattilaisille. Jos sellaisia ei löydy tuttavapiiristä, niin sitten ihan raksafirma hommiin. Tietysti jotain terassin öljyämistä, maalaustöitä jne voi itse tehdä. Ja ne on helppo tehdäkin itse jos kiinnostusta riittää.
Aina oppii, mutta jos ei ole halua tai edes kiinnostusta asiaan niin ei kannata. Itselleni kaikki puutarhanlaitto on vastenmielistä mutta niin vaan tässä isopihaisessa ok-talossa asutaan. Suurin osa laitettukin nurmikolle, jonka leikkaaminen on ihan siedettävää. Jotain itse itsensä hoitavaa perennaa on siellä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi laittaa asfaltille!
Ei se asfalttikaan ole huoltovapaa tai aina siisti. Nimim. Kokemusta on.
Kannattaa vähän katsoa, millaiseen omakotitaloon menee vuokralle tai millaisen ostaa. Toki ostaessa oman voi budjetin niin salliessa sitten laittaa pihasta helppohoitoisen. Oma haaveeni on piha, joka on pääasiassa kunttaa, loput jotakin helppohoitoista terassia tms.
Pihaa ei ole mikään pakko hoitaa sen kummemin. Vanhat puutarhat joissa on jo valmiina paljon monivuotisia istutuksia on kauneimpia ja hellekesinä ihania, jos on isoja pensaita ja puita suojaamassa paahteelta. Nurmikkoakaan ei ole mikään pakko ajaa, ja pölyttäjille on hyväkin, jos näin ei tee ainakaan koko tontilta.
Ei pihanhoitoon mitään tutkintoa tarvitse suorittaa. Tekemällä oppii. Jokainen, joka osaa, on joskus ollut aloittelija.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän siinä kannattaa miettiä osaako siitä talosta pitää huolta. Vaan ei sekään mitään rakettitiedettä ole. Jonkin verran pitää vain nähdä vaivaa tietääkseen mitä pitää tehdä.
No eipä se pelkkä haravan pitely riitä pihan hoidoksi. Omakotitaloasujan pitää myös keksiä, mihin ne haravointijätteet voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä se pelkkä haravan pitely riitä pihan hoidoksi. Omakotitaloasujan pitää myös keksiä, mihin ne haravointijätteet voi laittaa.
Ei niitä tarvitse viedä tontilta minnekään. Kompostointi on keksitty, eikä haravointi ole kaikkien mielestä edes suositeltavaa.
Puutarhaa oppii hoitamaan, ja pihan voi laittaa helppohoitoiseksi. Paljon kestäviä vanhanajan perennoja vaan. Itsellä on iso piha paritaloyhtiössä, mutta haluaisin vielä isomman nyt kun olen päässyt vauhtiin. Mutta se itse omakotitalon ylläpito huolettaa, kun sekä minä että mies ollaan peukalo keskellä kämmentä.
Entinen rivitalon naapuri ei leikannut nurmikkoaan,oli näky.
Pistä sepeliä pihaan, niin ei tarvitse nurmikkoa leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttihommat kannattaa suosiolla jättää ammattilaisille. Jos sellaisia ei löydy tuttavapiiristä, niin sitten ihan raksafirma hommiin. Tietysti jotain terassin öljyämistä, maalaustöitä jne voi itse tehdä. Ja ne on helppo tehdäkin itse jos kiinnostusta riittää.
Höpö höpö. Kun kunnolla ottaa selvää eikä luota vain myyjien neuvoihin, voi itse tehdä paljon. Tekemällä oppii, kun on rohkeutta ja tiedonhakutaitoa.
Aina voi laittaa asfaltille!