Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tietääkö kukaan kilpirauhasarvoista? mitä ne pitäisi olla?

10.10.2006 |

kävin eilen kilpirauhaskokeissa ja sokerirasituksessa. sokrut oli ok, mutta kilppareissa on kuulemma jotain häikkää.

S -TSH oli 1.50 mU/l , ja se oli kuulemma ok

S T4-V oli 8.0* pmol/l , ja siinä on kuulemma jotain pielessä.

lääkäri ei ollut kuulemma neuvolan tädille heti osannut sanoa juuta ei jaata asista, ja pyysi soittamaan loppuviikosta uudelleen asian tiimoilta.

tietääkö teistä kukaan mitä noi meinaa? mulla ei ole harmainta haisuakaan..

huomenna mulla on äitiyspolin aika, ja kysyn sieltäkin asiasta, mutta kuitenkin.. tietäikös joku?

ja onko kellään kilpirauhasongelmia ollut raskauden aikana, ja minkälaisia, ja miten ne vaikuttaa sikiöön ja äitiin? hoitoa? kaikki info otetaan kiitollisena vastaan..

-ennis- rv20+3

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata sulle paljonkaan. Mutta tulevana labrahoitajana voin kertoa viitearvot. S-T4-V alaraja on 9.0, joten ei sulla kovin pielessä se arvo oo. Luultavasti siitä ei oo tuu mitään seuraamuksia. Ehkä se tarkistetaan vielä uudestaan. En osaa varmaksi sanoa kun en ole lääkäri, mutta tosiaan ei kuulosta pahalta :)

Ihanaa odotusta!

v, rv15+4

ps. vielä ne viitearvot:

S-TSH: 0.35 - 5.0 mU/l

S-T4-V: 9.0 - 19.0 pmol/l

Vierailija
2/14 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Sinulla on ihan liian alhainen t4v. Viitearvot ovat kyllä juuri jotain 9-19, mutta raskauden aikana suositellaan että t4v on noin 16 tai enemmän. Kaikilla tämä ei toteudu, eikä siitä ole haittaa, mutta valitettavasti liian alhaisesta t4v avosta voi olla haittaa sikiölle.

Mitä sai tietää kun soitit uudestaan neuvolaan? Jos ei ole vielä mitään tapahtunut niin ota heti yhteyttä joko yksityiselle endokronologille tai sitten vaikka naistenkliniikan (jos asut pk-seudulla) äitiyspoliklinikkaan, jotta saisit neuvoja eteenpäin.

TSH oli hyvä. Se ei saisi raskauden aikana nousta yli 3 (tai mielellään ei yli 2,5), vaikka muuten viitearvot ovat alle 4.

Tässä hyvä linkki: www.kilpirauhas.info ja sitten valitset " foormuille" ja sitten " vajaatoiminta" ja sieltä " raskaus ja vajaatoiminta-ketju" . Tässä kannatta kyllä hieman suodattaa asioita, mutta pääasiassa hyvää tekstiä.

Älä pelästy nyt tästä viestistä, mutta haluaisin että saisit puhua jonkun sellaisen lääkärin kanssa joka näistä asioista tietää.

Enna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasesta sen verran ettei kannata paniikkia pienistä heitoista ottaa.Itsellä on vajaatoiminta ollut kymmeniä vuosia ja kilpirauhassyöpä oli pari vuotta sitten mutta siitä selvittin hyvin.Kilpirauhanen poistettin kokonaan 2004 heinäkuussa ja nyt ootan meidän esikoista :). Jos on lievää vajaatoimintaa joutuu ehkä thyroksiinia ottamaa pienen tapletin mutta sekin voi tasaantua raskauden jälkeen eikä välttämättä ole pysyvää.Mielestäni sikiölle ei ole vajaatoiminnasta haittaa...se on aika yleistä.

Vierailija
4/14 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sikiölle voi olla oikeasti haittaa vajaatoiminnasta.

Mutta ei kannata panikoida, arvot voivat heitellä varsinkin raskauden aikana ja lyhyt aika vajaalla ei pitäisi olla vaarallaista.

Enna

Vierailija
5/14 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kuulla perjantaina kilpirauhastestientulokset ja ne olivat masentavat:

TSH 8,5

T4V 9,8

Terveyskeskuksessa arvot otettiin. Ens viikolla menen endokrinologin vastaanotolle ja hänen kanssa juttelen lääkityksestä ja mahdollisesta raskautumisesta. En siis ole raskaana ja tuskin näillä arvoilla heti raskaaksi tulenkaan.

T: Ona

Vierailija
6/14 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ona, Onneksi et ole raskaana, koska noin huonot arvot ovat kyllä vaara sikiölle. Mutta älä masennu, kyllä sun arvot voidaan hyvinkin nopeasti saada hyviksi! Älä anna periksi ja vaadi lääkitystä itsellesi ja käy kontrollissa ainakin 6 vko välein ettet turhaan joudu odottamaan jos vaikka lääkitys aluksi ei olisis riittävä.

Ja muista sitten kun tulet raskaaksi (kun arvot ensin hyviä!) että raskauden alussa pitää heti nostaa annostusa ainakin puolikas lasten tabletin verran ja käydä kontrollissa. TSH ei saisi raskaudne aikana nousta yli 3 ja T4v on hyvä olla ylärajoissa, esim 16 ylöspäin.

Enna

Vierailija
7/14 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön nyt 1 1/4 tablettia vuorokaudessa (0,1 mg) eli annostani nostettiin tuo 1/4 tablettia vuorokaudessa. Nouseekohan tuolla annostuksella jo arvot? Miten nopeasti lääkkeen nosto alkaa vaikuttamaan arvoihin?

Huomenna meen sille endokrinologille ja pääsen kunnolla avautumaan. :-)

Vierailija
8/14 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkäri sanoi arvoista ja raskaudesta?

Olen ymmärtänyt ettei kannata mennä kontrolleihin useammin kuin 6 vko välein, moni sanoo 2 kk kuukauden välein. Itse menini kyllä annostuksen noston jälkeen 6 vko päästä. Raskauden aikana aion käydä kuuakuden välein, vaikka moni lääkäri sanoi ettei tarvitse. Mun lääkäri sanoi että jos TSh on reilusti alle 3 (minulla silloin 1,6), ei tarvitse mennä ollenkaan tstiin. Menin kuitenkin kuukaudne päästä ja TSH oli 3,4, eli annosta nostetiin paljon (25%).

Kannattaa itse pitää myös näistä asoista huolta!

Enna

Vierailija
9/14 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen siellä lääkärissä ja oli ihan mukava lääkärisetä. :-)

Sanoi, että mun kannattaa mennä seuraavan kerran labroihin parin kuukauden päästä. Nähdään sitten ovatko arvot lähteneet kohentumaan. Mun kannattaa vaatia terveyskeskuksen omalääkäriltä, että saisin käydä parin kuukauden välein terveyskeskuksessa labrassa.

Oli ihan kiva käynti. Juteltiin kaikenlaista ja minun mielestä oli hyvin asiantunteva ja kuunteli hyvin.

Vierailija
10/14 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, no, äitipolin lääkäri silloin aikanaan ei osannut sanoa juuta, ei jaata, ja soitti jollekkin, joka ehdotti kontrollia tammikuun puoleen väliin.. joo, sektio on sovittu rv39+4 20.2.07 joten ei hirveästi hyötyä.

kysyin asiasta uudelleen neuvolalääkäriltä, joka on myös terveyskeskuksen oman alueeni lääkäri, jahka sain tän lääkärin kiinni. hän passitti mut uusiin kokeisiin, ja ottivat kolme arvoa kilppateista, (tsh, tv4 ja tv3) ja kalsiumarvot. kaikki arvot oli nyt kuulemma viitearvojen sisällä, ja ennen joulua vielä on uusi kontrolli.

tätä tukkaakaan ei enää lähde niin hirveästi kun koko alkuraskauden sinne puoleen väliin asti oli hirveä sulkasato, aika normaalisti turkki harvenee nyt oikeastaan.

joten.. en tätä omaa tilannettani osaa tän enempää pohtia, kun ei ilmeisesti ole mitään häikkää kuitenkaan.

hyvät jatkot kaikille!

-ennis- ja sintti rv26+6

Vierailija
11/14 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin sanoa, että se äitiyspolin lääkäri, sekä se lääkäri jolle se soitti, olisko ollut sen keskussairaalan lääkäreitä sekin, olivat molemmat ihmeissään, että multa on yleensä edes otettu muita kilpirauhasarvoja kuin se tsh.

sanoivat, että nykyään raskaana olevilta testataan periaatteessa vaan sitä tsh:ta. ja sehän mulla oli on jo silloin.

eli ilmeisesti täällä keski-suomessa ei tv3 ja tv4 oteta normaalisti, jos raskaana olevan kilppareissa epäillään olevan jotain omituista mutta ennen raskautta ei ole ollut ongelmia niiden arvojen kanssa.

Vierailija
12/14 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun arvoit sitten olivat?

Kuulostaa hyvältä että olivat viiterajoissa (joskin se ei raskaan välttämättä riitä) ja että olet saanut puhua lääkärien kanssa kunnolla asiasta.

TSH voi näyttää väärin raskauden aikana jotta ihan hyvä että ottivat myös t4v. t3v otetaan harvemmin ja vasta jos on epäilyjä että on jotain häikkää.

Enna

Vierailija
13/14 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noloa sanoa, mutta en edes älynnyt kysyä niitä mun uusia arvoja, kun olin niin tyytyväinen, ettei sen asian kanssa tarvitsekkaan alkaa veivaamaan enempää..

mutta että, lääkärin sanoin, tsh on täysin normaali, ja ne kas muutakin kilpirauhasarvoa, sekä kalsiumarvot ovat kaikki viitearvojen sisällä, hänen mielestään tilanne on hyvä, mutta ennen joulua voisi vielä ottaa kontrollin, niin sitten näkee varmasti, ettei ole mitään outoa meininkiä...

hmm.. täytyy kai sitten, kun käyn vielä ennen joulua kontrollissa, niin kysyä niistä tulevista uusimmista arvoista sitten tarkemmin.

-ennis- ja sintti rv27

Vierailija
14/14 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 2.9

T4V 13.1

Elokuussa, ennen raskautta TSH oli muistaakseni 0.6 ja T4V oli 19. Nyt on rv 12+2, kävin juuri np-ultrassa lapsettomuuspolilla ja siellä tehtiin myös sisätutkimus, joten mun ens viikon neuvolalääkäriaika peruttiin, ts. en pysty noista arvoista itse urpottamaan ko. lääkärille kuin vasta joskus viikkojen päästä! Terkkarin mukaan, joka siis nuo arvot antoi, ne on ok, ovathan ne viiterajojen sisäpuolella ihan selkeästi. Kysyy kuitenkin lääkäriltä ensi viikolla asiaa. Täällä otetaan ainoastaan 3 kertaa kilpirauhaskokeet raskauden aikana, alkukolmanneksella, keskivaiheilla ja loppuvaiheessa. Toivon mukaan kaikki on ok kuitenkin...!

Osa henkilökunnasta on kuitenkin aina sitä mieltä, että arvot on ok, kun ovat viiterajoissaan..

Kuutar rv 12+2