Otsalohkodementiasta kokemuksia!
Puolison käytös on muuttunut parin viime vuoden aikana. Nyt aikuinen lapsikin on vakuuttunut, että jotain erikoista ja outoa on meneillään hänellä korvien välissä. Ei siis ole vain minun mielikuvituksen tuotetta.Kuinka kannattaisi toimia? Puoliso suuttuu, jos hänelle kertoo unohteluista ja erikoisesta käyttäytymisestä. Muistitestissä lupasi kyllä käydä, mutta itse en kuulema saisi tulla mukaan. Epäilen, hänen pääsevän läpi muistitestistä, mutta muistamisen ongelmat on vain jäävuorenhuippu tässä vyyhdissä.Löytyykö kohtalon tovereita? Olen miettinyt otsalohkodementian lisäksi myös persoonallisuushäiriötä tai sen pahenemista, tavallista vanhenemista tai mielialahäiriötä. En ole asiantuntija todellakaan ja ymmärrän, että minun ei tarvitse häntä diagnosoida. Meillä ollut pitkä ja vaikea avioliitto hänen itsekeskeisen luonteen vuoksi, joten helposti kääntyy puhuminen ja keskustelu minun syyttelyksi.
Kommentit (2)
Mitkä oireet puolisollasi mielestäsi viittaavat otsalohkodementiaan? Siinä ensimmäisinä tulevat persoonallisuuden muutos ja kielelliset haasteet, jotka voivat molemmat olla melko huomaamattomia pitkään. Muistihäiriöt seuraavat yleensä myöhemmässä vaiheessa, minkä takia puolisosi luultavasti läpäisee muistitestin, kuten epäiletkin.
Oman kokemukseni mukaan otsalohkodementia saattaa alkaa oireilla jo huomattavasti ennen ensimmäisiä selkeitä merkkejä - jopa 10 vuotta ennen diagnoosia. Tämän huomasi vasta jälkeenpäin, kun alkoi yhdistellä asioita.
Eli hänellä ei ole vielä diagnoosia. Otsalohkodementia on hyvin vaarallinen dementian muoto.
Ehkä sinun nyt kannattaa vain yrittää saada hänet lääkäriin. Voit käyttää kaikkia laillisia painostuskeinoja.
Omalle omaiselleni sain hoitoa , kun hän meni muuten lääkäriin, ja soitin lääkärille, että ottaa samalla puheeksi myös muistiasiat. Lääkäri oli joutunut vihjaamaan, että jos aikoo kotonaan vielä asua pitempään, niin tutkimuksiin pitää mennä. Ja meni.