Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla kertoa parhaalle ystävälleni että palaan exän kanssa yhteen

Vierailija
29.04.2022 |

Ongelma on naurettava ja samaan aikaan todella kipeä. Meillä oli miehen kanssa isoja kriisejä suhteessa ja yritimme erota monta kertaa. Emme kuitenkaan pääse toisistamme eroon ja palaamme aina parissa viikossa pyytämään anteeksi ja vannomaan rakkautta, mikä on hyvin kuluttavaa. Ystäväni olivat tietysti tukenani kaiken aikaa ja erityisesti paras ystäväni kysyi vointiani monta kertaa viikossa vaikeina aikoina. Vuodatin hänelle kaikki ongelmamme ja kerroin miehen käytöksestä, mutta ystäväni ei siis tunne miestäni itse koska asuvat niin kaukana. Jossain vaiheessa ystäväni alkoi (ymmärrettävästi) inhoamaan miestäni ja kannustamaan eroon ihan toden teolla. Tämä on täysin 100% inhimillistä ja järkevääkin, sillä ymmärrän että hän oli huolissaan minusta eikä tietenkään haluaisi että jatkan suhteessa, joka tekee minut onnettomaksi. Ystäväni puolustaa minua henkeen ja vereen mutta ei aina ymmärrä tai pysty hyväksymään, että myös minä käyttäydyin suhteessa välillä huonosti. Kerroin siis kyllä aina suoraan miten mies tekee minut hulluksi mutta en esittänyt mitään pyhimystä itse. Ystäväni vain alkoi vihaamaan exääni ja hokee minulle, että minussa ei ole mitään vikaa ja että ansaitsen parempaa. Tuo on osittain totta, mutta asia ei ole niin mustavalkoinen ja kukaan muuhan ei täysin suhteen sisälle voi nähdä. Voi ainoastaan luoda mielikuvia ystävän kertoman perusteella, ja nämä myös välillä vääristyvät kun puhutaan tunteen vallassa. Esim. suuttuessani ja itkiessäni tottakai annoin miehestä ja suhteestamme erilaisen kuvan riidan keskellä, kuin ns. normi tilanteessa.Kaiken jälkeen olemme kuitenkin päättäneet miehen kanssa mennä pariterapiaan selvittämään asiat. Emme ole kumpikaan päässeet toisistamme irti, vaan rakastamme edelleen kaikista kriiseistä huolimatta. Ystäväni on kuitenkin minulle ilmaissut, että ei pysty hyväksymään mitään mahdollista yhteenpaluuta ja että ei puhu minulle enää jos sen teen. Ymmärrän tuonkin reaktion tiettyyn pisteeseen asti, ja että se kumpuaa huolesta ja turhautuneisuudesta. Tunnen kuitenkin sydämessäni että en kaikesta huolimatta ole vielä valmis vaan haluan yrittää selvittää asiat kun pöly on laskeutunut ja aikaa erillään kulunut. En uskalla kertoa ystävälleni enää edes rehellisesti, miten paljon kaipaan miestäni. Ikävöin häntä joka ikinen päivä. En kuitenkaan haluaisi myöskään tuottaa ystävälleni pettymystä tai huolestuttaa häntä.Tällä hetkellä olen ajatellut että annan ajan kulua ja kerron ystävälle vasta, jos näyttää siltä että pariterapia toimii ja myös mies on tosissaan muuttamassa suhteemme suunnan. Silti pelottaa, hylkääkö ystäväni minut jos päätän vielä kerran yrittää pelastaa suhteeni. Toisaalta en voi tällaista päätöstä ulkoistaa kenen ulkopuolisenkaan käsiin, enkä haluaisi valehdella yhtään kenellekään. Paras ystäväni ja mieheni ovat molemmat minulle yhtä tärkeitä. Jos menisimme ikinä naimisiin, en usko että ystäväni edes tulisi paikalle.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään pettämistä, päihteitä tai fyysistä väkivaltaa meidän suhteessa ei kuitenkaan ole ollut. Henkistä väkivaltaa ja manipulointia valitettavasti kylläkin, mistä mm. olemme sinne terapiaan menossa puhumaan. Ystäväni avautuu myös minulle ja on hänenkin pitkässä suhteessaan ollut raastavia aikoja, joiden läpi olen aina kuunnellut ja tukenut. Hyväksyn kuitenkin ystäväni päätöksen olla oman miehensä kanssa, sillä mitä muutakaan ystävänä vierestä voi. Toisaalta ei ystävän tarvitse alkaa toiselle terapeutiksikaan, vaikka haluaisi kuunnella.

Olen ehkä tukeutunut ystävääni liikaakin omien vaikeuksien keskellä ja toisaalta tämä kaduttaa, toisaalta olen myös ikuisesti kiitollinen kaikesta tuesta mitä olen häneltä saanut. Hän on paras ystävä mitä kuvitella saattaa mutta myös miehestä eroaminen tuntuu mahdottomalta, syvältä surulta. Neuvoja, vertaistukea, ajatuksia? AP

Vierailija
2/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ääliö. Unohda se mies ja mene terapiaan yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ei toimi rivivälit vaikka laitoin ne aloitukseen? Tulee yhdessä pötkössä kaikki, pahoittelut siitä... Ap

Vierailija
4/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että teitä on samassa parisuhteessa kolme.

Vierailija
5/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ääliö. Unohda se mies ja mene terapiaan yksin.

Olen yrittänyt kovempaa kuin tiedätkään. Tunnen myös itseni tyhmäksi jo valmiiksi mutta haukkuja en nyt oikeasti kaipaa. Ap

Vierailija
6/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappalejaot olis kivoja. 👍
Ja onhan tuo nyt kuluttavaa kaikille, jos on tuollainen on off-suhde.
Jaksatko oikeasti uskoa miehen muuttuvan?

Vierailija
7/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen soutaa-huopaa on-off meininki on niin keskenkasvuista. Ota aikalisä ja kypsy ihmisenä ennen kuin lähdet romanttisiin ihmissuhteisiin.

Ystävälläsi on täysi oikeus ottaa sinuun pesäeroa, jos hän näkee että toistat samat virheet yhä uudelleen. Harva jaksaa jäädä addiktin viereen katsomaan, kun tämä tappaa itsensä, ja  addiktiohan sinullakin on: läheisriippuvuus. Ei se ehkä kuolemaan johda, mutta onnellista loppua tuskin tulee kuitenkaan.

Vierailija
8/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä joko hyväksyt, että ystäväsi saattaa ottaa etäisyyttä j ehkä häviää kuvioista kokonaan jos olet miehen kanssa tai sit sä valehtelet.
Oon itse ollut väkivaltaisesta suhteessa josta oli vaikea erota ja kaikki alkoi syystäkin vihaamaan miestä ja multa lähti kavereita, ihan hyväksyttävästä syystä.
Tai sit sanot kaverille, että olet miehen valinnut etkö vuodata yhtään teidän parisuhdeongelmia vaan puhut vaan ihan jostain muusta.

En muista kohdanneeni yhtään on-off-suhdetta jossa olis onnellinen loppu, ne on-vaiheetkin vaan kuuluvat eroprosessiin kun ei osaa päästää irti.

Vierailija
9/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kukaan muuhan ei täysin suhteen sisälle voi nähdä". Kirjoitit näin. Minusta taas tuntuu että ystäväsi näkee suhteen sisälle paremmin kuin sinä itse, jos aina palaat samaan vanhaan.

Vierailija
10/10 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ystäväsi ja sukusi päätä kenen kanssa olet tai palaat yhteen? Kantapään kautta itse opit asiat.Kasva aikuiseksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi