Vaatiiko vanhusten ulkoiluttaminen jotain lupaa tms.
Jos haluaisin tarjota naapuriston vanhuksille ulkoilutusapua, niin vaatiiko tämä minulta jonkin virallisen "pätevyyden" tehtävään?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Siis rahastako meinaisit tehdä?
Rahassako se luvanvaraisuus menee?
Ajattelin vain, että jos tarjoutuisin ulkoiluttamaan vanhuksia, ihan vapaa-ajallani, niin onko vaarana, että joku lupapoliisi iskee kiinni tms.? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vain, että jos tarjoutuisin ulkoiluttamaan vanhuksia, ihan vapaa-ajallani, niin onko vaarana, että joku lupapoliisi iskee kiinni tms.? Ap.
Kyllä ihan jokainen saa kysyä naapuria seurakseen kävelylenkille. Vanhukset eivät ole koiria, heitä ei ulkoiluteta.
Vanhukselta itseltään kannattaa kysyä lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan jokainen saa kysyä naapuria seurakseen kävelylenkille. Vanhukset eivät ole koiria, heitä ei ulkoiluteta.
Kyllä heitä tietääkseni ulkoilutetaan myös vanhainkodeissa.
Olisko kukaan muka yllättynyt tässä vaiheessa, jos tuo oliskin luvanvaraista?
Minä en ainakaan olisi.
Tietenkin hänen vanhemmiltaan kysyt!
Ei heitä ilman lupia talutella.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan olisi.
Minä en yllättyisi jos vaadittaisiin soveltuva korkeakoulututkinto, kuorma-autokortti sekä tulityökurssi käytynä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan olisi.
Kukahan sitä lupaa kysyisi ulkoiluttamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan olisi.
No tietenkin naapurin Marjatta sälekaihtimien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heitä tietääkseni ulkoilutetaan myös vanhainkodeissa.
Ei ulkoiluteta. Heille järjestetään ulkoilua, viedään ulos, mutta ulkoiluttaa-sanaa ei käytetä kuin korkeintaan henkilökunnan keskinäisessä puheessa. SIksi toisekseen, Suomessa on enää hyvin vähän vanhainkoteja, jos ollenkaan. On eri tasoista palveluasumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan olisi.
Kyllä tuohonkin hommaan saadaan monenlaiset ihmiset valjastettua jos halutaan, tarkistellaanhan niitä muitakin kortteja ja diplomeja.
Pitää olla lähihoitajan tutkinto vanhusten ulkoiluttajan erikoistumisalalla. Jos ei ole edeltäviä 2. asteen opintoja alla niin tutkinnon suorittaminen kestää 3 vuotta ja muuten 2 vuotta.
Jos on itsenäisesti asuva ja päästävä vanhus, niin hän antaa itse" luvan".
Mutta vanhainkodissa tms. pysyvästi asuvan kanssa ulos meno onkin toinen juttu. Vastuu ja vakuutuskysymys.
Ainakin meillä päin onnistuu esim. ystäväpalvelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Siksi toisekseen, Suomessa on enää hyvin vähän vanhainkoteja, jos ollenkaan. On eri tasoista palveluasumista.
Samoin kuin Suomessa enää hyvin vähän siivoojia. Melkein kaikilla heistä on nykyisin tittelinä laitoshuoltaja.
Kunhan katsot, että vanhus ei räkytä ohikulkijoille tai syöksähtele vastaantulijoita päin pyörätuolista.
Täällä järjesti SPR ulkoiluystäväkurssin. Ulkoilemaan haluavia vammaisia ja vanhuksia on enemmän kuin ulkoiluystäviä. Itse en selkävaivaisena pysty työntämään pyörätuolia ainakaan talvella, joten olen vanhuksen ystävä palvelutalossa.
Puhu vanhuksen kanssa ulkoilemisesta, en ulkoiluttamisesta - vaikka moni uslkoiluystäväkurssin käynytkin käyttää sanaa ulkoiluttaa.