Pitääkö huolestua, kun vauva 7 kk ei ryömi eikä nouse itse istumaan
Vauva on nyt vähän reilut 7 kk. Ei ryömi eteenpäin eikä nouse istumaan itse. Pitääkö huolestua? Muutoin vauva on pirteä, syö hyvin jne. Kaikki on muuten hyvin, mutta nämä asiat mietityttävät. Missä iässä teidän lapset oppivat nämä?
Kommentit (12)
Jos kääntyy mahalleen ja siitä selälleen ei ole mikään hätä kyllä ne neuvolassa seuraa kehitystä jos vaivaa soita sinne.
Tiedät varmaan itsekin että useimmat oppii 7-9 kk iässä. Jos 9 kk iässä lapsi ei liiku itsenäisesti niin sitten lääkäriin. Fysioterapia voi auttaa ryömimisen oppimisessa.
En olisi huolissaan. Vauvat oppii eri aikaan taidot. Meidän nuorimmainen oppi 7.5 kk iässä vetämään itseään eteenpäin. Oli jo 4 kk lankuttanut ja huutanut siinä, kun ei päässyt eteenpäin...kun oppi vetämään itseään eteenpäin, oppi 3 viikon sisällä konttaamaan, nousemaan istumaan ja seisomaan. Eli otti nopeasti kiinni sitten oppi! Alkoi kävellä 9 kk, eli varhain.
Esikoinen oppi ryömimään 4 kk iässä (muita en muista) ja kävelemään 1 vuoden iässä, eli ryömimään oppimaan ei ennusta kävelyyn oppimisen ikää.
Toki kannattaa kysyä neuvolassa, jos mietityttää.
Ei kannata huolestua mutta kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä. Niin ei tarvii ite pähkäillä.
Huolestuisin. Meidän pikkuinen käveli jo 6kk ikäisenä
Onko muutenkin rauhallinen lapsi? Usein luonteenpiirteilläkin on vaikutusta siihen, miten kovat menohalut on.
Mun 1v1kk lapsi on luonteeltaan tosi rauhallinen ja alkoi ryömiä vasta kk sitten. Fyssari ollut muutamia kuukausia eikä ole ollut huolissaan. Eikä neuvolakaan. Kaikki menee omaan tahtiin. Ja lapsi ryömii siis edelleen.
Meidän mukula ei ryöminyt koskaan, pyörimällä liikku ja 7kk lähti konttaamaan. 8kk peruutti istualleen ja nousi tukea vasten. Silti käveli tuetta vasta vähän yli 1v. Osasi kiipeilläkin ensin. Mutta että vauvoilla on normaalia taitojen oppiminen eri-ikäisinä. Yksi lähtee liikkeelle aikaisemmin ja toinen myöhemmin.
Ei tarvitse olla huolissaan. Mainitse neuvolassa seuraavan kerran niin saat jutella asiasta. Lapset kehittyy omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuisin. Meidän pikkuinen käveli jo 6kk ikäisenä
Sun kuopus varmaan kävelee ulos sun synnyttimistä.
Maksaako isänsä päivät sohvalla ja imee kaljaa? Ottanut vauva vain mallia isästään. Kaljapullon tilalla on tuttipullo.