Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvää synnyttävän vanhemman päivää!

Kelatkaa hei
03.05.2022 |

Tällä viikolla juhlitaan synnyttävän vanhemman päivää. Marraskuussa on sitten vastaavasti lapsen toisen vanhemman päivä.

Mitenkäs selvitään kolmen vanhemman perheissä?!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapeakatseista ajatella, että äiti on vain se, joka synnyttää. Sinähän haluat nyt nälviä samaa sukupuolta olevien perheitä, mutta asia koskee myös esimerkiksi adoptiovanhempia. Synnyttämällä taas ei tulla kuin biologiseksi äidiksi ja se ei vielä takaa perhe-elämää.

Vierailija
2/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapeakatseista ajatella, että äiti on vain se, joka synnyttää. Sinähän haluat nyt nälviä samaa sukupuolta olevien perheitä, mutta asia koskee myös esimerkiksi adoptiovanhempia. Synnyttämällä taas ei tulla kuin biologiseksi äidiksi ja se ei vielä takaa perhe-elämää.

Kaikki äidit eivät synnytä, esim. juuri adoptiossa. Mutta aivan satavarma on, että ne kuin synnyttävät, ovat äitejä. Isät eivät synnytä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä AP:n ongelma siis on?

Äitienpäivä tai isänpäivä eivät juhlista ainoastaan biologista vanhempaa.

Mikäli perheessä on kolme vanhempaa, on täysin perheen sisäinen asia, millä nimityksillä heitä kutsutaan.

Vierailija
4/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli perheessä on kolme vanhempaa, on täysin perheen sisäinen asia, millä nimityksillä heitä kutsutaan.

Ongelma on oikeastaan se, että minä haluan minua kutsuttavan äidiksi enkä Kelan tai neuvolan tapaan synnyttäväksi vanhemmaksi. Mielestäni "äiti" on kaunis sana, kun taas "synnyttävä vanhempi" kuulostaa synnytysrobotilta. Minä haluan olla lapselleni äidillinen enkä synnyttävävanhemmallinen. Ja kyllä, kolmen vanhemman perheiden - jotka ovat nyt ja jotka tulevat aina olemaan marginaalivähemmistö - kaunista suomen kieltä tuhotaan ja perheistä yritetään tehdä homogeenistä muumimassaa. Siksi olen marginaalille katkera, vaikka sinänsä minulla ei henkilötasolla olekaan ketään vastaan mitään. 

Vierailija
5/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa hei kirjoitti:

... vanhemman perheiden - jotka ovat nyt ja jotka tulevat aina olemaan marginaalivähemmistö - kaunista...

Jäi "takia" pois tuosta sanan "kaunista" edestä.

Vierailija
6/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko lapsena äitiäsi synnyttäväksi vanhemmaksi?

Vierailija
7/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Eikä sanonut kukaan neuvolassa tai Kelassakaan. Nyt neuvolassa minua nimiteltiin synnyttäväksi vanhemmaksi.

Vierailija
8/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa hei kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on oikeastaan se, että minä haluan minua kutsuttavan äidiksi enkä Kelan tai neuvolan tapaan synnyttäväksi vanhemmaksi. Mielestäni "äiti" on kaunis sana, kun taas "synnyttävä vanhempi" kuulostaa synnytysrobotilta. Minä haluan olla lapselleni äidillinen enkä synnyttävävanhemmallinen. Ja kyllä, kolmen vanhemman perheiden - jotka ovat nyt ja jotka tulevat aina olemaan marginaalivähemmistö - kaunista suomen kieltä tuhotaan ja perheistä yritetään tehdä homogeenistä muumimassaa. Siksi olen marginaalille katkera, vaikka sinänsä minulla ei henkilötasolla olekaan ketään vastaan mitään. 

Mä en edes ole äiti tai äidillinen, mutta olen tästä samaa mieltä. "Äiti" ja "isä" ovat tärkeitä sanoja. "Synnyttävä vanhempi" kuulostaa joltain ihme handmaid's tale -kieleltä.

Vierailija
9/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa hei kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä, miten kolmen vanhemman perhe (esim. biol. äiti, biol. isä ja isäpuoli) tuhoaisi kaunista kieltämme? Tai vaikka kyseessä olisikin sateenkaariperhe, jossa olisi biologinen äiti, toisena huoltajana toimiva äiti ja biologinen isä.

Vierailija
10/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa hei kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Eikä sanonut kukaan neuvolassa tai Kelassakaan. Nyt neuvolassa minua nimiteltiin synnyttäväksi vanhemmaksi.

No jos äitiysneuvolassa käyntejä ajatellaan, niin onhan siinä vissi ero, mitkä asiat liittyy synnyttävään vanhempaan ja mitkä siihen toiseen, joka hengaa messissä.  Siellä seurataan raskauden etenemistä, lapsen ja synnyttävän vanhemman henkeä ja terveyttä ennen muuta, koska tavoitteena on onnistuneesti sujuva raskausaika. Jos ei-synnyttävällä vanhemmalla vanne kiristää päätä, se tulee auttamatta kakkosena, vaikka uskon kyllä, että nykyään hänet pitäisi huomioida liput liehuen ja torvisoittokunnan kanssa.

Vierailija
11/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen synnyttänyt kaksi lasta, mutta biologinen äiti en ole vieläkään.

Vierailija
12/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi sitä varten jos on naispari ja toinen synnyttää, neuvolassa eivät muuten erota ihmisiä jos ei lue synnyttävä vanhempi?

Vierailija
13/13 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisista halutaan tehdä näkymättömiä

naisillehan saa tehdä mitä vaan

#patriarkaatti