Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unelmoin asumisesta maalla! Tavoite vuoden päähän. Tehdään unelmista totta - listaus. Mitä tarvitsen?

Vierailija
29.04.2022 |

En ole ollut tyytyväinen kaupunkinlaistyttönä ollenkaan. Olen suistunut huonoille teille, päihteiden kuluttamaan rähnäiseen olemukseen ja masennukseen. Toivoa kuitenkin on, oma haaveeni. Ensisijaisesti olen tehnyt parannusta sen puolelta, että jokainen ihmissuhde, joka on saanut voimaan pahoin, jopa ehkä ylläpitänyt huonoja tottumuksia, on nyt eliminoitu, täydellisesti. En ole osannut haaveilla omasta elämästäni vaan toiminut aivan arvojeni vastaisesti mutta haluan muutoksen, sitä prosessia olen tehnyt pitkän aikaa. Rakastan eläimiä, rakastan myös maalaismaisemaa, luontoa. Pidän fyysisestä työstä (olen vahva) ja nautin ajatuksena siitä, että minulla on oma reviiri, jossa on istutuksia, kasvatan itse juureksia sekä kasviksia, on rauhaa ja eläinten läsnäoloa. Minä todella tarvitsen elämääni tuota kaikkea, omavaraisuutta ja kehittävää tekemistä, kasvua ja olemista. Vakituinen työ alkaa pian. Alan säästämään rahaa unelmaani varten. Kangasala taitaa olla sopiva paikka tämän kaiken toteuttamiselle. Minulla ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti juuri mitään. Ei ajokorttia, ei autoa. Varmaan tämä on ensisijainen hankinta.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä valinta. Löydät varmaan jonkun kivan paikan maalta, aluksi voi vuokratakin. Auton tulet varmasti tarvitsemaan ja koko joukon puutarhatyökaluja. Mutta ne ehtinee hankkimaan muuton jälkeen, vievät kuitenkin paljon tilaakin.:)

Vierailija
2/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toteuttaa unelmasi nopeammin jos menet vuokralle. Esim vuosivuokra alkeellisessa mökissä saattaa olla n. 3000 euron pintaan.
Itse tein näin. Elän alkeellisesti ilman juoksevaa vettä. Ulkosauna ja ulkohuussi. Mökki aivan keskellä metsää ei naapureita.
Auto ja ajokortti löytyy kylläkin.
muutin talvella joten tulevana kesänä jatkan ruoan kasvatuksen opettelua. Taimia on kasvamassa ikkunalla. Tiedostan että menee muutama vuosi siihen että oppii kunnolla kasvattamaan oman ruokansa ja löytää sopivat lajikkeet.
Tavoitteena ei niinkään varsinainen omavaraisuus vaan ruoan puhtaus, itse kasvatetut vihannekset ovat luomua parhaimmillaan ilman Myrkkyjä.
Maakellari tai maakuoppa pitää tehdä kesällä. Mikäli onnistun kasvattamaan perunaa ja porkkanaa ja lanttua säilöttäväksi asti.
Kanoja otan kesällä muutaman tähän mikäli vuokranantaja antaa luvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talikko ja heinähanko.

Vierailija
4/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet suistunut huonoille teille... Ei siltä vaikuta. Valehtelet täällä.

Vierailija
5/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa miettiä esim sellaiset kuin auraus, onko joku, joka auraa sinun tiesi, jotta pääset töihin vai auraatko itse? Talon lämmitys, paukkupakkasilla saa olla valmis lämmittämään mummunmökkejä aamut illat. Se pitää ehtiä. Ei maalla asuminen mitään rakettitiedettä ole, hyvin siellä pärjää kunhan on maalaisjärkeä. Mieli lepää ja se on ihanaa.

Vierailija
6/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatsarit, ehdottomasti,

Vierailija
7/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisellä puolella suosittelen ehdottomasti. Itselläni on ollut masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä, läheisriippuvuutta yms.
Muutettuani tänne korpeen alkeellisiin oloihin kaikki mielen ongelmat ovat saaneet perspektiiviä. Tekemistä on koko ajan, veden kantoa, lämmitystä, puiden hakua, ei ehdi pyörittämään mielessä kaikenmaailman ahdistuksia läheskään niin paljon.
Lisäksi hiljaisuus! Vain luonnon äänet, ei autojen ihmisten ääniä. Stressitila on laskenut aivan kohisten.
Pikkuhiljaa kokonaisvaltainen vuosikausien uupumus on alkanut hellittää. Kunto nousee kohisten pihatöissä ja kun koko ajan kannat jotain, vesiämpäreitä ja puukoreja. Huomaan että ryhti on parantunut ja käsiin palautunut lihakset. . Puhelinriippuvuus alkanut hellittää, ruutuaikaa vähentynyt paljon.
Tarkkailen luontoa ja lintuja. Luen paljon kirjastokirjoja. Kuljen metsässä koirien kanssa.
Suosittelen koko sydämestä mikäli yhtään omaa ns uudisraivaajan henkeä eli ei pelkää pimeyttä, metsän eläimiä tai fyysistä työtä jota on paljon.

Vierailija
8/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit toteuttaa unelmasi nopeammin jos menet vuokralle. Esim vuosivuokra alkeellisessa mökissä saattaa olla n. 3000 euron pintaan.
Itse tein näin. Elän alkeellisesti ilman juoksevaa vettä. Ulkosauna ja ulkohuussi. Mökki aivan keskellä metsää ei naapureita.
muutin talvella joten tulevana kesänä jatkan ruoan kasvatuksen opettelua. Taimia on kasvamassa ikkunalla. Tiedostan että menee muutama vuosi siihen että oppii kunnolla kasvattamaan oman ruokansa ja löytää sopivat lajikkeet.
Tavoitteena ei niinkään varsinainen omavaraisuus vaan ruoan puhtaus, itse kasvatetut vihannekset ovat luomua parhaimmillaan ilman Myrkkyjä.
Maakellari tai maakuoppa pitää tehdä kesällä. Mikäli onnistun kasvattamaan perunaa ja porkkanaa ja lanttua säilöttäväksi asti.

Ai maakellarille et aio kysellä lupia?

Vierailija
9/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan omavaraista! Nimenomaan luomukasvikset, itse kasvatetut vailla turhia myrkkyjä. 

Haaveilen tästä niin kovasti, että voin haistaa jo tuoksun sekä tuntea tuulen vireen, aitouden ja luonnon kauneuden mielessäni. 

Täytyy katsoo netistä ohjeita istutuksiin yms sekä ylipäätänsä asioihin, jotka ei edes tule mieleen vielä huomioida. 

Kyllä varmaan vuokralle täytyy alkuun mennä. Niin kovasti olisi hankintoja edessä. Onneksi nyt saan kuitenkin säästöön rahaa kun työt alkavat. Pyrin säästämään 500€/kk. Ajokortti kustantaa jo kahden kuun säästöt mutta tarvitsen sen. 

Ap 

Vierailija
10/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkisellä puolella suosittelen ehdottomasti. Itselläni on ollut masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä, läheisriippuvuutta yms.
Muutettuani tänne korpeen alkeellisiin oloihin kaikki mielen ongelmat ovat saaneet perspektiiviä. Tekemistä on koko ajan, veden kantoa, lämmitystä, puiden hakua, ei ehdi pyörittämään mielessä kaikenmaailman ahdistuksia läheskään niin paljon.
Lisäksi hiljaisuus! Vain luonnon äänet, ei autojen ihmisten ääniä. Stressitila on laskenut aivan kohisten.
Pikkuhiljaa kokonaisvaltainen vuosikausien uupumus on alkanut hellittää. Kunto nousee kohisten pihatöissä ja kun koko ajan kannat jotain, vesiämpäreitä ja puukoreja. Huomaan että ryhti on parantunut ja käsiin palautunut lihakset. . Puhelinriippuvuus alkanut hellittää, ruutuaikaa vähentynyt paljon.
Tarkkailen luontoa ja lintuja. Luen paljon kirjastokirjoja. Kuljen metsässä koirien kanssa.
Suosittelen koko sydämestä mikäli yhtään omaa ns uudisraivaajan henkeä eli ei pelkää pimeyttä, metsän eläimiä tai fyysistä työtä jota on paljon.

Oi, kuulostaa ihanalta. Juuri siltä mitä kohti olen menossa. Tuota elämää minäkin aion vielä elää. En pelkää mitään, kunhan vain saan käytännön asiat hoidettua, rahaa sekä ymmärrän pääosin mitä minun tulee ottaa huomioon. Yksin kuitenkin aion elää, joten hommaa on varmasti, kunhan opin kaiken kuten pitää. Minulla on aivan samoja ongelmia ollut tässä, tiedän, että kuulun maalle, tiedän sen vain. 

Kiitos tästä, onnea, että olet päässyt luonnon äärelle asumaan! :)

Ap

Vierailija
11/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ja ripaus reipasta mieltä jos päädyt maanviljelys hommiin. Mun iskän puoleinen nykyään 93-vuotias muistisairas ukki oli ammatiltaan maanviljelijä ja viime kesänä edesmennyt mummo maatilan emäntä ja lapsuuden kesälomilla me lapset päästiin keräämään iskän puolen mummolassa Savon maaseudulla vadelmia ja erilaisia viinimarjoja iskän puolen mummolan pihasta sekä muistan, kun mummo näytti kerran, missä päin heidän navetan ulkopuolella sijaitsee lehmien ulostekaivo. 12-vuotiaana kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni traktorilla ajamista mummolan pihassa. Lehmät ja vissiin myös muutama karitsaa vietiin teurastettaviksi sieltä navetasta 90-luvun alussa ennen mun syntymää. Mua 4 vuotta vanhempi vanhin isosisko on ehtinyt nähdä ne lehmät vielä joskus 1-vuotiaana ja mä mun toisen isosiskon ollaan synnytty sen jälkeisinä vuosina. Me kaikki lapset ollaan kasvettu siis kaupunkimaisissa olosuhteissa eli meillä ei oo mitään kokemusta maanviljelyksestä. Onneks iskän puolen mummola on vielä suvun hallussa ja haluun päästä käymään siellä ens kesänä tutkimassa mummon päiväkirjoja evakkoajoilta, jos ovat vielä siellä tallella. Navetassa on vielä jäljellä alkuperäinen navetan haju kuin siellä olis vielä lehmiä ja siilon pohjalla on jäljellä heinää.

M28

Vierailija
12/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mieti, mihin laitat kanat talvella, ennekuin otat ne. Kanojen pito munien takia ei ole juurikaan kannattavaa,  ruuantähteet eivät riita kanolle vaan joudut ostamaan jyviä ja munitusrehua.

Vierailija
13/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kylällä tuli taas myyntiin viher piipertäjien talo vaihtanut omistajaa 10v aikana 7 kertaa aina löytyy joku toistaan tyhmempi idealisti. kaikki ovat jääneet velkaa kyläläisille. aurauksista, poltto puista, eläinten rehuista. kaikki lähtijät ovat syyttäneet kyläläisiä kun eivät ole salmonella munia, härskiä kutun juustoa tai nälkiintyneen lampaan paistia ostaneet. silloin kun kauppa vielä oli meillä oli veto milloin milloin taas tönö myynnissä. muuttajat teitä on nähty EMME TODELLA OLE ILMAISIA RENKEJÄNNE. muutimme hinnoittelun omille 10e muuttajille100e 7vrk maksuaika. kylä toimikuntiin 2v koe jäsenyys MUUTTAJILLA KYLLÄ YLY PIERUJA RIITTÄÄ.

Vierailija
14/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis koskaan asunut maalla tai viljellyt ruokaa? En halua lannistaa, mutta ei kannata mitään liian ruusuisia unelmia elätellä - varsinkin yksin talvella voi olla aika yksinäistä. Lisäksi viljely sillä tavalla, että oikeasti saat ruokaa vastineeksi työstäsi, on vaivalloista ja vaatii paljon perehtymistä ja yritystä ja erehdystä. Varsinkin aluksi kun pitää tehdä kasvimaat ja muut on fyysistä työtäkin paljon, mutta todennäköisesti menee pitkä aika, että oikeasti opit viljelemään tehokkaasti. Ja yksin ison kasvimaan pitäminen on oikeasti tosi rankkaa, jos haluat tosissasi pyrkiä omavaraisuuteen, niin sanoisin että se on lähes mahdotonta, tai ainakin vie kesäisin 90% ajastasi. 

Suosittelisin kokeilemaan tätä jo tässä vaiheessa jollain vuokrapalstalla kaupungissa, olet paljon vahvemmilla jos et ole aivan ummikkona kun sinne maalle asti pääset, ja lisäksi pääset kokeilemaan onko kasvimaan pitäminen oikeasti sellaista mitä jaksat tehdä. Mulla on aarin palsta miehen kanssa ja kuumina kesinä senkin hoitaminen ottaa voimille - ja meillä ei kuitenkaan ole mitään ajatusta tai painetta omavaraisuuteen, vaan kasvimaalta tulee se mikä tulee. En tietysti tiedä tarkoitatko omavaraisuudella nyt oikeasti omavaraisuutta, siis sitä että lähes kaikki olisi itse kasvatettua, vai vain sitä että saa jotain pikkelssikurkkuja kasvatettua ja sellaista.

Vierailija
15/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa täydellistä omavaraisuutta. Minulle riittää ihan pienimuotoinen kasvatus mutta tietenkin niin, että saan siitä jotain lautaselleni. Haaveenani sitten olisi ostaa lähitiloilta lihaa, munia ja juustoja. 

Ei tarvitse olla aivan keskellä peltoa. Riittää, että rauhaa on ja autolla pääsee lähikauppaan alle puolessatunnissa. Se, että saan olla luonnon keskellä, on tilaa, kasvatusalustaa ja eläimillä hyvät oltavat. Tässä täytyy katsella mitä paikkoja Kangasalalla olisi, voi olla kyllä ettei tuo ole se lopullinen ratkaisu mutta nyt ajatuksentasolla se olisi ihan mahdollinen. Teen varmaan kuitenkin Tampereella töitä. 

Ap

Vierailija
16/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa täydellistä omavaraisuutta. Minulle riittää ihan pienimuotoinen kasvatus mutta tietenkin niin, että saan siitä jotain lautaselleni. Haaveenani sitten olisi ostaa lähitiloilta lihaa, munia ja juustoja. 
Ei tarvitse olla aivan keskellä peltoa. Riittää, että rauhaa on ja autolla pääsee lähikauppaan alle puolessatunnissa. Se, että saan olla luonnon keskellä, on tilaa, kasvatusalustaa ja eläimillä hyvät oltavat. Tässä täytyy katsella mitä paikkoja Kangasalalla olisi, voi olla kyllä ettei tuo ole se lopullinen ratkaisu mutta nyt ajatuksentasolla se olisi ihan mahdollinen. Teen varmaan kuitenkin Tampereella töitä. 
Ap

No, henkilökohtaisia ongelmiasi et pääse pakoon maalla, et Thaimaassa etkä Espanjassa...

No, vuokraa joku tönö jostain.

Miten työ?

Vierailija
17/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aiot hankkeesi rahoittaa?

Jos aiot kasvimasta hoitaa ja jopa eläimiä pitää(mitä eläimiä), tarvitset auton ehdottomasti.

Keskellä kirkonkylää ei aina autoa tarvitse, mutta harvemmassa ovat keskellä kylää haluamasi kiinteistöt.

Vierailija
18/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ajokortti (ajotaito) ja auto ovat ne, jotka kannattaa hankkia heti. Joudut joko hankkimaan pakettiauton tai ajamaan peräkärryn kanssa, joten kannattaa alkaa heti hankkia osaamista ja rohkeutta eli ilmoittaudu autokouluun heti.

Vakituinen työ alkaa pian eli voit tehdä sitä Kangasalta käsin? Vai teetkö vain siihen saakka, että muutat maalle? Silloin tarvitset työn, jota voit tehdä siellä maalla. Säästöillä et pitkään pötki.

Vierailija
19/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole oikeastaan ongelmia, sen sanallisessa merkityksessä. Asiat, jotka tuottivat ongelmia, on eliminoitu. Terapiaan kyllä menen vielä, ihan vain itseni vuoksi purkamaan painolastia menneisyydestä. Joka tapauksessa, niiden asioiden ei tarvitse enää määritellä elämääni. En jaksa olla enää pysähdyksissä ja keksiä tekosyitä miksi en voisi elää ja mennä haaveitani kohti. Tästä ei tule mitään, että olen vain paikallani ja sidon itseni vankilaan joka loppuen lopuksi on vain mielessäni. Muutostyötä tulee olemaan ja olen valmis siihen, olen jo oleellisimman asian tehnyt pitkän ja kivuliaan harkinnan jälkeen. Päästänyt vain irti ihmisistä. Nyt olen täysin yksin ja valmis oman näköiseen elämään. 

Ap 

Vierailija
20/38 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet naamakirjassa, menepä "halutaan maalle" ryhmään selailemaan kohteita! Suosittelen myös liittymään mm. omavaraisryhmään yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän