Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko iltalukiossa suorittaa pelkän pitkän matikan kurssin ja kirjoittaaa sen yo kirjoituksissa? Ei ole mitään muutakaan tekemistä.

Vierailija
08.05.2022 |

?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos olet jo ylioppilas.

Vierailija
2/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi jos sinulla ammatillinen tutkinto pohjalla, niin voit kirjoittaa ne aineet mitkä haluat ilman lukio opintoja. Toki voi miettiä kannattaako mennä edes yrittämään ilman lukio opintoja esim. tuota pitkää matikkaa. Olen myös itse tehnyt näin. olen kirjoittanut viisi ainetta, ja myös ylioppilas vaikka en olekaan suorittanut lukion oppimäärää eli en ole käynyt lukiota olen vain ylioppilas. Suosittelen ehdottomasti, itsekin olen miettinyt tuota pitkää matikkaa. Luin lyhyen ja sain kirjoituksissa E:n.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineopiskelu on kyllä mahdollista iltalukiossa, käsittääkseni se tosin on sitten maksullista (toisin kuin tutkintoon tähtäävä opiskelu). Mutta kannattaa kysyä sieltä iltalukiosta, saa varmimmin oikeaa tietoa.

Vierailija
4/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen miettinyt pitkän matematiikan kirjoittamista iltalukiossa. Jäi vähän vaivaamaan, että en lukiossa lukenut pitkää. Kirjoitin lyhyestä matematiikasta L:n huippupistein.

Vierailija
5/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos olet jo ylioppilas.

Voi suorittaa, tai ainakin aiemmin on voinut suorittaa vaikka ei olisi ylioopilas. - Esimerkiksi lääketieteelliseen tdk:n pyrkivä ei ylioppilastutkintoa suorittaneelle hoitajalle saattaa olla etua jos hän käy ja suorittaa iltalukiossa "vain" valikoituja kursseja kuin suorittaa koko lukion oppimäärän. - Tai  jos olisikin kirjoittanut ylioppilaaksi, niin parantaa yo-arvosnoja tai muuten "vain" kerrata (tekemisen puutteessa). 

Vähän ehkä jonkun mielestä kaukaisia esimerkki mutta pointtini. Iltalukio on mainio paikka hankkia perusosaamista, jostain tai joistain oppiaineista eli vaikkapa sitten matikasta mutta yhtä hyvin vaikka jostain kielestä.

Sinkkumies

Vierailija
6/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi. Kurssit ovat kai maksullisia, joten kyllä yksittäistä ainetta voi opiskella.

Vierailija
7/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit minkä vaan toisen asteen tutkinnon, oli se lukio tai amis, pohjalta mennä kirjoittamaan.

Jos olet jo ylioppilas, voit mennä kirjoittamaan matikan käymättä kurssejakin.

Vierailija
8/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit minkä vaan toisen asteen tutkinnon, oli se lukio tai amis, pohjalta mennä kirjoittamaan.

Tällaiseksi tämä lienee menossa, että jos aiemmin päntättiin mahdollsiesti useampana keväänä "vain" pääsykokeisiin, niin nykyisin yhä useampi ei uskalla ottaa vastaan ensimmäsitäkään opiskelupaikkaa koska pelkää menettävänsä ensikertalaisen hakijan edut ja samalla kun lukee pääsykokeisiin ja  sitä ennen pyrki korottamaan yo-arvosanojaan, jos vaikka niiden kautta paikka kuitenkin tulisi saatua, niin ei tarvitsisi suoriutua pääsykokeista..

Vierailija
9/9 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiseksi tämä lienee menossa, että jos aiemmin päntättiin mahdollsiesti useampana keväänä "vain" pääsykokeisiin, niin nykyisin yhä useampi ei uskalla ottaa vastaan ensimmäsitäkään opiskelupaikkaa koska pelkää menettävänsä ensikertalaisen hakijan edut ja samalla kun lukee pääsykokeisiin ja  sitä ennen pyrki korottamaan yo-arvosanojaan, jos vaikka niiden kautta paikka kuitenkin tulisi saatua, niin ei tarvitsisi suoriutua pääsykokeista..

Todistuksella pääsee toiskertalaisenakin kaikkialle muualle paitsi lääkikseen, oikikseen, kauppikseen ja psykalle.

Eli melkein kaikkialle. Pääsee koko AMK-sektorille, valtsikkaan, DI:ksi, logopediaan, kasvatustieteisiin...