Näkevätkö sokeana syntyneet värejä
ja jos on vaikka syntynyt kuurona ja sokeana, mistä ne tietää värit ja äänet? Näkeekö sokeana syntyneet värillisiä unia?
Kommentit (8)
Itse olen syntymästäni sokea ja näen kyllä kaiken unissa värillisenä, erityisesti keltaisena ja punaisena.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntymästäni sokea ja näen kyllä kaiken unissa värillisenä, erityisesti keltaisena ja punaisena.
Mistä tiedät miltä keltainen tai punainen näyttää jos et koskaan ole niitä nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen tavannut henkilön, joka näkee, mutta ei värejä. Vaan hän näkee kaiken harmaan eri sävyissä. En tosin ole kysynyt, näkeekö hän unensa värillisinä.
Varmasti tuo värien "näkeminen" riippuu paljon siitä, miksi ihminen ei näe, eli missä se "vika" on. Onko poikkeama silmässä, aivoissa vai jossain sillä välillä, vai useammassa eri paikassa.
Kaikki näkevät ns. värit eri tavalla. Siihen en osaa ottaa kantaa, näkevätkö ns. näkörajoitteiset värejä, mutta varmaa on, että sinun laivastonsininen on taatusti eri sävyä kuin meitsin.
Eräs syntymästään täysin sokea (ei näe siis edes valonmuutoksia) sanoi, että ei näe mitään värejä unissaan, eikä hänellä ole riittävää mielikuvitusta edes ymmärtää värien konseptia. Jos joku sanoo, että onpas taivas tänään kauniin sininen niin tuo lause ei tuo hänelle minkäänlaista mielikuvaa mistään, sillä sininen väri ja taivas ovat molemmat täysin abstrakteja käsitteitä, joita hän ei ole voinut koskettaa, haistaa tai kuulla. Hänen unensa ovat kuulemma pääosin ääniä ja tunnetuntemuksia. Kosketusaistiunia on vähemmän.
UP, on niin mielenkiintoinen aihe :)
Olen syntymäsokea enkä näe värejä millään tavalla. Ne ovat minulle melko epäolennaisia. Niiden muistaminen on vaikeaa. En esim. muista aina hiusteni väriä, vaikka se on minulle monesti kerrottu. Toisaalta kaunokirjallisuudesta ja ihmisten puheista mieleen painuu värejä sillä tavalla, että ne liittyvät johonkin asiaan tai olosuhteeseen, jolloin saa tai ei saa tehdä jotain jne. Esim. kun punainen palaa, katua ei saa ylittää. Mutta siitä kertoo ääni, ei punaisuus sinänsä, koska minulle se on merkityksetön asia. Myrkynvihreä, maantienruskea jne. Siniset sävelet, bluesiahan se. :)
Syntymästään sokea ei näe mitään.