Käydäänpä läpi vielä: Auto vaatii öljynvaihtoa
Tulee siis näyttöön vaatimus, että vaihda moottorin öljy. Mikään merkkivalo ei pala.
Kuinka kauan on SUUNNILLEEN aikaa vaihtaa öljyt ennen kuin moottori sanoo itsensä irti?
Olen siis ajellut ihan pieniä matkoja herjasta huolimatta ja vielä on kaikki ok. Mikään valo ei pala milloinkaan eikä ole mitään omituisia ääniä. Odottelen paikan x vastausta öljynvaihdon kokonaishintaan. Homman olen siis hoitamassa asap joka tapauksessa.
Välttelen turhia ja pitkiä ajoja, eli auto ei ole missään isossa käytössä niin kauan kuin öljyjä ei ole vaihdettu.
Kommentit (34)
Katso öljytikusta paljonko koneessa on öljyä. Lisää tarvittaessa, ajele normaalisti. Mikäli tarvitsee lisätä, niin tarkista ensin mitä öljyä kuuluu käyttää. Osta öljysi esim. Motonetistä, saat halvemmalla kuin jostain huoltoasemalta.
Noin yleisesti ne kannattaa kyllä välillä vaihtaa, vaihto maksaa n. 100-150 Ja siinä vaihdetaan samalla myös se öljynsuodatin.
Öljyt pitää vaihtaa sen takia että niiden voiteluominaisuudet heikkenevät ja sekä öljy että öljynsuodatin likaantuu, lika kertyy moottorin sisäpinnoille jolloin se tukkii öljykanavat.
Kun öljykanavat tukkeutuu laakerit eivät saa voitelua, moottori "leikkaa kiinni" myös öljynsuodatin tukkeutua.
Vierailija kirjoitti:
En ole tähän päivään mennessä omistanut autoa, joka olisi vaatinut öljynvaihtoa. Olen vaihtanut auton siinä vaiheessa, kun öljyä on pitänyt lisätä yhtä usein kuin polttoainetta.
Pelkän öljynVAIHDON vuoksi en ole koskaan kuullut moottorin hajonneen, mutta siksi on, että öljy on ollut liian vähissä.
Öljynsuodatin tukkeutuu, jonka jälkeen laakerit vaurioituvat.
Likainen öljy jumittaa venttiilinostimia jne.
Vanha, pajjon öljyä kuluytava auto voi pärjätä harvemmalla vaihdolla tai ilman vaihtoa, kun siinä on öljynvaihto koko ajan käynnissä.
Suodatin kuitenkin pitäisi vaihtaa joskus.
Autoille on valmistaja määritellyt öljynvaihtovälin. Merkistä, mallista ja moottorista riippuen se vaihtelee 10 000-20 000 -30 000 km välillä, ja voi olla näistäkin poikkeava. Öljynvaihtoväli ei vielä kerro, että moottori olisi hajoamassa, vaan sillä taataan moottorin "optimaalista" toimintaa.
Nykyiset autot ilmoittaa itse, kun öljynvaihtoväli on täyttymässä, ja mikään kiire ei ole ajaa suoraan huoltoo/vaihtaa itse. Mutta jos öljynpainevalo syttyy, on ongelma. Moni nykyauto itse myös "lopettaa ajamisen" jos autossa ilmenee joku vaaralliseksi tulkittu vika. Sillä ehkä juuri ja juuri pääsee nilkuttamaan huoltoon, kun esimerkiksi ajonopeus on rajattu johonkin kävelyvauhtiin.
Öljy vanhenee vaikkei edes ajaisi.
Älä tuollaisia mieti, auton huolto on tarpeetonta. Mieti vaikkapa koska lasten luistimet pitäisi uusia.
Auto alkaa muistuttamaan öljynvaihdosta n. 2 000 - 3 000 km ennenkuin ne on vaihdettava viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Autoille on valmistaja määritellyt öljynvaihtovälin. Merkistä, mallista ja moottorista riippuen se vaihtelee 10 000-20 000 -30 000 km välillä, ja voi olla näistäkin poikkeava. Öljynvaihtoväli ei vielä kerro, että moottori olisi hajoamassa, vaan sillä taataan moottorin "optimaalista" toimintaa.
Nykyiset autot ilmoittaa itse, kun öljynvaihtoväli on täyttymässä, ja mikään kiire ei ole ajaa suoraan huoltoo/vaihtaa itse. Mutta jos öljynpainevalo syttyy, on ongelma. Moni nykyauto itse myös "lopettaa ajamisen" jos autossa ilmenee joku vaaralliseksi tulkittu vika. Sillä ehkä juuri ja juuri pääsee nilkuttamaan huoltoon, kun esimerkiksi ajonopeus on rajattu johonkin kävelyvauhtiin.
Eikä vaan nykyautot vaan meillä 2003 ostettu auto ilmoittaa öljynvaihdon tarpeesta.
öljypisteeseen drive-in tyyliin kahvia juomaan jos öljynvaihto ahdistaa
100000 voi ajaa ilman vaihtoa ja sitten auto paaliin.
Minkä ikäinen auto? Onko takuu vielä voimassa?
Ei ole mitään takuita voimassa ollut enää ikuisuuteen, auto on 2011.
Vaikuttaisi siis siltä, että voin ajaa vielä jonkin aikaa ilman paniikkia ja käyn hoitamassa öljynvaihdon kuntoon tässä piakkoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takuita voimassa ollut enää ikuisuuteen, auto on 2011.
Vaikuttaisi siis siltä, että voin ajaa vielä jonkin aikaa ilman paniikkia ja käyn hoitamassa öljynvaihdon kuntoon tässä piakkoin.
Ok. Toivottavasti vaikutus toimii.
No oletko katsonut paljon sitä öljyä on vielä jäljellä?
Kysyt täällä ennen kuin katsot edes paljon sitä öljyä on oikeasti jäljellä?
Taas nämä autotohtorit. Nissan kaupassa: se on sun ny.
Huhhuh, osa kommenteista ihan käsittämättömiä. Auto vaatii huoltoa, siinä missä kaikki muukin.
Moottori ja vaihteisto öljyt on syytä vaihtaa vähintään valmistajan ohjeiden mukaan, usein moottoriöljyn vaihtoaika suositellaan suomessa puolittamaan. Neliveto autoissa myös jakolaatikon ja tasauspyörästön öljyt on hyvä vaihtaa.
Isoille moottoreille 15tkm vaihtoväli on hyvä, pienemmille jopa 10tkm voi olla paljon. Tämä johtuu siis siittä, että pienemmät mootttorit ovat yleensä korkea viritteisiä, jotta saadaan verrannollisesti sama teho kuin isommissa moottoreissa.
Ja aplle vastatakseni, ei haittaa vaikka 1000 tai 2000km ajat yli vaihtoajan. Ei se hyväksi ole, muttei katastrofikaan.
Ajotietokone valittaa myös liian aikaisesta öljynvaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
100000 voi ajaa ilman vaihtoa ja sitten auto paaliin.
Kyllä kunnon autolla 500 000 km menee. Ehkä siihen on vaihdettu jossakin vaiheessa öljyjä, mutta ei viimeisten satojentuhansien, kun se on ollut meillä.
En ole tähän päivään mennessä omistanut autoa, joka olisi vaatinut öljynvaihtoa. Olen vaihtanut auton siinä vaiheessa, kun öljyä on pitänyt lisätä yhtä usein kuin polttoainetta.
Pelkän öljynVAIHDON vuoksi en ole koskaan kuullut moottorin hajonneen, mutta siksi on, että öljy on ollut liian vähissä.