Häät joihin ei kutsuta lapsia??
Saimme kutsun häihin, joissa oli tieto, että toiveena on, että lapset jätetään pois juhlista! Mitä olette mieltä tällaisesta?
Minusta tuo on aika "järkyttävää", enkä tiedä mitä vastaisin. Tyyppi keneltä kutsun sain on kuitenkin aika hyvä ystäväni. Mielestäni jos perheemme kutsutaan, koskee kutsu koko perhettä,myös vauvojani. Mielestäni lapset myös tekevät juhlan. Pienet tytöt ihailevat morsianta ja pikkuiset kirmailevat hääjuhlissa omissa pikku juhlavaatteissaan, se on niin suloista. Nyt on kuulemma joissakin piireissä "muotia", että lapsia ei kutsuta. Ilmeisesti, että voidaan ryypätä rauhassa ja se takaa, että vanhemmat myös jäisivät pidempään bilettämään koska lapset ovat valmiiksi hoidossa.
Itse olen vähän ymmälläni, koska en halua mennä juhliin ilman vauvaani ja toisaalta en haluaisi kieltäytyä kutsustakaan. Ihmettelen vaan tätä nykyistä maailmaa, että mihin tämä meneekään :) jätettään vauvat kotiin että voidaan rauhassa vetää kännit, Ihan jees jos joku niin haluaa, mutta sitten kun ei halua ja kutsussa näin "pakotetaan". Haluaisin juhlia niin, että lapsi on mukana ja sitten poistua juhlista kun on pienen nukkumanameno aika ja meidän perhe lähtisi sitten kotiin ( ei siis kännissä). Onko nykyään tosiaan outoa, pitääkö selitellä jos ei halua ryypätä ja haluaa tulla vielä koko perheen voimin juhliin. Toisaalta tekisi mieli kieltäytyä koko kutsusta, koska ajatus on mun pielestä niin törkeä.
Mitäs olette muut mieltä?
Kommentit (17)
Mielestäni hääpari saa tehdä häistänsä oman näköisensä ja heidän toivettaan pitää kunnioittaa. Tietysti jos syy on se, että voidaan ryypätä rauhassa on se hieman kummallista...
Mutta toisaalta siinä on mietitty lapsiakin. Jos hääpari tietää, että jotkut saattavat ottaa häät hyvinkin kosteasti on lapsiperheillekkin kivaa ettei lasten tarvitse tätä katsoa.
Tietysti on lapsiperheitä kohtaan vähän syrjivää ja ymmärrän jos joku ei halua jättää lastansa hoitoon. Mutta voisihan tuon ottaa myös hyvänä tilaisuutena saada kahdenkeskistä aikaa miehensä kanssa.
Me mentiin naimisiin ennen ku oli omia lapsia ja kutsuttiin häihimme vain aikuiset. Tähän johti mm viéraiden määrä, joka oli jo ilman lapsia yli sata ja jos olisimme kutsuneet lapsineen niin määrä olis ollu tosi huima. Halusimme myös selkeästi aikuisten juhlat, tiesimme että viini virtaa, ja mielestäni sellaiset juhlat eivät ole lasten paikka...kaikkki eivät todellakaan osaa lähteä ajoisaa kotiin vaikka on lapset mukana. Ainoastaan hyvän ystäväni vastasyntynyt vauva oli mukana, enkä olisi olettanut kenenkään muunkaan tuoreen äidin tulevan ilman vauvaa jo järkisyistä. Mutta suoraan sanottuna emmem myöskään halunneet salia täyteen juoksevia ja leikkiviä lapsia. Eri asia on jos on jo valmiiksi omia lapsia, niin silloin toki. Meillä vain yhdet sukulaisvieraat jättivät tulematta ilmeisesti juuri kyseisestä syystä, mutta asiasta ei ole sen enempää keskusteltu.
Nyt kun itse olen äiti, jätän lapseni (nyt vuoden) mielelläni kotiin hoitoon ja menen yhdessä mieheni kanssa häihin. En edes näe mitään syytä ottaa tyttöäni mukaan, eihän hän edes vihtyisi siellä. Toki, aikaisempi kirjoittaja puhuikin vanhemmista tytöistä. Kuitenkin, en loukkaananu ollenkaan jos juhlat ovat vain aikuisille:)
Meidät vihittiin muutama vuosi sitten. Meillä ei ollut silloin omia lapsia.
Kutsuun kirjoitimme vain aikuisten nimet koska meidän mielestä häät on aikuisten juhla emmekä halunneet tärkeimmästä päivästämme sirkusta jonka ystävämme ja sukulaistemme lapset olisivat järjestäneet (tämä oli jo tiedossa, ovat erittäin villejä persoonia). Kukaan ei jättänyt tulematta, kaikki juhlivat mielellään ilman lapsia enkä ole jälkeenkään kuullut valitusia.
MUTTA olimme siitä seuraavana kesänä ystäväni häissä jonne ei myöskään kutsuttu lapsia, mutta heidän omat olivat kuitenkin?? Tämä oli mielestäni kummallista koska 1. omilla ei ollut leikkikavereita eli villiintyivät kunnolla 2. Jos omatkin on niin silloin on kohteliasta kutsua myös muiden lapset. Näistäkään häistä ei jäänyt kukaan pois sen takia.
Nyt kun on omia lapsia 2kpl, niin olen edelleenkin sitä mieltä, että häät on aikuisten juhla, johtuu ehkä siitä, että oma uhmaikäinen on todella uhmainen, en todellakaan ottaisi mukaan. Mutta vauva on eri asia, omakin on rinnalla tiukasti vielä monta kuukautta joten ottaisin mukaan ja jos ei saisi niin en ehkä menisi kuin kirkkoon ja syömään.
Hääparin toiveita on syytä kunnioittaa, kuten edelläkin sanottiin jokaiset häät on omansa näköiset ja siitä ei voi vieraat alkaa muokkaamaan mieleistään!!
Annu
Eihän se nyt herranjumala mikään henkilökohtainen loukkaus kenellekään ole! Ymmärrän todella hyvin, että kaikki hääjuhlat eivät ole lastenjuhlia. Jos esim syödään pitkä illallinen pöytään katettuna/tarjoiltuna, jos vieraita on paljon, tila ja kutsuttavien määrä voi rajoittaa jne. Ei se nyt sitä tarkoita välttämättä että ryypätään, niin ettei se lapsille sovi.
Ymmärrän myös sen, että vaikka muiden lapsia ei kutsuta ovat omat lapset juhlassa, mieti nyt itse miten tärkeä hääpäivä on. Aika kummallista jos omat lapset eivät sitä olisi jakamassa.
Ihan kivahan se on itsekin joskus istua alas ja syödä kunnolla ja seurustella ilman lapsia. Olin tälläisissa häissä viikonloppuna, en juonut, vaan ajoin seurueemme kotiin aamuyöllä.
Rouvaii
eli jokainen tekee häistään oman näköisensä. me olimme alkukesästä sydänystäviemme häissä,ja lapsia ei ollut kutsuttu.oli mukavaa mennä miehen kanssa juurikin "bilettämään" häihin.enkä olisi kyllä lasten halunut nähdäkään karaoke laulantaa,tai kun jotkin aikuiset ovat enemmän viinaan meneviä kuin toiset jo alkuillasta.ja mikäs sen mukavampaa kuin valvoa hääparin kanssa aamu 06 asti.eli häät oli tehty aikuisille,ei lapsille.
nyt olimme toisissa häissä,hääparilla myöskin lapsi,oli luonnollista että koko perhe kutsutaan.jätimme 1v kuopuksen pois kyydistä,ja mukaan pääsi 5v esikoinen.
edelleen ajatus siitä että haluan itsekin kerrankn syödä rauhassa ja myös keskustella ihmisten kanssa,enkä vaan mennä pitkin poikin -ei sekuntiakaan pysyvän vauvan perässä- juhla oli oikein mukava.aikuisten bileet alkoivat 22 jälkeen,ja lapset (kaikki) oli saatu jonnekin isovanhempien tms luo hoitoon.me ainoastaan lähdimme perheenä tuolta pois hyvissä ajoin.
eli kukin tekee tyylillään!
Joo ehkä sitten itsekin koitan ajatella noin, että asia ihan ok, hyviä kommentteja kaikilta. Itse vain jotenkin ajattelen perhettä koko pakettina. Mutta toki kunnioitan hääparin toivetta ja pieni jää varmaan hoitoon ja vietämme aikuisten laatuaikaa ja nautimme illasta näin. Taidan vaan vielä olla aika perhekeskeinen kun vauva on aika pieni :)
Se on miulle ja mielelle laatuaikaa kahdestaan. Saadaan nauttia hyvästä ruuasta, tanssia ja seurustella rauhassa kavereiden kanssa. Vaikka lapset ois kutsuttu, niin en varmaan ois ottanut niitä mukaan.
Jos äiti imettää vauvaa, niin luulisin että se on ihan hyvä syy ottaa vauva mukaan. Tosiaan voihan sitä kysyä, että jätänkö tulematta koska vauvaa ei vielä voi viedä hoitoon?
En mie ainakaan loukkaantuisi tuosta. Ehkä ystäväsi haluaa nimenomaan, että tekin pääsette rentoutumaan. Jos lapset on mukana, niin teidän energia menee heidän perässä juoksemiseen, ettekä kerkiä paljoa seurustella.
Tytteli-83
Onhan paljon muitakin juhlia joihin ei lapsia kutsuta, miksi häät olisivat joku poikkeus. Kyllä jokainen saa omat juhlansa järjestää niinkuin haluaa, ilman että pitäisi kaikille selittää miksi juuri tällaiset juhlat. Enemmän mua ärsyttää kun pidetään aikuisten juhlat ja sitten vuolaasti anteeksipyydellen selitellään miksi lapsia ei kutsuta. Yhden kaverini häihin oli kutsuttu yksi sukulaistyttö "kun se osaa niin hyvin käyttäytyä"... Jaa, olipa sillä tytöllä kivaa kun ei ollut ketään muita lapsia kavereina, vaikka kuinka osasi käyttäytyä. Ja tuosta nyt tietysti pystyi helposti vetämään johtopäätöksen että lapsiamme pidettiin huonokäytöksisinä :).
Minusta tuo on erittäin kummallista että vieraat ajattelevat että hääpari haluaa vetää kännit ja lapsia ei siksi ole kutsuttu. Ei kai alkoholi nyt tässä suomalaisessakaan kännikulttuurissa kaikkea määrää, ihmisillä on muitakin syitä pitää tietynlaiset juhlat.
Mielestäni hääparilla on oikeus tehdä juuri sellaiset häät kuin itse haluavat, sehän on kuitenkin heidän juhlansa. Ja jos se ei jostain syystä vieraita miellytä, ei kai sinne ole silloin pakko mennä. Olisiko siellä silloin edes kivaa?
Kaverini menee syyskuussa naimisiin ja saamamme hääkutsu koski myös vauvaamme (häiden aikaan 5kk), mutta monenta kantilta asiaa pohdittuani päätin että jätän vauvan mummolle hoitoon. Oleellisin syy tähän oli se että mieheni on työmatkalla häiden aikaan ja olisin joutunut menemään häihin kahdestaan vauvan kanssa. En tunne häistä kuin hääparin, joten eipä siellä olisi ketään jolle vauvan antaisin esim. silloin kuin käyn itse vessassa tai syön. En myöskään halua jättää häitä väliin, joten jätän vauvan ihan mielellään häistä pois. Pääsenpähän itsekin ensimmäistä kertaa vähän tuulettumaan synnytyksen jälkeen. Ja äitini oli enemmän kuin innoissaan kun kysyin voiko hän hoitaa poikaa sen päivän! En tosin meinannut olla häissä yömyöhään, koska poika on käytännössä täysimetyksellä. Olen lypsänyt maitoa jo pakkaseen tuota päivää varten.
rehellinen mielipiteeni.
Ei mielestäni ole lapsiperheitä mitenkään syrjivää. Kyseessä on siis aikuisten juhla joten on ehkä parempikin ettei lapsia ole mukana. Ainakaan loppu illasta.
Kovin usein ei lapsiperheen arjessa pääse miehen kanssa kahdestaan mihinkään
joten itse näkisin enemmän positiivisena tuon kutsun.
Äiditkin voi käydä juhlimassa, vetää vaikka ne pers kännit.. Ja olla silti hyviä äitejä.
Ei kannata syyllistyä tai luulla että on "huono äiti" leima otsassa.
Me äiditkin ollaan ihan samanlaisia ihmisiä :D
Ja vauva pärjää varmasti hoidossa tuon ajan. Ja mies saa huomiota vuorostaan naiseltaan enemmän :D
mutta on tosi tärkeää muistaa että perhe ja parisuhde ei ole sama asia.
Tiedän kokemuksesta miten rankkaa arki voi olla ja jos ei parisuhdetta muista "pitää "kasassa niin... Meillä ero oli lähellä vuosi sitten kun unohdettiin parisuhde ja toisemme.. Mutta onneksi tajuttiin ajoissa ennen kuin kumpikaan teki mitään peruuttamatonta.
Itse olin just viikonloppuna häissä, jossa kutsuttujen listalla oli vain lähisuvun lapset. Tämä siitäkin syystä, että
a) vieraita oli paljon. Jos lapset olis kutsuttu, olisi kutsuttujen määrä noussut yli kahdensadan (200) vieraan!
b) vihkiminen oli vasta iltapäivän viimeisimpinä tunteina, eli siis suht myöhään. Tämä taas johti siihen, että myös esimerkiksi kahvi ja hääkakun leikkaus oli vasta illalla siihen aikaan (~21), jolloin normaalisti lapset menevät jo nukkumaan! Ja kun sen jälkeen oli vielä tiedossa mukavaa ohjelmaa, joten olisiko hääparille ollut kivaa, jos/kun kaikki lapsiperhevieraat olisivat heti kahvit saatuaan lähteneet, eivätkä olisi nähneet ohjelmasta puoliakaan?
c) lähisuvun lapset (sisarusten lapset) ja parin omat lapset ovat tietenkin "kalustoa", eli vaikka ei ystävien lapsia kutsuta, oman perheen lapset kuuluvat silti juhlaan (mun mielestäni)
Joten mun mielestä se on ihan normaalia, että joka hääjuhlaan ei lapsia viedä. Vaikka alkomaholia ei tarjoiltais ollenkaan, on parilla yleensä hyvä syy siihen miksi ystävien lapsia ei kutsuta. Ja hääparihan tosiaan itse päättää, millaiset häät haluaa pitää! Eikä se kyllä vanhemmillekaan pahaa tee joskus olla juhlassa ihan kahden kesken!
Meidän lapsi (6kk) siis oli kutsuttuna hääjuhlaan jossa olimme, koska kuului "perheeseen", mutta olin kyllä itsekin helpottunut, kun lapsemme lähti hoitoon hyvissä ajoin alkuillasta (heti ruokailun jälkeen), niin pystyimme itsekin paremmin keskittymään hääjuhlaan ja ohjelmaan ja "morsiusparin onneen", eikä koko ilta mennyt vain omaa pienokaista nukuttaessa tai seuraa pitäessä..
Mutta jos siis Pioni olet sitä mieltä että on loukkaavaa kun koko perhettäsi ei olla kutsuttu, niin voithan aina jättää menemättä. Minusta se kyllä olisi taas loukkaus ystävääsi kohtaan. Ja mihin aikaan teidän juhlassa vihkiminen on? Oletko ajatellut, jos juhlien aikataulu on juuri sellainen, että ohjelmaa olisi vielä klo 21 jälkeenkin (siis lasten nukkumaan menon jälkeen)? Kaikki kun eivät vain ajattele sitä "ryyppyjuhlana", vaan hääparin juhlana.
Kutsussa ei suoraan ollut sanottu ettei lapset ole tervetulleita, kutsu oli osoitettu vain aikuisille. Ajateltiin että kyllä siitä suurin osa älyää. Monta esimerkkiä onkin edellä jo tullut kuin omasta suustani mm. ei haluttu vieraampien serkkujen (meille täysin tuntemattomia) lapsia juoksemaan häihin, kustannuskysymyskin oli jo tosi tärkeä. Sisarusten lapset ja lähimpien ystävien lapset oli tietenkin kutsuttuja, heistä kyllä tiedettiin jo etukäteen että suurin osa tulee jokatapauksessa ilman lapsia.
Mainitsemasi asia lapsista kirmailemassa juhlapuvuissaan häissä, oli mua yks eniten ärsyttävimmistä mielikuvista etukäteen =/ en ole juurikaan lapsirakas ihminen enkä todellakaan halunnut isoa määrää lapsia leikkimään esim. hippasta tai piilosta meidän häihin. Tarkoituksena oli tosiaan aikuisten mukavat juhlat eikä mitään kännäilyä! Ja nyt oman lapsen syntymä ei ole muuttanut ajatustani miksikään, tekisin silti kaikki samalla lailla.
Ei pointti on se, ettei kaikki halua niitä ihania söpöjä lapsia kirmailemaan omiin häihin. Vähemmän lapsirakkaille ihmisille se on vaan ihan älyttömän ärsyttävää eikä omana juhlapäivänään halua miettiä "eikö tuokin osaa tuota penikkaansa pitää kurissa?" tiesin nimittäin että minä kyllä vedän herneen nenään jos minun häissä alkaa pennut pitämään sirkusta pystyssä.
Toivottavasti pääset ystäväsi häihin joko lapsien kanssa tai ilman =)
Oisko kyseessä se, että tilat ovat niin pienet, jokainen lapsi kuitenkin vie yhdet istumapaikan etc,..Meillä oli ainakin miedän häissä tämän kaltainen pulma, pyydettiin kauniisti, että kuusilapsisissa perheissä, voisi muutama lapsi mennä hoitoon,..Jos on esim 100 paikkaa ja 40 lasta niin ei mahdu edes sukulaiset paikalle,..
Kutsujilta vielä tarkistin, että kutsu koskee vain minua ja miestäni. Lapsemme olivat silloin 8-vuotiaita. Sovimme vielä kutsujien kanssa, että lapset ovat tervetulleita mukaan jos emme saa heille hoitajaa tai hoitopaikkaa järjestettyä. Syy lastenkutsumattomuuteen oli kuulemma tilan ahtaus. Siinä sitten selittelimme lapsillemme miksi he jäävät mummun hoitoon eivätkä pääse katsomaan heillekin tuttujen ihmisten häitä, varsinkin he kun kovasti olisivat halunneet nähdän kauniin morsiamen ja vieraiden tanssimisen. Jos lapset olisivat muutenkin tulleet mukaan, niin olisimme pyytäneet mummun hakemaan heidät ajoissa pois kotiin nukkumaan tai olisimme itse lähteneen koko perhe pois ennen kuin bileet menee liian raisuiksi lasten katsella.
Olimme siis paikalla juhlissa ilman lapsia ja kuitenkin loukkaannuin kun meidän lapsia ei kutsuttu. Hääpaikka oli valtava ja siellä olisi hyvinkin ollut tilaa vielä vaikka kuinka monelle lapselle. Oikeastaan vieraita olisi mahtunut varmaan tuplaten. Lisäksi lapsille oli varattu oma tila, jossa oli kaksi MLL:n hoitajaa leikittämässä lapsia. Paikalla oli kuitenkin aika paljon eri-ikäisiä lapsia. Jotenkin juhlissa tuli harmitus, kun mietti kuinka paljon meidän lapsia harmitti kun eivät päässeetkään häihin, he kun niin odottivat niitä.
Esikoisemme oli yli 2v ja oli helppo jättää mummin hoitoon siksi aikaa. Tosin tulimme melko ajoissa myös kotiin kun ei ollut ennen yökylässä, heräili ja itkeskeli vähän. Juhlat olivat kivat ja oli mukava olla myös vain aikuisten kesken. Vauvat olivat juhlissa mukana, sen ikäiset eivät riehu mihinkään ja tarvitsevat vielä äitiään.
Enpä tiedä miten suhtautuisin jos saisin tuollaisen kutsun. Riippuisi varmaan myös vauvan iästä, ihan pientä en kyllä jättäisi hoitoon eli kysyisin sitten että mitä hääpari mieluummin haluaa, kaikki tai ei ketään. Ehkä voit kysyä heiltä, jos ovat hyviä kavereita eikä jotain kummin kaimoja. Kummin kaimojen häihin jättäisin varmaan menemättä. Lapsen kannalta tuskin tulee traumaa olla mukanakaan, jos lähdette hyvissä ajoin niin ei joudu katteleen kännisiä. Itse olin kerran häissä joissa oli paljon lapsia mutta kaikki ei malttaneet lähteä ajoissa tai järjestää hoitajaa hakemaan ja oli kurja katsella väsynyttä, itkeskelevää pikkuista myöhään illalla, vaikkei kukaan kovin kännissä ollutkaan.