Voiko viisikymppinen päästä vielä terapiaan?
Nelikymppisenä olin terapiassa ja se sitten loppui vaikka olisin sitä mielellään jatkanut. Mielialalääkkeitä syön, olen hyvin yksinäinen ja välillä hyvinkin ahdistunut. Tuntuu ettei jaksa oikein mitään. Mielialat menee yös ja alas. Toisena päivänä tuntuu jaksavan kaikkea ja toisena taas olen ihan loppu. Taloyhtiössä jossa asun tuntuu että olen vihollisten ympäröimä. Tuntuu että he suunnittelevat häätöä tai jotain vaikka en ole mitään tehnyt. Sekaista on tietysti vähän kun en jaksa aina oikein siivota mutta ei kai siitä voi häätää omasta asunnosta? Voiko tämän ikäisenä enää päästä kunnalliseen terapiaan ja miten kuuluisi toimia sen suhteen? Diagnoosi on 112.
Kommentit (4)
Miten niin diagnoosi on 112? Hätänumero?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin diagnoosi on 112? Hätänumero?
112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
Vaikealla psykoosilla ja muulla vaikealla mielenterveyden häiriöllä tarkoitetaan tilaa, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen. Näitä ovat:
Skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö
Mania
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on esiintynyt jokin seuraavista:
vähintään yksi mania ja vähintään yksi masennus,
vähintään yksi sekamuotoinen jakso ja vähintään yksi masennustila,
toistuvia manioita,
toistuvia sekamuotoisia jaksoja tai
vähintään yksi psykoottinen masennusjakso ja vähintään yksi hypomania.
Depressio, jossa on psykoottisia piirteitä. Psykoottisuuden piirteet tulee selvittää lausunnossa.
Muut näihin verrattavat vaikeat ja pitkäaikaiset mielenterveyden häiriöt
Miksi naapurustosi tietää, kuinka sotkuista kotonasi on? Suurikaan sotku ei haittaa, ellei kotonasi suunnilleen sienät homehdunaapurin puolelle ja lattia vajoa tavaroiden painosta.
Pääsen.