Neuvokaa mua lehtipihvin valmistamisessa!
Olen ollut suurimman osan aikuiselämääni kasvissyöjä, sen jälkeen söin kasvisten lisäksi kalaa. Mulla on kuitenkin viimeisen 10 vuoden aikana ollut anemiaa, minkä vuoksi lisäsin jonkin verran lihaa ruokavaliooni. Ostan usein hävikkiin menevää lihaa, ja nyt ostin kaksi lehtipihviä, joita ei ole marinoitu tai maustettu mitenkään. Kannattaisiko mun nyt marinoida ne jotenkin, vai maustanko vain pannulla? Mä en oo siis edes koskaan elämässäni syönyt lehtipihviä, koska olen tosiaan niin suuren osan elämästäni ollut syömättä lihaa.
Kommentit (13)
Huoneenlämpöön puoli tuntia ennen paistoa. Pannu kunnolla kuumaksi, voita pannun. Paista n 2 min molemmin puolin. Suolaa ja mustapippurirouhetta pintaan. Itse paistan lisukkeeksi sipulia, paprikaa herkkusieniä ja joskus lorautan kermaa.
Kiitos neuvoista! Näillä mennään.
Toinen mun lapsista syö mun kanssa näitä kokolihajuttuja, joita olen nyt yrittänyt opetella valmistamaan, toinen ei voi sietää.
Ap
Suolaa ja mustapippuria pintaan ja sitten paisto voissa kuumassa pannussa hetken aikaan molemmilta puolilta.
Ei se enää ole varsinaisesti lehtipihvi, jos sen maustat muulla kuin suolalla ja pippurilla. Mutta ihan tavallista naudanlihaa se on ja niin voit sitä kohdella. Voit sen leikata vaikka suikaleiksi ja laittaa kasvisvokin sekaan tms. jos pihvi tuntuu vieraalta ajatukselta. Mutta tosiaan kypsyy todella nopeasti eli ei kannata pitkään pannulla pyöritellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuumalle pannulle voita ja pihvi. Pari minuuttia ja kääntö. Sitten suolaa ja mustapippuria. Pari minuuttia. Anna vähän vetäytyä ennen kuin vetäiset tuulensuojaan.
Mutta vinkkinä että älä anna vetäytyä liian pitkään koska lehtipihvi jäähtyy kylmäksi nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.
Maustevoi on hyvää lehtipihvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumalle pannulle voita ja pihvi. Pari minuuttia ja kääntö. Sitten suolaa ja mustapippuria. Pari minuuttia. Anna vähän vetäytyä ennen kuin vetäiset tuulensuojaan.
Mutta vinkkinä että älä anna vetäytyä liian pitkään koska lehtipihvi jäähtyy kylmäksi nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.
Kiitos tästäkin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se enää ole varsinaisesti lehtipihvi, jos sen maustat muulla kuin suolalla ja pippurilla. Mutta ihan tavallista naudanlihaa se on ja niin voit sitä kohdella. Voit sen leikata vaikka suikaleiksi ja laittaa kasvisvokin sekaan tms. jos pihvi tuntuu vieraalta ajatukselta. Mutta tosiaan kypsyy todella nopeasti eli ei kannata pitkään pannulla pyöritellä.
Musta on ihan ok syödä pihviä, ja kun tuo toinen lapsikin tykkää, niin ihan hyvä vaihtoehto.
Ap
Nostat huoneenlämpöön ennen paistamista, sitten heität voinokareen pannulle ja tasaisesti paistelet, kunnes huomaat että äskettäinen iso pihvi kutistuu pannulle pieneksi käntyksi ja pihvin reunat alkaa kääntymään sisäänpäin. Sitten siinä pihvi valmis ja maustevoi päälle.
(Elä paista liian pitkään, niinkun minä tein.)
Lehtipihvistä tirisee paistettaessa nesteet pihalle tosi nopeasti ja sehän kypsyy hetkessä muutenkin, joten varmin konsti pilata lehtipihvi on paistaa sitä varmuuden vuoksi vähän vielä. Siitä tulee tosi kuivaa ja sitkeää. Kun punaista ei enää näy ja pihvi on ollut pannulla molemmin puolin, se on aika lailla valmis siinä kohtaa. Kannattaa melkein laittaa potut ja salaatit sun muut lautaselle jo valmiiksi kun pihvi menee pannulle, koska se ei kypsennettynä enää syöjäänsä yhtään odota. Paistamisessa menee sen maksimi 2 minuuttia.
Jos anemiasta kärsii niin kannttaa muistaa se raudan imeytyminen joka nollautuu jos juo kaksi tuntia ennen tai ruuan kanssa tai kaksi tuntia jälkeen kalsiumpitoisia tuotteita tai teetä tai kahvia. Tätä en ollut ennen ajatellut mutta otin selvää.Lihaa kyllä kannttaa syödä.