uusi työnhakumalli ja ahdistuneisuushäiriö
Hei , miten määrittämätön ahdistuneisuushäiriö vaikuttaa työnhakumallin velvotteisiin? Voiko siihen vedota? F41.9 koodi.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josset pysty hakemaan tai tekemään töitä terveydentilasi takia, sairausloma tai kuntouttava työtoiminta on yleensä se osoite. Jälkimmäiseen laitetaan kyllä myös täysin työkykyisiä ihmisiä, hirveää tuhlausta.
Tämä.
Se on sakkojen takia.... lähimmäinen oli siellä..... hetken huumaa sai mutta eihän se mikään tulevaisuus ole se kuntouttava.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kärsin mm. ahdistuneisuushäiriöstä, mutta eipä niitä kiinnosta. Lääkärin lausunnollakin pyyhkivät perceensä ja antoivat vuosien karenssin, koska lopetin ammattikoulun muka ilman syytä, vaikka syynä oli mm. paha paniikkihäiriö, vakava masennus, sos.tilanteiden pelko ja ahdistuneisuushäiriö. Mutta edelleen vuosienkin jälkeen kitisevät siitä, että lopetin ilman syytä, vaikka annoin lääkärin lausunnon, jossa nämä asiat kerrottiin, mutta ei silti näköjään kelvannut heille. Ei niiden kanssa jaksa vääntää.
Odotan vain sitä päivää, kun saan aikuislukion loppuun, pääsen yliopistoon ja lopulta hyväpalkkaisiin töihin. Sitten en enää edes kuse työkkäriin päin. Ellei elämä taas vedä turpaan ja mattoa jalkojen alta ja sitten takaisin työkkäriin.. Ei helv..
Tsemppiä kaikille.
kiitos. Entä eläke????
Vierailija kirjoitti:
Minun kartoituksessani tuntui olevan paljon painoarvoa sillä että rajoitteestani on mustaa valkoisella, joten luulen että monien on alettava ramppaamaan lekureissa tämän myötä kun yrittävät nyt hiillostaa osa-aikaisetkin kokopäiväisiksi, vaikka monet meistä on osareita ihan hyvästä syystä vaikkei virallisia diagnooseja kaikkiin ongelmiin olisikaan, ja virkailija tosiaan vaikuttaa paljon miten tulee kohdelluksi, joten ap pidä puolesi kun sulla tuo on kuitenkin ihan virallisesti todettu niin sen mukaan pitää mennä.
Ihan järkevältä kuulostaa, että käy lääkärissä. Voi saada diagnoosin ja tarvittaessa lääkityksen, tai sitten hakea vaikka osa-aikaeläkettä/ kokoaikaeläkettä jos terveys ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon uuden mallin takia ahdistuu ilman häiriöitäkin. Saa suomi taas lisää eläkeläisiä.
Eläkkeelle ei pääse, Ensin on mömmöt ja sitten puheapua. jos ei auta sitten on terapiat.....jos ei auta sitten lisätään lääkettä ..... kunnes olet välinpitämätön olio
Mömmöistö tulee mieleen pitääkö TE toimiston saada lääkeasiatkin tietoonsa? Eikö mitään saa pitää omanaan?
Ei pidä eikä niistä kannata kertoa, kun he eivät ole terveydenhoidon tai lääketieteen ammattilaisia. Lääkäri kertoo kyllä, josset sairautesi vuoksi pysty jotain työtä tehdä ja kirjoittaa siitä todistuksen, esim. epilepsia saattaa estää jotkut työt. Tuskin lääkityksesi huonontaa työkykyäsi ainakaan, eihän sellaisia lääkkeitä kannattaisi syödäkään.
Ensinnäkin jokaisella lääkkeellä on sivuvakutuksetkin. Toiseksi lääkäri väittää että se pitää kirjata lausuntoon ???? lääkitys jossain muodossa itse en haluaisi. jos se on vain että "on lääkitys" olenko velvoitettu selittämään mikä lääkitys?? Menetänkö minuuteni heille?
Et ole velvollinen selittämään mitään eikä työkkärille tarvitse mitään lääkärintodistuksiakaan antaa, kelalle ne lähetetään jos haet jotain etuutta sairautesi perusteella. Työkkärille riittää, kun esim. ilmoitat sairauslomasi keston, syytä ei tarvitse kertoa. Jos lääkityksen sivuvaikutukset hankaloittavat elämääsi niin että toimintakykysi huononee, älä syö sitä lääkettä vaan pyydä vaihtaa toiseen. Kannattaa pitää lääkäri- ja työkkäriasiat erillään.
Kyllä työkkäri minulta on ainakin pyytänyt lääkärinlausunnon pari kertaa. Siitähän se näkyy, mitä rajoitteita ihmisellä on ja millaista työtä hänelle voisi tarjota. Ei se välttämättä riitä, että itse ilmoitat.
Olen eri, mutta mä kun olin sairauslomalla ja työkkärin listoilla, en koskaan toimittanut lääkärintodistuksia sinne, ne ei ole niiden asia. Sen sijaan YTK:hon/Kelaan ne piti lähettää, eli maksajalle. Työkkärille riittää tieto, että on sairauslomalla, ei tartte kertoa syytä.
No minä en ole kaiken aikaa ollut sairauslomalla, ja kyse on kuitenkin kroonisista sairauksista.
Olen ajatellut, että se on kaikkien etu, että minulle ei esim. lähetetä työtarjouksia, joihin pitää hakea karenssin uhalla, vaikka ei ole mitään mahdollisuutta niistä töistä selvitä. Siksi olen siis aika avoimesti terveydentilastani kertonut.
En myöskään osaa ajatella, miten työkkäri olisi voinut käyttää näitä tietoja minua vastaan. Ihan päin vastoin, vain hyötyä ollut.
Inhoon mun työtä, istuisin mieluummin vaikka vankilassa kuin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon uuden mallin takia ahdistuu ilman häiriöitäkin. Saa suomi taas lisää eläkeläisiä.
Eläkkeelle ei pääse, Ensin on mömmöt ja sitten puheapua. jos ei auta sitten on terapiat.....jos ei auta sitten lisätään lääkettä ..... kunnes olet välinpitämätön olio
Mömmöistö tulee mieleen pitääkö TE toimiston saada lääkeasiatkin tietoonsa? Eikö mitään saa pitää omanaan?
Ei pidä eikä niistä kannata kertoa, kun he eivät ole terveydenhoidon tai lääketieteen ammattilaisia. Lääkäri kertoo kyllä, josset sairautesi vuoksi pysty jotain työtä tehdä ja kirjoittaa siitä todistuksen, esim. epilepsia saattaa estää jotkut työt. Tuskin lääkityksesi huonontaa työkykyäsi ainakaan, eihän sellaisia lääkkeitä kannattaisi syödäkään.
Ensinnäkin jokaisella lääkkeellä on sivuvakutuksetkin. Toiseksi lääkäri väittää että se pitää kirjata lausuntoon ???? lääkitys jossain muodossa itse en haluaisi. jos se on vain että "on lääkitys" olenko velvoitettu selittämään mikä lääkitys?? Menetänkö minuuteni heille?
Et ole velvollinen selittämään mitään eikä työkkärille tarvitse mitään lääkärintodistuksiakaan antaa, kelalle ne lähetetään jos haet jotain etuutta sairautesi perusteella. Työkkärille riittää, kun esim. ilmoitat sairauslomasi keston, syytä ei tarvitse kertoa. Jos lääkityksen sivuvaikutukset hankaloittavat elämääsi niin että toimintakykysi huononee, älä syö sitä lääkettä vaan pyydä vaihtaa toiseen. Kannattaa pitää lääkäri- ja työkkäriasiat erillään.
Kyllä työkkäri minulta on ainakin pyytänyt lääkärinlausunnon pari kertaa. Siitähän se näkyy, mitä rajoitteita ihmisellä on ja millaista työtä hänelle voisi tarjota. Ei se välttämättä riitä, että itse ilmoitat.
Aijaa, olen itse saanut työmarkkinatukea työkyvyttömänä työnhakijana ja on jätetty rauhaan. En nyt muista millä koodilla olin työkkärissä mutta lääkärintodistukset olen toimittanut vain kelaan. Ilmoitin työkkärille vain että lääkäri on todennut työkyvyttömäksi päivämäärään xx.xx.xxxx asti, niin ei ne sen aikana mitään töitä tarjonneet.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kartoituksessani tuntui olevan paljon painoarvoa sillä että rajoitteestani on mustaa valkoisella, joten luulen että monien on alettava ramppaamaan lekureissa tämän myötä kun yrittävät nyt hiillostaa osa-aikaisetkin kokopäiväisiksi, vaikka monet meistä on osareita ihan hyvästä syystä vaikkei virallisia diagnooseja kaikkiin ongelmiin olisikaan, ja virkailija tosiaan vaikuttaa paljon miten tulee kohdelluksi, joten ap pidä puolesi kun sulla tuo on kuitenkin ihan virallisesti todettu niin sen mukaan pitää mennä.
Nyt kun haetaan kokoaikatyötä siis ennenkin mallia. kelpaako uuteen hakuun myös osa-aikainen työ???
Muotoilit hieman hassusti? Mutta siis tähän uudistukseen asti osarit on saaneet olla ja työskennellä aika rauhassa työkkäriltä, mutta nyt yritetään kaikki kynnelle kykenevät saada kokopäiväisiksi, joten rajoitteisilla diagnoosien merkitys korostuu. En tiedä kenen sitten kuvittelevat tekevän ne osa-aikaiset työt tai minne niiden luullaan katoavan.
työnhakuvelvollisuuteen riittää osa-aikatyön hakeminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta mä kun olin sairauslomalla ja työkkärin listoilla, en koskaan toimittanut lääkärintodistuksia sinne, ne ei ole niiden asia. Sen sijaan YTK:hon/Kelaan ne piti lähettää, eli maksajalle. Työkkärille riittää tieto, että on sairauslomalla, ei tartte kertoa syytä.
mutta jos vetoat sairauteen eikä ole todistusta siitä, niin sitä ei tarvitse ottaa huomioon
Jos ei vielä ahdista, kuntouttavan työtoiminnan jälkeen todellakin ahdistaa.
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää jutella siitä sen oman työntekijäsi kanssa joka sinulle on annettu. Arpapeliä onko hän mukava ja ottaa huomioon ahdistushäiriön.
Saako TE toimiston virkailija siis hyppiä silmille????
Ei todellakaan saa! Kai osaat puolustaa itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevältä kuulostaa, että käy lääkärissä. Voi saada diagnoosin ja tarvittaessa lääkityksen, tai sitten hakea vaikka osa-aikaeläkettä/ kokoaikaeläkettä jos terveys ei kestä.
Voi kuulostaakin, mutta todellisuus ei monesti ole niin mustavalkoinen. Siellä on myös väliinputoajia jotka ovat osa-aikaisuuden ansiosta jaksaneet vaivoineet/ hankaline perhetilanteineen/ pitkine työmatkoineen tai vaikkapa ilmapiiriltään huonossa työpaikassa, mutta kamelin selkä sitten katkeaakin siihen kun sitä pitäisi jaksaakin kokopäiväisesti. Yleensä kaikin puolin terveet ja rahasta kiinnostuneemmat kyllä ohjautuvat itsestään täyttämään ne kokoaikaiset paikat. Huomioisin myös olemassa olevan hoitovelan kaikilla terveydenhoidon alueilla, ja vaivat jotka eivät diagnoosillakaan parane mutteivat tee paperilla työkyvyttömäksikään ja sen että monet jäävät nyttenkin vaille kunnollista erikoishoitoa silloin kun tarve olisi, joten sairaslomat ja eläkkeet voi tällä tavalla juuri lisäytyä karhunpalveluksena. Nim: itse kymmenen vuotta oikeasta diagnoosistaan taistellut, ja osa-aikatyön ansioista kuitenkin työelämässä jaksanut
Eläkkeellä tai työssä tai muutoin tulee omillaan toimeen. Työttömyys ei tarkoita kansalaispalkkaa.
Eläkkeelle ei pääse ja töihin ei oteta, älä siis puhu tyhmiä. Kyllä se työtön maksaa kaikesta saman hinnan kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää jutella siitä sen oman työntekijäsi kanssa joka sinulle on annettu. Arpapeliä onko hän mukava ja ottaa huomioon ahdistushäiriön.
Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei kannata mainita sanallaakaan omista rajoitteista. Itse sain kyllä sellaista kiusaamista kuntakokeiluun määrätyltä omavalmentajalta etten saanut kunnolla nukuttua puoleen vuoteen
Juuri näin, viranomainen ei ole koskaan ystävä. Kaikki mitä kertoo itsestään, kääntyy sopivassa tilaisuudessa kertojaa vastaan. Ahdistuneisuudesta puhuminen on suora tie kuntouttavaan työtoimintaan, ellei sinne halua niin on viimeiseen asti hiljaa. Töihin pääseminen ilman sopivaa koulutusta ja sosiaalista luonnetta on ihan utopiaa näillä työttömyysluvuilla. Jos ap:lle ehdotetaan työkokeilua/palkkatukityötä niin menet johonkin kolmannen sektorin paikkaan, eri hyväntekeväisyysjärjestöt joilla on kirpputoreja tms. niin pääset helpoimmalla. Siellä on niin paljon väkeä 9 euron päivähoidossa joilla on monenlaisia vaivoja, et erotu joukosta ja voit rohkaistua vähitellen avarakatseisessa ympäristössä.
Työttömyyskorvaus on vastikkeellinen niin että se on eriarvoista jos joku vaan on korvauksilla niin ettei tarvitse osallistua mihinkään kun muut ovat kuntouttavassa työtoiminnassa tai työharjoittelussa.
Kunta joutuu maksamaan sakkomaksut pitkäaikaistyöttömistä ja ihmettelen kuinka tuttuni on saanut olla kotona viisi vuotta jo työttömänä ihan rauhassa eikä kunta määrää kuntouttavaan kuten minut kun muutin paikkakuntaa niin heti vuoden työttömyyden jälkeen oli pakko mennä kuntouttavaan.
Ei ketään voida pakottaa kuntouttavaan vain siksi että kunta säästäisi. Täysin lainvastaista yrittävää ujuttaa kuntouttavaan ilman todettua työkyvyttömyyttä. Pitkittynyt työttömyys ei itsessään ole syy kuntouttavaan työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei kannata mainita sanallaakaan omista rajoitteista. Itse sain kyllä sellaista kiusaamista kuntakokeiluun määrätyltä omavalmentajalta etten saanut kunnolla nukuttua puoleen vuoteen
Juuri näin, viranomainen ei ole koskaan ystävä. Kaikki mitä kertoo itsestään, kääntyy sopivassa tilaisuudessa kertojaa vastaan. Ahdistuneisuudesta puhuminen on suora tie kuntouttavaan työtoimintaan, ellei sinne halua niin on viimeiseen asti hiljaa. Töihin pääseminen ilman sopivaa koulutusta ja sosiaalista luonnetta on ihan utopiaa näillä työttömyysluvuilla. Jos ap:lle ehdotetaan työkokeilua/palkkatukityötä niin menet johonkin kolmannen sektorin paikkaan, eri hyväntekeväisyysjärjestöt joilla on kirpputoreja tms. niin pääset helpoimmalla. Siellä on niin paljon väkeä 9 euron päivähoidossa joilla on monenlaisia vaivoja, et erotu joukosta ja voit rohkaistua vähitellen avarakatseisessa ympäristössä.
Työttömyyskorvaus on vastikkeellinen niin että se on eriarvoista jos joku vaan on korvauksilla niin ettei tarvitse osallistua mihinkään kun muut ovat kuntouttavassa työtoiminnassa tai työharjoittelussa.
Kunta joutuu maksamaan sakkomaksut pitkäaikaistyöttömistä ja ihmettelen kuinka tuttuni on saanut olla kotona viisi vuotta jo työttömänä ihan rauhassa eikä kunta määrää kuntouttavaan kuten minut kun muutin paikkakuntaa niin heti vuoden työttömyyden jälkeen oli pakko mennä kuntouttavaan.
Ei ketään voida pakottaa kuntouttavaan vain siksi että kunta säästäisi. Täysin lainvastaista yrittävää ujuttaa kuntouttavaan ilman todettua työkyvyttömyyttä. Pitkittynyt työttömyys ei itsessään ole syy kuntouttavaan työtoimintaan.
Hei ainakin meillä voi, uhattiin rahalla. eli kyllä voi,
Sinnehän voidaan pakottaa ihan etuuden menetyksen uhalla. Eli olet työkykyinen tai et.
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jos joutuu TYP - palveluun tai kun työttömät siirretään kunnille 01.12.294 alkaen niin on esitetty vaatinuksia että kaikki rekisteritiedot pitää olla käytössä mm. omalla terveysasemalla käynnit.
Tämä.