Maailma on muuttunut, miten tähän sopeutuu?
Kommentit (11)
Rukoile apua ylhäältä, rauhaa sielullesi.
Ehkä kaikessa on joku käsikirjoitus ja ratkaisu. Miten maailma olisi parempi paikka. Materiaali mitä lukee, katsoo ja kuuntelee, vaikuttaa. Milloin on liikaa.
Kaikkien pitäisi auttaa niitä, jotka voisivat auttaa. Sen sijaan tekevät asiat paljon pahemmiksi.
Jos ei sopeudu niin sitten kuolee.
Lopettakaa se vinkuminen!
Feminismirääkyminen twitterissä auttaa?
Muutos on pysyvää. Yleensä muutos ei ole kivaa, ja varsin usein nykyään muutos on huonompaan suuntaan. Itse olen todennut, että jos jollain tavalla pystyn itse vaikuttamaan muutokseen, tai ainakin ymmärrän, mikä siellä takana on, se auttaa sopeutumaan muutoksiin. Tai sopeutumaan, ehkä ennemminkin toimimaan sen muutoksen raamittamissa ehdoissa. Ja kun ymmärrän ne taustat, niin pystyn myös sitten kiertämään niitä raameja. Osallistun muutoksen hallintaan.
Olen luonut itselleni oman turvapaikkani, joka on vain minun (ja perheeni). Siihen kuuluu tietenkin koti, mutta myös tontti ja ympäröivä metsä (joka on myös minun). Joka päivä menen koiran kanssa metsään, ja seuraan, mitä luonnossa tapahtuu. Luonto elää sekä jatkuvassa muutoksessa että jatkuvassa luupissa. Samat tapahtumat toistuvat päivästä toiseen (valo lisääntyy auringon noustessa jne), vuodesta toiseen. vuosikymmenestä toiseen. Kolmessakymmenessä vuodessa olen tottakai huomannut ilmastonmuutoksen vaikutuksen (esimerkiksi keväiden kuivumisen ja tuulien muutoksen), mutta sekin on hidasta ja asteittaista, ihminen pystyy siihen sopeutumaan. Siihen on vain alistuttava, koska ihmiset eivät halua estää sitä.
Turha kiukutella ja ahdistua asioista, joille itse ei voi mitään - elän niiden reunoilla, ympärillä, varjoissa. Rakennan hitaasti tulevaisuutta lapsilleni, jotta heillä olisi vielä edes pieni mahdollisuus. Koska tulevaisuus tulee joka tapauksessa.
Sulje telkkari ja laita kännykkä pois. Kävele luonnossa ja kuuntele linnunlaulua, keskity hetkeen. Kyllä se siitä.