Loppuuko tytöillä oikeasti kasvu kun menkat alkaa?
Itselläni siis alkoi ollessani muutamaa kuukautta vailla 13. Olin silloin 150 cm. Kasvoin 15-16 vuotiaaksi asti ja pituutta tuli kymmenen senttiä lisää(nyt olen 160 cm). Minulla tosin ei koskaan ollut kasvupyrähdystä vaan kasvoin aina tasaisesti n. 5 cm vuodessa.
Kommentit (23)
Muutama sentti voi sen jälkeen tulla lisää. Minulle tuli 2.5cm. Eli kyllä se kertoo, että alkaa olla pituuskasvu loppusuoralla.
Esikoisellani alkoi menkat n. 11 vuotiaana. ehkä 2-3 cm tullut pituutta sen jälkeen. Toisella alkoi 14 vuotiaana. Hänelle tuli yli 10 cm pituutta lisää, vaikka oli jo valmiiksi pidempi kuin isosiskonsa. Nuorimmalla tytöllä alkoi 12 vuotiaana menkat, n. 4 kk sitten, ja sen jälkeen on tullut varmaan 10 cm jo lisää pituutta, ja on jo pidempi kuin vanhin siskonsa. Taisi ottaa pituuskasvussa loppukirin, kun menkat alkoivat.
Meillä todella pitkä tyttö, 11,5 vuotiaana alkoi menkat ja pituutta oli silloin jo 169 cm.
Nyt on puolisen vuotta mennyt, ikää 12 v ja pituutta tullut enää sentti eli on 170 cm nyt.
Aiemmin kasvoi lähes 10 cm vuodessa. Eli samaa tahtia ois tullu jo joku 5 cm aiemmin, muttei enää tuu.