Totaalisen koomaväsymys työpäivän jälkeen.
Työskentelen kaupassa, ja kiire on kova. Olen usein koko 8 tuntia liikkeellä, hyllytän, juoksen kassalle, ja joka paikkaan koko ajan. Yleensä ehdin paussille vain kerran työvuoron aikana. Kotiin tultuani olen aivan totaalisen loppu. Tuntuu kuin olisi tulossa kipeäksi. Palautumiseen menee puolet vapaa-ajasta eli monta tuntia, ennen kuin jaksaa tehdä jotain kotona. Mistäs tämä nyt johtuu? 🤔 Voisiko olla nestehukkaa, kun juon ehkä 2-3 kupillista nestettä työvuoron aikana? Pitänee yrittää lisätä juomista, mutta onko muilla tällaista?
Kommentit (14)
Juu, tiedän mistä puhut. Itse lisäsin juomista. Alkoholisoiduin tuollaisesta työtahdista. Lopeta hyvän sään aikana.
Ap: Juon vettä, ehkä kupillisen mehua ja kupin kahvia. Ulkoiluvinkki on tosi hyvä, mut jalat ei jaksa kun kipeytyvät muutenkin kovalla lattialla taapertamisesta. Pyöräilyn aloitan, kunhan säät pikkuisen lämpenevät aamusta ja illasta, että tarkenee..
Ja nro 2:lle, varmasti hyvä päätös. Mitä keksit tilalle?
Ap: Paitsi, että luin nopeasti 2:n vastauksen, ja jotenkin ymmärsin, että lopetit moisen homman kokonaan 😅. Mut siis niin, alkoholi ei ehkä ole kuitenkaan se paras neste tässä(kään) tapauksessa.. 😉
itsellä sama. Taudit kuten influenssa tai korona aihuttaa tuollasia jälkioireita, menee muutamassa kuukaudessa ohi. Nyt korona aiheuttaa tuota yleisesti. Sikainfluenssa aiheutti minulla samaa viimeksi muutama vuosi sitten.
Ap: mulla ei ole ollut koronaa, eikä muitakaan tauteja..
Kaupan alalla ei ole 8 tuntisia työpäiviä.
Ap: Nyt, kun olen toipunut työpäivästä 4 tuntia, alkaa voimat pikkuhiljaa palautumaan.. Lähden nyt hetkeksi ulos. Parin tunnin päästä taas nukkumaan, että jaksaa aamulla nousta klo 5. Eihän tää nyt ole mistään päin kotoisin!! 😒
Olisin voinut vannoa, että olet opettaja. Mutta vastauksena kysymykseesi: Liika on liikaa. Ei pysty muuttamaan muuta kuin alaa. Mikään ei muuten muutu ja takaan, olet hyvin väsynyt jo kymmenen vuoden päästä.
Minkä ikäinen olet? 60 vuotias? Peruskuntosi ei taida olla kovin kummoinen ja syömäsi ravinto järkevää, jos tilanne on tosiaan tuo. Kannattaa miettiä asiantuntijan kanssa järkevä kuntoilu- ja ruokailusuunnitelma, käydä labrassa ottamassa kunnon testit, esimerkiksi ferritiini ja hoitaa itsensä kuntoon.
Itse olen hieman alta viisikymppinen ja kahdeksan tunnin keskiraskas fyysinen työ ei oikeastaan tunnu missään, vaan voin oikein hyvin lähteä koiran kanssa pitkälle lenkille työpäivän jälkeen. Kuntoni ja terveyteni ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Olisin voinut vannoa, että olet opettaja. Mutta vastauksena kysymykseesi: Liika on liikaa. Ei pysty muuttamaan muuta kuin alaa. Mikään ei muuten muutu ja takaan, olet hyvin väsynyt jo kymmenen vuoden päästä.
Hohhoijaa, vai että opettajilla raskas kiireinen työ. No ei ole.
Minulla on sama. Jalat on muussia, kun on 8h seisoskellut/kiitänyt kovalla betonilattialla, vaikka vaihdan kenkiä monta kertaa päivän aikana. Hälyisä työympäristö, jatkuvat keskeytykset ja taukojen puute väsyttävät itsenikin siihen malliin, että työpäivän jälkeen ei paljon muuta jaksa, kun kaupan kautta kotiin lepäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama. Jalat on muussia, kun on 8h seisoskellut/kiitänyt kovalla betonilattialla, vaikka vaihdan kenkiä monta kertaa päivän aikana. Hälyisä työympäristö, jatkuvat keskeytykset ja taukojen puute väsyttävät itsenikin siihen malliin, että työpäivän jälkeen ei paljon muuta jaksa, kun kaupan kautta kotiin lepäilemään.
Mulla sama mutta istumatyössä.
Kyllä lakisääteiset tauot kuuluuu työhön ja työntekijän pitää huolehtia siitä, et tauot pidetään.
Ruokaa, välipala, ja vettä työpäivän aikana. Mitä se 2-3 kuppia nestettä käytännössä on? Vettä kannattaa juoda ja kahvia juodessa muistaa, että kahvi on diureetti, joten nestemenetys pitää korvata. Ulkoilu kannattaa yhdistää esim. Töihin menoon tai töistä paluuseen, jos tuntuu, että illalla ei jaksa.