Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuetut lomat valintakriteerien epäoikeudenmukaisuus?

Vierailija
06.05.2022 |

Tuntuu epäikeudenmukaiselta ja surulliselta. Jäimme taas lapseni kanssa haussa varasijalle (joka tietenkin tarkoittaa sitä, ettei lomaa ole tiedossa). Emme ole koskaan päässeet tuetulle lomalle. Olemme jo pidemmän aikaa joutuneet turvautumaan tt-tukeen, jotta tulemme toimeen. Meillä kummallakin on terveydellisiä haasteita ja lapseni on myös erityislapsi meillä on siis taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä perusteita näille lomille. Silti, jostain syystä, olemme aina varasijalla. Olen lukenut täältä palstalta, miten jotkut perusperheet pääsevät lomille. Tuntuu todella oudolta, että minä yh-äitinä jään aina ulkopuolelle. Millainen tilanteen pitäisi olla, että loma myönnettäisiin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia palsta jättää ajatusviivan pois teksistä? Tulisi tuohon erityislapsi-sanan jälkeen.

ap

Vierailija
2/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on erityislapsi, olette oikeutettuja esim. kelan myöntämiin lomiin.  Monilla vammaisjärjestöillä on omat lomahaut.  Ei kannata korostaa lomahaussa lapsen erityisvaikeuksia, koska monet lomakohteet ei ole valmiita vastaanottamaan mitään erityistoiveita.  Kyllä olen minäkin joutunut monta kertaa pettymään lomahaussa, ei koske vain teidän perhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elätte toimeentulotuella niin ette te mitään lomaa tarvitse.

Vierailija
4/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös yh eikä mitään tukiverkkoa. Lasten isä hylkäsi lapset. Aikoinaan hain useasti tuettuja lomia, ei päästy edes varalle. Kaikki kriteerit täytin muttei saatu. En enää ole vuosiin hakenut. Olen jo niin uupunut ja loppuun palanut etten jaksaisi lähteä kotoa. Toivotan voimia ja kivaa kesää kaikille

Vierailija
5/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työttömänä hain muutama vuosi juurikin työttömille tarkoitettua tuettua lomaa. Ihmettelin sitä, miksi hakemukseen ei vaadittu mitään liitteitä tai todistuksia. Itse kerroin kyllä totuuden, mutta helppoa tuonne olisi kirjoittaa vaikka mitä valheita. Toki henkilötiedot ja henkilötunnus piti antaa, joten varmaankin tarkastivat tietoja. Sain tuon loman, vaikka en pitänyt hakemustani edes hyvänä. Ihmetytti kun tuossakaan vaiheessa ei mitään todisteita tilanteesta vaadittu. En kuitenkaan sitten voinutkaan lähteä kun tilanne muuttuikin.

Vierailija
6/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että vielä pitää yhteiskunnan maksaa joku kylpylä teille??

Vierailija
7/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Eivät muutkaan saa ilmaisia lomia. Eikä moni käy koskaan kylpylässä.

Vierailija
8/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työttömänä hain muutama vuosi juurikin työttömille tarkoitettua tuettua lomaa. Ihmettelin sitä, miksi hakemukseen ei vaadittu mitään liitteitä tai todistuksia. Itse kerroin kyllä totuuden, mutta helppoa tuonne olisi kirjoittaa vaikka mitä valheita. Toki henkilötiedot ja henkilötunnus piti antaa, joten varmaankin tarkastivat tietoja. Sain tuon loman, vaikka en pitänyt hakemustani edes hyvänä. Ihmetytti kun tuossakaan vaiheessa ei mitään todisteita tilanteesta vaadittu. En kuitenkaan sitten voinutkaan lähteä kun tilanne muuttuikin.

Tuo hakeminen oli sellainen hetken mielijohde, enkä ihan loppuun asti ajatellut. Paikka oli joku Solaris tai Polaris ja Porissa tuo loma olisi ollut. Ehkä loman myöntämiseen vaikutti se, että olin sen loman kohderyhmää tai sitten hakijoita ei vain ollut tarpeeksi ja tyyliin kaikki hyväksyttiin.. Varmasti myös yh:lle ja heidän lapsilleen on räötälöityjä tuettuja lomia. Jos tällainen löytyy niin kannattaa erityisesti tällaista hakea.

Vierailija
9/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap ole saanut ikinä tosiaankaan lomaa? Ekaa kertaa hakevat ovat aina etusijalla, joten teidän olisi pitänyt saada loma ekaa kertaa hakiessasi. Näin ainakin Solaris- ja Mtlh-järjestöillä. Kaikki tuntemani perheet ovat saaneet eka haulla loman. Minäkin, joka olen 3 lapsen yksinelävä vanhempi. Meillä myös sairauksia sekä muita hakukriteerit täyttäviä tekijöitä. Sinuna soittaisin vielä toimistoon ja kysyisin tarkemmin, painottaisin että te ette ole saaneet lomaa ikinä. Siellä voi olla sellaisia ei-niin suosittuja paikkoja, joille olisi paremmin tilaa.

Vierailija
10/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät yksinkertaisesti osaa kirjoittaa kunnollista lomahakemusta, eli siis kuvailla tarpeeksi kattavasti niitä perheen ongelmia, joiden pohjalta loma pitäisi myöntää. Eivät hakemusten käsittelijät ole mitään selvännäkijöitä. Lisäksi suosittuihin "isompiin" kylpylähotelleihin on vaikeampi päästä kuin vaikkapa lomakeskuksiin tai -kyliin (enemmän hakijoita).

Vierailija
11/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap ole saanut ikinä tosiaankaan lomaa? Ekaa kertaa hakevat ovat aina etusijalla, joten teidän olisi pitänyt saada loma ekaa kertaa hakiessasi. Näin ainakin Solaris- ja Mtlh-järjestöillä. Kaikki tuntemani perheet ovat saaneet eka haulla loman. Minäkin, joka olen 3 lapsen yksinelävä vanhempi. Meillä myös sairauksia sekä muita hakukriteerit täyttäviä tekijöitä. Sinuna soittaisin vielä toimistoon ja kysyisin tarkemmin, painottaisin että te ette ole saaneet lomaa ikinä. Siellä voi olla sellaisia ei-niin suosittuja paikkoja, joille olisi paremmin tilaa.

Olen soittanut joka kerta, ei ole auttanut. Virkailijat ovat kylläkin sanoneet, että meillä on hyvät perusteet lomalle. Silti, jostain syystä, emme saa lomaa. 

Kun joku tuohon meidän toimeentulotuen saamiseen nyt juuttui niin kerron, etten suinkaan ole toimettomana, vaan opsikelen päätoimisesti ja teen siinä ohella myös töitä, mikäli niitä saan (palkka kyllä vähennetään tt-tuesta). Koulutus, johon aiemmin olen valmistunut, ja johon olen käyttänyt - nykyisen opiskelupaikan lisäksi -kaikki opintotukikuukaudet, ei enää tyllistä minua. Yritän kyllä koko ajan, jotta voisin elättää itseni. Mutta kieltämättä olen hyvin uupunut tähän jatkuvaan yrittämiseen ja selviämiseen. 

ap

Vierailija
12/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Eivät muutkaan saa ilmaisia lomia. Eikä moni käy koskaan kylpylässä.

Muilla saattaa olla varallisuutta kustantaa se loma. On niin helppo syntyä hyviin lähtökohtiin, saada tukea lapsesta asti perheeltä ja sieltä sitten mennä työelämään jne. Yritä ymmärtää, että monien ongelmat alkavat jo lapsena: ei välittäviä vanhempia, jotka kasvattaisivat, huolehtisivat. Eikö tällaiset ihmiset ansaitse sinusta lomaa?

Vierailija
13/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi on erityislapsi, olette oikeutettuja esim. kelan myöntämiin lomiin.  Monilla vammaisjärjestöillä on omat lomahaut.  Ei kannata korostaa lomahaussa lapsen erityisvaikeuksia, koska monet lomakohteet ei ole valmiita vastaanottamaan mitään erityistoiveita.  Kyllä olen minäkin joutunut monta kertaa pettymään lomahaussa, ei koske vain teidän perhettä.

Et taida ihan tuntea tuota erityislasten vanhempien todellisuutta. 

Vierailija
14/14 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä lomat tule yhteiskunnalta. Suomalaiset. Yksi vttttumaisin ja epäempaattisin kansa koko maapallolla. Kadehditaan jopa sairaita. Ei helllvetti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän