g: käytättekö leikkikehää?
Heip!
minua kiinnostaisi tietää, käytättekö leikkikehää vauvojenne kanssa? Meidän muksu on lähtenyt liikkeelle ja menee lujaa, niin että välillä tekisi mieli " teljetä" tenava jonnekin, että saa rauhassa käydä edes vessassa:)
Kommentit (9)
Meillä pväkodissa käytetään myös leikkikehää. Se on oiva keksintö pienimmille pväkodissa esim. siirtymä vaiheeseen -> kun autetaan isompia lapsia vaatteiden pukemisessa/riisumisessa niin voidaan pienimmät laittaa leikkikehään turvaan jotteivat ehdi karkailla taikka eivät jää isompien jalkoihinkaan.
[b] Millan [/b] kanssa olen samaa mieltä että sänkyyn en opettaisi/totuttaisi laittamaan virkeänä. Se tosiaan viestittää lapselle muutakin kuin lepoa ja nukkumista, ja usein pinnasänky on " nurkassa" eli enemmän se on " telkeämistä" jaloista kuin esim. leikkikehä joka yleensä sijoitetaan kodissa aika keskeiselle paikalle eikä syrjään.
Joten suosittelen todellakin ihan turvallisuus syistäkin leikkekähän hankkimista.
Niitähän on 2 erilaista olemassa -> perinteinen puu-aitainen kehikko tai sitten on olemassa matkasänkymainen pehmeinen laitoineen ja lattioineen. Jälkimmäinen on vaan aika massiivisen kokoinen ettei ihan pieneen tilaan kannata sellaista miettiä.
Perinteinen taas liukkuu ja liikkuu helposti eteenpäin lapsen työntämisestä tai jo pelkästään nojaamisesta, joten sitä kannataa taas miettiä sillä lailla et on esteitä niin ettei pääse liikkumaan.
Terv. lastenhoitaja Marieela
... mulle tuli pian leikkikehä mieleen kun vauva syntyi.
Nyt järki käteen: eihän se ole sen ihmeellisempää kuin sitterin tai minkä tahansa istuimen valjaiden käyttö: yhtälaillahan se vauva on niissä teljettynä, vieläpä epämukavasti, pidemmän päälle.
ollut käyttöä ihan lasten turvallisuudenkin takia. Just vessassa käynnit ym oli hankalia kun isompi, juuri jalat alleen saaneena, meni tuhatta ja sataa ja vauvakin siinä sai toisinaan osansa. Meillä asian virkaa ajoi matkasänky jota kuljetin " perässä" milloin se oli keittiössä kun tein ruokaa tai kylpyhuoneessa ku kävin suihkussa tai laitoin pyykkejä.
Mielestäni ei ollenkaan hölmöä hankkia sellaista, ei lapsi siitä mitään traumoja saa jos silloin tällöin sellaisessa on!
Lähinnä sen takia koen sen tarpeelliseksi, että isompi taapero saattaa kiusata pienempäänsä. Ja melkoinen menijä ja kiipeilijä pienempikin on.
Mutta ratkaisen ongelman toisella tavalla:
Olen laittanut kodin perusturvalliseksi lasten kannalta ja toisaalta joskus laitan vaikka pinnikseensä, tai yleensä otan vaan sen pienemmän lapsen mukaani sinne veskiin ja suihkussa käyn kun hän nukkuu tai otan sinnekin mukaan. Isompi jo pärjääkin.
Ja muita esteitä, portteja tms, olen laittanut. Ja ovia saa myös kiinni laitettua, ettei mene makkariin sängyille tms. Isompa ne ei pidättele kyllä. Mutta edes vähän. Koko koti siis leikkikehää.
Kuten jollain muullakin on meilläki koti tehty perusturvalliseks (myrkkyjutut ylhäällä, pikkutavarat poissa vauvan ulottuvista jne..ja äitillä silmät myös selässä )
Toki haavereita sattuu, mutta niin sattuu meille isommillekkin joskus.
Suihkut ja vessareissut on onnistunu tähän asti oikein loistavasti välillä vauva mukana vessassa joskus ovi auk, suihkureissut hoidan miehen kotona olessa tai lasten nukkuissa.
En koe tarpeelliseks rajoittaa lapsen liikkumista mitenkään ja se ei onnistuiskaan senverran liikkuvaista sorttia meillä lapset on. Lapset kulkee ympäritalon ja pienemmältä on ne ovet kiinni johon hänen ei sillähetkellä suoda menevän.
Hyvin onnistuu päivän kaikki touhut pukemiset, ruoanlaitot sun muut vauvan pyöriessä jaloissa, välillä sylissä.
Sitteriä meillä ei olla käytetty ku syömiseen ja nyt ku vauva osaa istua syöminen hoidetaan syöttötuolissa, muuten tuohutaan lattialla ja ollaan sylissä.
Näin se menee tämänkin tavaran kanssa, että jollekkin se on maailmantärkein kapistus vauvanhoidossa ja jollekki joku muu.
Galluppinahan tätä kysyttiin, mielipiteitä on siis monia. Galluppejahan ei tarvita jos kaikki olis yhtä mieltä :))
Päiväkodissa leikkikehän käyttö on varmasti oikein helpottava juttu justiin tossa pukemishommassa pienten puolella:)
Vaikken siihen täällä meilläpäin ole törmännytkään edes pk:ssa.
mutta kieltämättä viime aikoina on mieleen tullut, että pitäisikö hankkia. Tai mieheni sitä ehdotti puoli leikillään ja minä puolivakavissani mietin ;o) Poika 10,5kk ja melkoinen menijä, kiipeää ihan mahdottomasti ja useimmiten kielletyissä paikoissa. Mies paljon töissä, eli viikolla käytännössä olen kaksin pojun kanssa, monesti viikonloppuisinkin. Päiväunien aikana ei paljonkaan saa tehtyä ja nyt esim. ruuan laitto on osoittautunut " mahdottomaksi" pojan hereilläolo aikana (kuuma uuni kiehtoo liiaksi ja jos siitä saa pidettyä pois, niin sitten roikkuu verhoissa tmv.) Vessassa ei todellakaan pääse käymään " rauhassa" , joko poika touhuaa kaikkea kiellettyä jossain muualla tai sitten vessassa täytyy nostaa roskikset ym. lattiatasolta pois ja sitten poika kiipeääkin minua pitkin, että se viitä " vessarauhasta" ...että joo, minuakin kiinnostaa, käytetäänkö leikkikehää nykyään, vai onko sellaisen hankkiminen julmaa?? =)
Jotenkin on minusta aika ahdistava vempain. En ole ikinä miettnyt sellaisen hankkimista. Jos haluaa esim. vessassa käydä niin kyllähn saman asian ajaa pinnasänky. Itse en ole ikinä kokenut tarvetta " teljetä" ipanaa mihinkään, vaikka aikamoinen menijä on ollut jo pidempään. Kun kunnolla liikkelle lähtee niin ei siinä kovin kauaa mene kun joku tolkku lapselle tulee. Jokainen tavallaan tietenkin. =)
Tipy+ipana 1v+papuliini rv 22+4
meillä poika menee kauheeta vauhtia ja nousee seisomaan joka paikkaan ja kaatuilee holtittomasti. ikää vasta 8kk. asumme kaksiossa ja leikkikehä olisi aika pelastus ihan jo lapsen turvallisuudenkin kannalta. että silloin kuin teen ruokaa, käyn vessassa tai suihkussa, niin leikkikehä olkkarissa ois kyllä kätevä. En kyllä tiiä missä niitä myydään? Sänkyyn en lasta laita huvikseni, sillä sänky on nukkumista varten. Jos sinne laitetaan lapsi virkeänä oleskelemaan, on turha sitten myöhemmin ihmetellä miski ei tarvittaessa suostu nukahtamaan sänkyynsä. Kun sängystä tuleekin leikkipaikka.
sekä leikkikehä että vauvan " kävelytuoli" . Mielestäni kumpikaan ei ole lapsen telkeämistä. Meillä leikitään lyhyitä aikoja kehässä (tai oikeastaan poika seisoo ja hihkuu) ja kävelytuolilla ajellaan usein - varsinkin, kun laitetaan ruokaa ja käydään vessassa. Osa ajasta leikitään lattialla ja noustaan seisomaan/kävellään aikuisten tukemana. Jos on yksin lapsen kanssa kotona, mielestäni kaikki apuvälineet ovat sallittuja. Sekä lapsen turvallisuuden kannalta että lapsen hoitajan hermojen kannalta.