Sanotteko hän vai se toisista ihmisistä? Missä asut?
Kommentit (25)
Käytän usein molempia, jopa saman lauseen sisällä. Asun varsinais-suomessa, savosta kotoisin. useimmiten kuitenkin sanon hän, se kuulostaa kivemmalta.
Riippuu miten puhuu muuten ja kenelle puhuu.
Olen kotoisin Keski-Suomesta ja nyt asun Helsingissä ja ihan hävettää, kun joskus pääsee suusta 'se', vaikka ihmisestä puhunkin. Keski-Suomessa varmaan kaikki sanoo 'se', mutta esim. töissä pitäisi sanoa hän ja useimmiten muistankin, mutta pitää aina tsempata.
Se yleensä. No jos "virallisesti" jostain puhutaan niin hän.
Se, kuten kaikki tuttunikin sanovat. Helsingistä olen
Sanon hän vain jos pitää olla virallinen. Minusta se kuulostaa teennäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Se yleensä. No jos "virallisesti" jostain puhutaan niin hän.
Niin... ja Etelä-Lapista olen.
Hän jos puhun ''virallisessa yhteydessä'', se kavereiden kesken. Välillä sanon hää. Alunperin Hki nyt Hml.
Tuntuu tosiaan, että Turussa päin ihmiset sanoo enemmän hän. Olen itse keski-Suomesta ja tottunut sanomaan se, täällä Turussa oppinut enemmän hän-sanan käyttöön. Käytän kyllä molempia ja kyllä täälläkin puhekielessä kuulee molempia, mutta keski-Suomessa mielestäni yleisempi on se.
Tilanteen mukaan. Arjessa tuttujen kesken se, virallisemmissa tilanteissa vieraampien kanssa hän. Kotoisin Pirkanmaalta, muutaman vuoden asunut pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tosiaan, että Turussa päin ihmiset sanoo enemmän hän. Olen itse keski-Suomesta ja tottunut sanomaan se, täällä Turussa oppinut enemmän hän-sanan käyttöön. Käytän kyllä molempia ja kyllä täälläkin puhekielessä kuulee molempia, mutta keski-Suomessa mielestäni yleisempi on se.
Turussa nyt muutenkin puhutaan omituisesti. Suurimpana outoutena ketä-vammaisuus eli korvataan kuka-sana ketä-sanalla.
Jaah, riippuu siitä tai hänestä. Asun kotona.
Sanon se. Arkikielessä käytetään harvoin hän sanaa. Lukuunottamatta Turun seudun muretta puhuvia. Viralliset tilaisuudet on eri asia. T. Koko ikäni stadissa asunut.
Se. Tampereen seudulla asun, lapsuuteni vietin pääkaupunkiseudulla .
Hän sanotaan vain erittäin virallisissa tilanteissa, vauvoista tai vanhuksista puhuttaessa tai jos olen vihainen. "hänelle".
Puhekielessä sanon se. Joskus se särähtää omaankin korvaan, mutta hän taas kuulostaa niin viralliselta ja teennäiseltä. Olen yrittänyt opetella sanomaan hän, mutta tuntuu epäluontevalta. Kirjoittaessa käytän hän-sanaa.
Keski-Pohjanmaa
Se. Päijät-Hämeessä.