Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun vauva ei huoli pulloa...

07.10.2006 |

Eipäs tuo meidän 4kk kaveri huoli pulloa, eikä tupperin nokkamukiakaan. Mitäs sitten kannattais kokeilla, ja onko kellään mitään vinkkejä millä konstilla vauva alkais huolimaan jotain muuta kun tissiä??

Ois tietty ihan kiva joskus jossain itsekin käydä... hmmm....

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on nyt pian 5kk ja pullo ei kelpaa. Sairaalassa vielä kelpasi, samoin pari kertaa sen jälkeen noin 2kk iässä. Silloin pullossa oli lypsettyä rintamaitoa. Ajattelin ensin että kyse on siitä että vain korvikkeelle protestoidaan mutta kun lypsin maitoa ja tarjosin sitä pullosta niin eipä mennyt sekään. Soseita maistelee mielellään ja peruna-porkkanavallistä pitää mutta sekin pitää lusikoida!

Esikoinen ei aikoinaan pannut yhtään hanttiin kun tarjosin pulloa, hänelle kävi myös tutti mitä kakkonen ei huoli.

Olisi ihanaa mennä rauhassa esikoisen kanssa uimaan, retkelle tai vaikka yksin kyläilemään. Tai nukkua yksi yö.. En panisi pahakseni sitäkään että voisin mennä pikkujouluun.

Entä jos maidontulo vähenee tai loppuu kokonaan? Jos saan lääkekuurin enkä voi imettää, jos minulle sattuu jotain? Jospa haluan lopettaa imetyksen kokonaan jonkun ajan kuluttua? Kunka käy vauvan jos ei huoli pulloa? Ei vauvaa voi ikuisesti syöttää lusikalla?!

Neuvolassa sanottiin että huvitutin saa opetettua vauvoille, ainakin useimmille mutta siihen saattaa joillan mennä puoli vuotta! En siis ala yrittämään.

Kumpa jollain olisi hyvä neuvo mutta ei tässäkään asiassa auta kuin kärsivällisyys jos sekään.

Vierailija
2/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYL HUOLII KUN YRITÄT USEASTI,KUN OIKEASTI NÄLKÄ VAIHTELE TUTTEJA YM...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi pitäisi antaa maitoa pullosta, jos imetyksen kanssa ei ole ongelmia. Ei minun ainakaan tee edes mieli lähteä kovin pitkäksi aikaa pois vauvan luota, mutta jotkut varmaan pystyy paremmin sitten. Niinhän se sitten tottuu pulloon ja sitten voikin kokonaan siirty pulloon, mutta ehkä niin haluatkin...

Vierailija
4/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä siksi pitäis antaa vauvalle pullosta että äitikin saisi joskus levätä (esim.nukkua yön jotta isi voisi vauvaa ruokkia) tai käydä vähän tuulettamassa päätään pidemmälläkin kuin hätäisesti ruokakaupassa. Olenko siis jotenkin epänormaali jos näin haluaisin tehdä?? Edellisestä vastauksesta ainakin niin voisi päätellä.

Ei kai se tee vielä ihmisestä imetys-halutonta jos _joskus_ haluaa tehdä muutakin kuin liikkua vauvan kanssa 24h?

Vierailija
5/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei ole hylkäämässä vauvaansa eikä varmasti edes imetystä, hakeepahan vain vaihtoehtoa, että voisi hetken olla fyysisesti ja ehkä samalla psyykkisestikin erossa lapsestaan.

Ap:lle sinnikkyyttä. Mekään emme saaneet esikoista juomaan pullosta, mutta tulevalle aiomme kovasti yrittää sitä markkinoida. Ihan siitä syystä, että väsyin jatkuviin yösyöttöihin (jotka kestivät liki vuoden) ja nyt haluaisin, että tarpeen tullen myös joku muu kuin minä voisi tyynnyttää vauvan öisin. Minulla(kaan) ei ensimmäisenä ole mielessä se, että karkaan baariin ryyppäämään tms., kuten tuo yksi vastaaja ilmeisesti oletti.

- tiukkis

Vierailija
6/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikolla ei ollut tuttia käytössä, ja söi rintaa yötä päivää 2 tunnin välein aina vuoden ikäiseksi saakka. Ei huolinut myöskään pulloa. Nyt 5 kk ikäinen vauva, joka on saanut satunnaisesti pullosta. huvitutti on. Ei ongelmaa. Jos teillä ei ole tuttia käytössä, ehdottaisin opettelua ensin tutille. Ja sen jälkeen pullolle. Samoin kannatan vinkkiä erilaisten pullotuttien vaihteluun, ja sitkeää harjoittelua....

" neitsyt74:

En tiedä miksi pitäisi antaa maitoa pullosta, jos imetyksen kanssa ei ole ongelmia. Ei minun ainakaan tee edes mieli lähteä kovin pitkäksi aikaa pois vauvan luota, mutta jotkut varmaan pystyy paremmin sitten. Niinhän se sitten tottuu pulloon ja sitten voikin kokonaan siirty pulloon, mutta ehkä niin haluatkin...

"

No tuskin sitä haluat ap ;). Itse olen kokenut ERITTÄIN tärkeäksi myös sen, että vauvan voi ruokkia tarvittaessa myös pullosta. Esimerkiksi esikon kanssa on hyvä käydä jossain myös kahden, jossa saa jakamattoman huomion, sekä oma vointini tärkeimpänä, jota pidän yllä esim. säännöllisellä lenkkeilyllä. Useamman lapsen kanssa arki ei aina ole suloista vauvantuoksua, vaan tiukkaa ohjelmointia, jotta ylipäätään -ulkoilu,ruuanlaitto,päiväunet, ulkoilu,vaipanvaihto,imetys,ulkoilu,kaupassakäynti- rumba pyörii. ja kun useimmiten mies käy töissäkin.

Hyvä niin, että varmasti suurin osa äidistä ei koe tarvitsevansa muutaman tunnin irtiottoa joskus lapsesta /lapsista. osa tarvitsee. Siitä ei kai kukaan kypsä aikuinen ala enään täälläkään palstalla vääntää kättä, millainen äiti olikaan se hyvä äiti.... vuodet avartaa ja kasvattaa myös meitä äitejä lapsien mukana.

Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
7/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuttia. on sitäkin yritetty, mutta kaveri vaan yökkäilee moiselle kapistukselle

Vierailija
8/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

apuva:

Ei ole tuttia. on sitäkin yritetty, mutta kaveri vaan yökkäilee moiselle kapistukselle

Hmm...niitäkin on useamman mallisia, " suoria" , ja tuttipullon tutin kaltaisia epäsymmetrisiä. Kumpiakin kannattaa kokeilla, ja harjoitella. En valitettavasti osaa neuvoa muuta -esikoisen kanssa kun kävi sitten niin että vain tissi kelpasi.

Vierailija
9/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut ERITTÄIN tärkeäksi myös sen, että vauvan voi ruokkia tarvittaessa myös pullosta. Esimerkiksi esikon kanssa on hyvä käydä jossain myös kahden, jossa saa jakamattoman huomion, sekä oma vointini tärkeimpänä, jota pidän yllä esim. säännöllisellä lenkkeilyllä. Useamman lapsen kanssa arki ei aina ole suloista vauvantuoksua, vaan tiukkaa ohjelmointia, jotta ylipäätään -ulkoilu,ruuanlaitto,päiväunet, ulkoilu,vaipanvaihto,imetys,ulkoilu,kaupassakäynti- rumba pyörii. ja kun useimmiten mies käy töissäkin.

Juuri näin! Me tehtiin tietoinen päätös jo raskausaikana että lapsi " opetetaan" pullolle jotta myös vararuokinta toimii. Eikä siis kertaakaan rintaa hylkinyt koko imetysaikana.

AP: aina ei kannata nälkäistä lasta pullolle opettaa, vaan kylläistä ja virkeää - näin ehkä " leikin" kautta huomaa että homma ok. Nälkäisenä / väsyneenä /kiukkuisena harva aikuinenkaan haluaa mihinkään uuteen ryhtyä :-)

Vierailija
10/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän se on, että olemme erilaisia; joku haluaa antaa pulloa, joku ei ja minä en halua, ellei pakko ole. Ei pitäis vastailla kysymyksiin niin, ettei vastaa kysymyksiin vaan kommentoi vaan, joskus vaan haluaa sanoa mielipiteensä. En minä ketään tuomitse, jos pulloa käyttää. Itsellä on kolme lasta enkä ole vielä pulloa tarvinnut tai halunnut, olen ehtinyt käydä asioilla yms imetysten välillä, mutta kukin tavallaan.

Vierailija
11/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus nyt 10kk ja juo maitonsa pullosta.kokeilin kaikkia eri mallisia tutteja mitä kaupoist löysi ja sitten kun vihdoin huoli sen tutin se oli se perusmalli,että en usko sillä tutilla olevan niin merkitystä.meiän neiti ei myöskän suostunut ottamaan tuttia suuhun eikä innostunut kiinteistäkään.ainoa minka suuhun sai laittaa oli tissi. kun kyllästyin hukkaan menevän korvikkeen määrään, päätin että tutti opetellaan ensin ja sitten muut.sinnillä vaan tarjosin tuttia esim nukahtamistilanteessa eli juuri ennen kuin uni tuli, niin pikkuhiljaa huoli sen suuhun ja sitä mukaa uskoi että suuhun pantavaa löytyy muutakin kuin tissi. meillä ei ole kenellekään annettu tuttia muuten kuin nukkuessa niin ei siitä tarvi kuitenkaan ongelmaa tehdä.

esikoinen sai alusta asti silloin tällöin vähän maitoa pullosta eikä sillä koskaan ollut sitä ongelmaa ettei olis sitä huolinut. mutta kuopus sai synnärillä lisämaitoa pullosta eikä sen jälkeen ennen kuin 4kk ikäisenä yritin sitä tarjota niin eipäs se sitä sitten huolinut kun oli jo unohtanut.jos meille vielä lisää lapsia tulee niin totutan kyllä alusta asti siihen pulloon ettei tule ongelmaa jos sitä oikeasti tarvii,toki pääasiallinen maidon lähde on se tissi.minäkin halusin saada tytön juomaan edes joskus pullosta jotta pääsisin hieman irrottautumaan itsekseni vauvasta eikä se kyllä kenestäkään tee huonoa äitiä! päinvastoin. pitää välillä ajatella itseäänkin. ja silloinhan sitä jaksaa olla täysillä vauvan kanssa kun edes joskus pääsee tuulettumaan (sitä voi tehdä muuallakin kuin vetämällä perseet baarissa!). tsemppiä yritykseen!

Vierailija
12/18 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille tsemppauksesta!

Pitkää pinnaa tämä opettelu tuntuu vaativan. Tuteista ollaan kokeiltu kaikki markkinoilla olevat merkit - ihan samoin yökkii kaikesta. Tuttia söi yhtenä ainoana päivänä, kun oli jekovitistä masuvaivoja niin sillon luputti tunti tolkulla, mutta muutoinpa ei ole tuttia huolinu.

Tuttipulloistakin on kokeiltu vaikka ja sun mitä merkkiä, parhaiten uppoaa ehkä aventin tutista (jos sitä nyt voi uppoamiseksi sanoa, että toinen ei sentään ala yökkimään...)

Nyt alotetaan vaan säännölliset reenit, maitoa on onneksi pakkaseen lypsetty enemmän kun tarpeeksi, joten joka päivä vaan annetaan sinnikkäästi =)

Vierailija
13/18 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neiti 3kk oppi viime viikolla pullolle lopulta. 1kk ikäisenä rupesin joka päivä antamaan pullosta mutta hylki vain.kokeilin kahdella eri silikonisella tutilla tuloksetta. sitten hoksasin ostaa luonnonkumi tuttiosan koska 2kk ikäisenä oppi syömään tuttia( tutin opettelu myös tuskien taival, 4 mallia kokeilussa). parina päivänä joi tuttelia luonnonkumisesta tutista, sit tuli taas viikon lakko. pari päivää sit laitoin sekaan hiukan perunaporkkanavelliä ja neiti hotkaisi maito velliseoksen. nyt juo aamuisin 160ml velli maito seosta ja samat alkuillasta. tiedän et velliä ei sais antaa alle 4 kk mut se oli ratkaisu meillä.

syy miksi yritän opettaa pullolle on isompi lapsi vajaa 2 v joka kaipaa huomiota. imeytysfanaatikot varmaan hyökkää kimppuuni viestini myötä. edelleen jatkan imetystä, mutta haluaisin joskus isomman kanssa lähteä vaikka kerhoon.

sassa ja tytöt 1 v10kk ja 3kk

Vierailija
14/18 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo vielä haluan sanoa, että miksi pitää oikein opettamalla opettaa vauva pulloon tai tuttiin, jos vauva sitä ei halua, oppiihan ne sitten lopulta, kun " pakottaa" , minusta tutti on sellainen väliaikainen hätäapu, ei jatkuvaan käyttöön, samoin tuttipullo

Vierailija
15/18 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva opetettiin tuttiin, oppi sen lopulta joskus 4kk iässä. Ja kyllä helpotti esi,merkiksi automatkat. Aiemmin itki paljon autossa mutta tutin avulla autoiluin sujuu.

Pullolle oppi 2kk sitten. Siihen asti minä olen ollut kaikki ruokailut paikalla tai lapsi minun kanssani jos minä en ole ollut kotona. Tämän 2 kk aikana olen ollut kaksi kertaa pitempään pois, ehkä 6h kerralla. Ja silloin vauva on saanut pullosta maitoa.

Mua suututtaa tosi paljon kun toiset äidit, tässä ketjussa Täällääiti, arvostelee pullolle opettamista, " en minäkään halua olla pois kovin kauaa lapsen luota" . Ja sanovat sitten vielä että kun kerta haluat pullolle opettaa, niin kohta vauvasi ei enää rintaa huolikaan joten mieti vielä.

Toiset äidit haluavat vain ja ainoastaan itse hoitaa lapsensa. Toiset taas haluavat silloin tällöin vähän omaa aikaa. Miksi ihmeessä tarvitsee tulla haukkumaan niitä jotka haluavat joskus olla ilman lastaan? Ja kun kyseessä hyvin harvoin edes on se, että äiti joka ilta / joka viikko olisi bilettämässä tai kännäämässä.

Ja sinulle Täällääiti, ekassa viestissäsi kyllä aika selvästi tuomitsit ap:n, vaikka myöhemässä viestissä sanoitkin että et halua tuomita. Mitä ihmettä sinua haittaa vaikka joku äiti saakin välillä hieman vapaata vauvan hoidosta??

Vierailija
16/18 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5,5kk neitokainen ei tuttia syö (ei nää pointtia ilmeisesti), ei syö tuttipulloa (aiemmin koitettiin, mutta huuto oli niin hirveä, ja sittenkun on oli huutanut ¨tunnin joi ~20ml ja nukahti... ei tuntunut niillä helteillä kauheen viksulta...). Olin siis ihan sidottu 1-2h välein syövään vauvaan. 4kk kohdalla mies syötii lusikalla maissivelliä, niin pärjättiin yks 2h tisujen poissaolo. Sitten siirryttiin maistelemaan soseita, ja noilla soseilla tuo poissaolo menee ihan hienosti 2-3h...Kunhan ei ole ilta, jolloin olla ihan herkkiksiä. Velliä myös kulautellaan iltaisin vajaa desi nokkamukista, siis ilman mitään venttiiliä, nyt alkaa jo itse imeään (=on hiffanut jutun). Käväistiin vastikää lääkärissä ihan vaan varmuuden vuoksi korvista, lääkärisetä jutusteli niitä näitä, ja sanoi tehneensä väikkärin äidinmaidosta, ja kertoi sillä olevan merkitystä vastuskykyvyn kehittymiseen vaan eka 4kk, sen jälkeen se on " vain" ravintoa ja psykologiaa (mainitsin tämän siksi ettei kenenkään tarvitse alkaa hyökkäilemään 6kk täysimetysfanaatikkona...).

Vierailija
17/18 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma pää alkoi hajota jatkuvaa imetystä (vauva huono syömään kiinteitä eli 7-10kk iässä mentiin miltien pelkästään imetyksellä ja syöttövälit n 1-2h yöllä). Ihan vapaasti saa tuomita, mutta meille se oli ainoa oikea ratkaisu minun jaksamisen kannalta. Ei ollut kiire baareihin vaan tarve saada UNTA :)

Kokeilimme erilaisia tuttiosia, pieniä määriä maitoa sai menemään kun oli ensin antanut rintaa tai imetyksestä alle tunti eli vauva ei ollut kaikista nälkäisimmässä tilassa. Aluksi määrät oli tosi pieniä ja muistaakseni alkuun pääsimme ihan vellitutilla, siitä sitten tavalliseen tuttiin. Aikaa harjoitteluun menikin pari kk ja kun vauva 10kk siirryimme kokonaan korvikkeelle, aluksi siis annoin äm:ää pullostakin.

Harjoittelua siis peliin ja oletko kokeillut hörpyttämistä? Pienestä mukista (esim lääkeannostelija) tai lastentarvikeliikkeistä saa ihan hörpytyskuppejakin. Sillä saataa pärjätä yhden syöttökerran ihan kivasti ja äiti pääsee hieman irti vauvasta.

Meillä tämä kolmas vauva on miltein pelkästään pullovauva, vaikka tahtoisinkin imettää. Positiivisena puolena koen, sen että isäkin voi yöllä hoitaa vauvan ruokkimista ja olen päässyt kahden isomman kanssa päivällä ulkoilemaan rauhassa kun tietää, että isä pärjää vauvan kanssa kotona pullon avulla vaikka nälkä yllättäisi. En kyllä koe olevani tämän takia yhtään huonompi äiti kuin jos olisin 24h kiinni vauvassa.

Kukin tavallaan, ei tuomita toistemme tapoja, jookos :)

Mayella ja Onni 9vrk

Vierailija
18/18 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kannattaa valita yksi tuttiosa, mistä antaa joka kerta maitoa. Muuten vauva menee sekaisin, kun joka kerta on eri tutti. Meillä on käytössä nuk-tuttipullo, siitä syöminen onnistuu selvästi parhaiten.

Itse asiaan, eli tarjosin vauvalle pulloa ennen jokaista imetystä, en tietenkään yöllä. Alussa vauva huuti aika pitkään, ennen kuin edes suostui ottamaan pulloa suuhun. Heti kun hän edes otti vähän pullon suuhun, niin kehuin tosi paljon. Jos hermostui hirmuisesti, niin sitten annoin heti rintaa. Kun annoimme pulloa ennen jokaista imetystä, niin meillä meni kaksi päivää kun vauva oppi juomaan pullosta. Aluksi hän saattoi juoda vain 10ml, sitten 20ml ym. Ja alussa juominen on hidasta.

Mutta palkitse vauvaa rinnalla aina kun hän edes yrittää juoda pullosta. Palkitsemalla ja kehumalla vauva oppii varmasti nopeammin, kuin siten että antaa olla nälissään siihen asti, kunnes juo pullosta. Hän ei rehellisesti osaa juoda siitä, meilläkin yritti tunkea kieltänsä ihan outoihin asentoihin. Kyllä se sitten pian oppi. Aluksi vaatii tietty hermoja kuunnella sitä huutoa.

Kannattaa antaa miehen syöttää mahdollisimman paljon, jotta vauva ei hamua vain rintaa sinun sylissä ollessa.

Vielä pari vinkkiä: Pidä vauvaa sylissä ja kävele samalla kuin syötät. Meillä toimi myös, jos laittoi imurin hurisemaan tai vesihanan päälle. Vauva jäi kuuntelemaan ääntä ja rupesi huomaamatta juomaan pullosta.

Tytteli-83 ja neiti 4kk