Lapsi 2,5v ei suostu potalle
Tosiaan ainoa lapseni 2,5v, joka on kotihoidossa ja ollaan yritetty harjoitella potalla käymistä tuloksetta jo pitkän aikaa. Välillä malttoi istua potalla, mutta mitään ei tullut. Välillä on vähän vahingossa tullut pissi pottaan. Arvelin aloittaa harjoittelun, että pitäisin kokeeksi ilman vaippaa, mutta tällä hetkellä on tilanne, että haluaa saman tien vaipan päälle, eikä halua kokeillakkaan alushousuja. Tällä hetkellä ei myöskään suostu istumaan potalla. Olen yrittänyt tarroilla palkita onnistuneesta suorituksesta ja se tehosi hetken. Nyt ei enää tarratkaan auta. Vinkkejä miten edetä?
Kommentit (38)
Vaippa pois ja sanot että paskot sitten housuusi ja myös siivoat itse.
Älä ainakaan pakota. Kyllä ne aikanaan oppii.
Meillä lapsi skippasi kokonaan pottailun ja siirtyi kahden vuoden jälkeen suoraan vaipoista pöntölle, missään vaiheessa ei opetettu mitään vaan kaikki meni luonnollisesti. En oikein ymmärrä miksi se pottailu on niin tärkeää.
Hyi hitto, onneksi ei ole pentuja.
Älä ota paineita äläkä painosta lasta. Yksi lapsistamme kiinnostui potasta lähempänä kolmea vuotta ja nopeasti oppi sitten kuivaksi.
Pieni vielä, jatkat samalla tavalla kuin tähän asti. Säännöllisesti potalle. Vaippa voi hyvin vielä olla käytössä. Kesällä se on helpoin jättää kokonaan pois kun on lämmintä niin ei haittaa vaikka ulkona tulis pissat housuihin...
- Kaikki ei välttämättä potalle suostu ollenkaan. Pöntön supistaja on hyvä.
- Käykää yhdessä kaupassa tutustumassa alushousuihin eli "isojen lasten housuihin". Voitte ostaa ne yhdessä kaappiin odottamaan sitä päivää kun lapsi haluaakin vaihtaa vaipan niihin.
- Näettekö muita lapsia? Joskus lapset innostuu kokeilemaan eri taitoja kun näkevät muiden lasten osaavan.
Älä stressaa, älä painosta. Lapsi on vielä pieni.
Vierailija kirjoitti:
Tulin surulliseksi tästä viestistä... Toivottavasti kukaan ei käytä tällaista "kasvatusmetodia" 😳 miten ihmeessä kukaan voisi olla noin tunnekylmä ja ehdoton pienen lapsen kanssa joka vasta opettelee itselleen uusia asioita?
Älä stressaa, lapsi on pieni vielä. Väkisin ei kannata pakottaa. Kesällä kuivaksi opettelu on helpompaa, voisi olla hyvä pitää nyt vähän taukoa/kokeilla lapsen ehdoilla, ja kesällä sitten koettaa kannustaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi skippasi kokonaan pottailun ja siirtyi kahden vuoden jälkeen suoraan vaipoista pöntölle, missään vaiheessa ei opetettu mitään vaan kaikki meni luonnollisesti. En oikein ymmärrä miksi se pottailu on niin tärkeää.
YouTubessa oli joskus taapero joka putosi pyttyyn, vain kädet ja jalat näkyi ja huusi kivusta ja paniikissa. Vanhemmat nauroi ja kuvasi.
Lopetat vaatimisen. Kyllä se aikanaan oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin surulliseksi tästä viestistä... Toivottavasti kukaan ei käytä tällaista "kasvatusmetodia" 😳 miten ihmeessä kukaan voisi olla noin tunnekylmä ja ehdoton pienen lapsen kanssa joka vasta opettelee itselleen uusia asioita?
Oletpa naiivi. Tuohan oli päivänselvä trollaus.
Itse stressasin samaa joskus. Neuvolan hoitaja lohdutti ja kertoi, ettei kukaan enää koulussa vaippoja käytä :D Lapsi sitten itse sanoi 3,5-vuotiaana haluavansa pikkarit, eikä vahinkoja oikeastaan tullut. Älä painosta äläkä stressaa. Pidä potta näkyvillä ja pikkareita säilytykseen vaippojen viereen näkyville. Kannattaa ehkä kokeilla, että kuivaksiopettelua ei mainitse hetkeen. 2,5-vuotias on tosi pieni. Ottakaa lapsi mukaan, kun käytte itse vessassa, näin neuvolasta neuvottiin. Meille myös sanottiin, että lähes puolet 4-vuotiaista ei ole täysin kuivia.
Onko tämä lapsi vammainen kun ei noin yksinkertaista asiaa osaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä lapsi vammainen kun ei noin yksinkertaista asiaa osaa?
Ei kannata kommentoida aihetta, josta ei mitään ymmärrä.
Lapselta ei kysellä onko kakkahätä tai pissahätä, vaan lapsi viedään säännöllisesti vessaan (heräämisen jälkeen, ennen ulkoiluja, ruokailujen jälkeen, ennen nukkumista jne.). Sanotaan, että nyt mennään vessaan. Ei kysellä. Siitä lapsi oppii pikkuhiljaa, mitä vessassa asioiminen tarkoittaa ja oppii vähitellen itse tunnistamaan, koska vessaan pitää päästä. Osa oppii aiemmin osa myöhemmin. Vielä ei ole hätää tuon suhteen.
Laita potta puolilleen kuumaa vettä ja houkuttele sitten lapsi istahtamaan siihen. Useimmat tykkäävät istua siinä, kun potasta tulee lämmintä vesihöyryä.
Vierailija kirjoitti:
Laita potta puolilleen kuumaa vettä ja houkuttele sitten lapsi istahtamaan siihen. Useimmat tykkäävät istua siinä, kun potasta tulee lämmintä vesihöyryä.
Tuli mieleen että mulle opetettiin mm. tällä tavoin.
Kerran siten ihan oma-aloitteisesti täytin potan, siis ihan täyteen, vettä ja tein tarpeet. Näin jälkikäteen ajatelleen, oli varmaan kiva siivota vanhemmilla :D
Kokeile ostaa pöntölle supistaja. Siitä ovat meillä tykänneet. Älä kiinnitä liikaa huomiota asiaan, älä pakota. Vessassa käyminen on normaali asia ja jokainen kyllä oppii, osa aiemmin ja osa myöhemmin.