Mikä on hybridipyörä?
En ole pyöräillyt ikuisuukiin, mutta nyt ajattelin pyörän hankkia. Olen hieman hämmentynyt vaihtoehdoista. Ennen oli pyörä ja maastopyörä. Nyt hybridipyörä, mikä se on?
Haussa olisi 7-vaihteinen peruspyörä; lokasuoja, tarakka, mielellään myös lukko valmiina pyörässä. Nämähän ovat nykyään siis "citypyöriä" eli sillä tavalla selkeää. Harmilllisesti vaan kaikissa citypyörissä on todella ohuet renkaat ja hieman leveämmät saisi olla että joillain leveämmillä metsäpoluillakin voisi mennä. Eli hieman maastopyörän suuntaan vivahtavaa pyörää noilla spekseillä saa suositella. :)
Ja Suomen parasta pyöräliikettä, missä on paljon tällaisiakin vaihtoehtoja.
Kommentit (31)
Hiekkatiellä ei tarvita paksuja renkaita. Hybridipyörällä voi ajaa hiekkatiellä, puiston poikki jne jos kuitenkin valtaosa perusmatkasta on asfalttia.
Hybridipyörä on vähän kuin katupyörän ja maastopyörän, no, hybridi, eli välimaastosta.
Harrastajien keskuudessa ne olivat kirosana joitain vuosikymmeniä sitten, mutta ei enää. Voisi sopia sulle.
Miksi olet lyönyt vaihteiden määrän lukkoon? Hinta ei välttämättä nouse, jos vaikka olisi enemmänkin.
Oletan, että tarkoitat leveämmällä metsäpolulla hiekkapäällysteistä polkua. Semmoisessa menee jo vaikka millä.
Vierailija kirjoitti:
Hybridi on käytännössä nykyinen kaupunkipyörä jossa on maastopyörän näköä ja ominaisuuksia. Välimuoto. Hybridi on hyvä peruspyörä esim.työmatkoille.
Yleistäen: maastopyörämäinen runko, mutta katupyörän renkaat.
Hybridipyöriä on ollut parikymmentä vuotta myynnissä eli mistään uutuudesta ei ole kyse.
Alunperin oli tosiaan maastopyörän ja kaupunkipyörän "hybridi", siitä nimi, mutta nykyään tätä voisi pitää ns. peruspyöränä. Edullisempi kuin "harrastepyörät" (maasto/maantie/gravel), mutta toimii niin nurkka-ajossa kuin lenkkeilyssäkin tai vaikka lapsen kuskaamisessa kohtuullisesti.
Tulee siitä hybridivaikuttamisesta tuo nimi oikeasti, siinä on siis venäläistä disinformaatiota mukana. Kyllä sen kanssa pärjää kun on tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Hiekkatiellä ei tarvita paksuja renkaita. Hybridipyörällä voi ajaa hiekkatiellä, puiston poikki jne jos kuitenkin valtaosa perusmatkasta on asfalttia.
Paksummilla karkeilla renkailla soralla eteneminen on jonkin verran helpompaa. Pääsee toki ohkaisillakin, myös vaikka 20 millisillä pistosuojatuilla katurenkailla,
Mutta, jos pyöräilymatka asfaltillakaan ei ole kuin max. muutamia kilometrejä, niin paksut renkaat toimivat siellä myös iskunvaimentimina töyssyissä ja katukivetyksissä.
Entinen pyöräilijä kommentoi: tarvitaanko todella seitsemän (tai peräti enemän!!) vaihdetta pyöräilyssä?
Vierailija kirjoitti:
Entinen pyöräilijä kommentoi: tarvitaanko todella seitsemän (tai peräti enemän!!) vaihdetta pyöräilyssä?
Ei tarvita. Fiksillä, eli vaihteettomalla ja vapaarataksettomalla pääsee tosi hyvin. Pyöräillä voi hyvin myös yksipyöräisellä sirkuspyörällä, joten edes kahta pyörää ei tarvita.
Se on venäläinen munamankeli. Huono pyöräillä, mutta vastaavasti myös raskas taluttaa.
Hybridipyörä on kuin maantiepyörä, joka soveltuu myös sorateille ja talviajoon. Siinä on yleensä etujousitus ja leveämpi haarukka, jolloin saa leveämmät ja karkeammat renkaat katunakin sijaan.
Venäjällä koottu pyörä johon on liimattu Z-tarrat.
Kannattaa perehtyä vähän pyörien osiin esim vaihteistoihin ennenkuin ostaa pyörää. Selvittää esim että mikä on yleisesti hyvänä pidetty vaihteisto. Monet pyörät tehdään nykyään ulkomailla jossai isoissa tehtaissa ja kasataan halvoista osista. Ostin itse kaksi hybridiä kaksi vuotta sitten. Toinen maksoi n.900 ja toinen n.400. Tunturi ja helkama. Sanoisin että käytön tai kestävyyden kannalta ei mitään käytännön eroa omassa työmatkakäytösså. Kalliimpi on kaksi kiloa kevyempi painoltaan. Käytön kannalta lähes nolla ero. :)
Haluatko siis napavaihteet, kun 7-vaihteista haluat? Entä jalka- vai käsijarrut? Hybrideissä ei ole napavaihteita eikä jalkajarrua.
Itse voisin ottaa yleispyöräksi hybridin. Oikein säädetyt käsijarrut ovat paremmat, mieluiten tietenkin levyjarrut. Vaihteista suosin ketjuvaihteita: saa paljon enemmän vaihteita, mikä on etenkin mäkisellä seudulla eduksi. Lisäksi ketjuvaihteet voi huoltaa helpommin itse tai jos vie liikkeeseen huollettavaksi, se onnistuu ja on halvempaa. Kokemukseni mukaan pyöräliikkeissä ei osata/haluta huoltaa napavaihteita.
Vierailija kirjoitti:
Hybridipyörä on kuin maantiepyörä, joka soveltuu myös sorateille ja talviajoon. Siinä on yleensä etujousitus ja leveämpi haarukka, jolloin saa leveämmät ja karkeammat renkaat katunakin sijaan.
Pyörä, joka on kuin maantiepyörä, mutta soveltuu soralle tai talviajoon on ennemmin gravel- tai jopa cyclocross-pyörä. Hybrideissä ei (yleensä?) ole esimerkiksi droppitankoa (käytä kippurasarviohjaustanko), joka on aika perusjuttu maantiepyörissä. Maantiepyörä etujousituksella olisi aika näky.
väistä nasti kirjoitti:
Venäjällä koottu pyörä johon on liimattu Z-tarrat.
Takavuosina oli sellainen pyörämerkki kuin Z-Bike. Nyt sellaisella ajelu voitaisiin tulkita kannanotoksi .
Muoti tuntuu säätelevän aika paljon. samalla kuin esimerkiksi kilpafillarissa haetaan vuodesta toiseen samoja ominaisuuksia, niin "työmatkapyörä" muuttui peruspyörästä retkipyörään. Sen jälkeen Retkipyörävaiheeesta jäi halpa mutta monivaihteiden ratasvaihde, sen sijaan koukkusarvet eivät sovi kaupunkiin eikä maantielläkään pulskalle, ja kun kaikki ovat nykyään pulskia siitä luovuttiin. Samaan aikaan runko vaihtui joustavasta mutta painavasta teräsrungosta jäykkään mutta kevyeeseen alumiiniin. Hybridi oli syntynyt.
-älä ota iskunvaimennusta. Hybridin iskunvaimennus on halpa paska, pintajäykkä niin että hampaista putoaa amalgaamit, mutta tosi montussa painuu hetkessä pohjaan. JOs oikeasti poikkeat maastossa, hanki hyvät iskarit, tai mielummin erillinen maastopyörä.
. Jos ajat kesät, talvet maantiet ja kärrypolut sattat tarvita 27-vaihteista. Talvella tarvitsee paljon pieniä välityksiä ja kesällä isoja. Jos ajat kesällä ja tasaisella, voit ottaa näppärän ketjuvaihteellisen jossa on vain takavaihtaja, tai napavaihteellisen (huoltovapaan)
-satsaa ihmeessä levyjarruihin, jotka ovat käytännössä huoltovapaat ja toimivat paremmin märällä ja pikku pakkasessa.
-nastarengas mahtuu hybridiin, ja toimii jäälläkin. Jos ajat talvella, älä liukastele kesiksillä vaan osta nastat.
-Lue testejä. Pyörissä on isoja eroja ja jos haluat hyvän ja sinulla on sellaiseen rahaa (pitkästi toista tonnia) niin osta hyvä. Vähään ajamiseen tai budjettirajoitteella voi löytyä hyviä käytettyjä, oman kokemukseni mukaan ketjuvaihde saattaa näissä käytetyissä reistata ja oikein vanhassa vannejarrut ovat väsähtäneet, mutta hyvä käytetty on parempi kuin huono uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen pyöräilijä kommentoi: tarvitaanko todella seitsemän (tai peräti enemän!!) vaihdetta pyöräilyssä?
Ei tarvita. Fiksillä, eli vaihteettomalla ja vapaarataksettomalla pääsee tosi hyvin. Pyöräillä voi hyvin myös yksipyöräisellä sirkuspyörällä, joten edes kahta pyörää ei tarvita.
Itse ikäni pyöräilyä harrastaneena pidän seitsemää vaihdetta jotakuinkin sopivana määränä. En ole ikinä tarvinnut 21:tä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Muoti tuntuu säätelevän aika paljon. samalla kuin esimerkiksi kilpafillarissa haetaan vuodesta toiseen samoja ominaisuuksia, niin "työmatkapyörä" muuttui peruspyörästä retkipyörään. Sen jälkeen Retkipyörävaiheeesta jäi halpa mutta monivaihteiden ratasvaihde, sen sijaan koukkusarvet eivät sovi kaupunkiin eikä maantielläkään pulskalle, ja kun kaikki ovat nykyään pulskia siitä luovuttiin. Samaan aikaan runko vaihtui joustavasta mutta painavasta teräsrungosta jäykkään mutta kevyeeseen alumiiniin. Hybridi oli syntynyt.
-älä ota iskunvaimennusta. Hybridin iskunvaimennus on halpa paska, pintajäykkä niin että hampaista putoaa amalgaamit, mutta tosi montussa painuu hetkessä pohjaan. JOs oikeasti poikkeat maastossa, hanki hyvät iskarit, tai mielummin erillinen maastopyörä.
. Jos ajat kesät, talvet maantiet ja kärrypolut sattat tarvita 27-vaihteista. Talvella tarvitsee paljon pieniä välityksiä ja kesällä isoja. Jos ajat kesällä ja tasaisella, voit ottaa näppärän ketjuvaihteellisen jossa on vain takavaihtaja, tai napavaihteellisen (huoltovapaan)
-satsaa ihmeessä levyjarruihin, jotka ovat käytännössä huoltovapaat ja toimivat paremmin märällä ja pikku pakkasessa.
-nastarengas mahtuu hybridiin, ja toimii jäälläkin. Jos ajat talvella, älä liukastele kesiksillä vaan osta nastat.
-Lue testejä. Pyörissä on isoja eroja ja jos haluat hyvän ja sinulla on sellaiseen rahaa (pitkästi toista tonnia) niin osta hyvä. Vähään ajamiseen tai budjettirajoitteella voi löytyä hyviä käytettyjä, oman kokemukseni mukaan ketjuvaihde saattaa näissä käytetyissä reistata ja oikein vanhassa vannejarrut ovat väsähtäneet, mutta hyvä käytetty on parempi kuin huono uusi.
Tuossa levyjarrukommentissa menit pahasti metsään, niissä on koko ajan huoltamista. Parin kuukauden välein pitää olla säätämässä ja purkamassa jarrukenkiä vai miksi niitä nyt virallisesti sanotaankaan. (Shimano on paskaa vaikka muuksi väitetään).
Onko ripuli hybridikakkaa kun se on semmoista kiinteän ja nesteen sekoitusta?
Hybridi on käytännössä nykyinen kaupunkipyörä jossa on maastopyörän näköä ja ominaisuuksia. Välimuoto. Hybridi on hyvä peruspyörä esim.työmatkoille.