Oletteko pitäneet amiksesta valmistuneille juhlia?
Meillä on nyt sellainen tilanne, että vanhempi lapsi kävi lukion ja järjestimme toki ylioppilasjuhlat hänelle.
Nuorempi valmistuu nyt amiksesta, mutta emme oikein kehtaisi järjestää hänelle juhlia eikä vieraita viitsi sen takia kauempaa kutsua.
Mielestäni ylioppilasjuhlat ovat tärkeä perinne ja perhejuhla, mutta koskaan en ole kuullut amisten valmistumista mitenkään juhlittavan.
Oletteko pitäneet amislapsillenne valmistujaisia?
Kommentit (67)
Yhteiset juhlat yo:n kanssa.
Aloitus on kyllä provo.
Täysin samanlaiset juhlat kuin ylioppilaalle. Ei ole mitään syytä kohdella omia lapsiaan eriarvoisesti. Jos joku sukulainen ei arvosta sen vertaa että osallistuisi, niin se on hänen häpeänsä.
Kuinka tynnyrissä on pitänyt elää, jos ei ole koskaan kuullut amisten valmistujaisjuhlista?
Minulla on sama tilanne.
Keskeytin lukion ja vaihdoin amikseen, valmistuminen olisi kesäkuussa.
Emme pidä minulle erikseen juhlia, ei käsittääkseni ole tapana ainakaan ylioppilasjuhlien veroisia juhlia amiksille muutenkaan järjestää.
Omasta suvusta muutenkin valtaosa on haudassa, 3 ihmistä olisi kutsuttavana mutta tuskinpa sen kummemmin kutsumme heitäkään.
Omalla kohdallani ongelmana on myös se, että vanhempani erosivat eikä äiti tai mummoni halua olla tekemisissä juurikaan isän uuden naisystävän kanssa ja tämä nainen on kuitenkin muissa juhlissa aina ollut mukana ja minulle tärkeä kaveri, joten en viitsi edes mitään juhlia itse alkaa järkkäämään.
Sisko sai kandinsa tehtyä ja hänellä on kohta syntymäpäivä, pidämme samassa siis siskon kandikahvit, synttärit ja minulle pienimuotoiset valmistujaiset, eli kutsumme mummon kakkukahville.
Riippuu varmaan myös lapsen iästä paljon, itse olen jo 20 eikä tunnu niin tärkeältä ja pidän itsekin amista melko vähäpätöisenä suorituksena, koulun kävin 1,5 vuodessa minimivaivalla ja silti kiitettävin arvosanoin.
Töitä ei ole löytynyt paitsi kamala henkilökohtaisen avustajan pesti jossa piti sorkkia värkkejä jotennirtisanouduin, opiskelupaikkaa tuskin saan ja alani työllisyystilanne on heikko.
Juhlimista tässä ei tosiaankaan ole.
Järjestä kuitenkin lapselle juhlat jos hän sitä toivoo, edes pienet.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset juhlat yo:n kanssa.
Aloitus on kyllä provo.
Jep. Provojen kirjoittelu on taitolaji. Ilmiselvät provot saa vain pyhähtämään. Ja mut sai nyt kyllä myös vastaamaan.
Itse pidin se oli 2007
Keväällä kun valmistuin , äiti oli jo haudassa , joten itse piti järjestää olin onneksi niin aikuinen .🎂🍰🎓 Merkomiksi.
Miksi SINÄ et kehtaa antaa lapsesi juhlia valmistumistaan ammattiin?
Ollaan pidetty juhlat. Hauskat juhlat olikin. Onhan se nuorelle ihmiselle askel eteenpäin ja sitä on syytä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tynnyrissä on pitänyt elää, jos ei ole koskaan kuullut amisten valmistujaisjuhlista?
En sanoisi akateemisissa piireissä elämäänsä viettänyttä tynnyrissä kasvaneeksi :D
Lukiosta ylioppilaaksi valmistuneita juhlitaan ja hyvästä syystä.
Myös jotkut amislinjat ovat ihan juhlimisen arvoisia, esim. kun valmistuu muusikoksi konservatoriosta tai lentäjäksi ilmailuopistosta. Lähihoitajaksi tai autonhuoltajaksi valmistuvat juhlinevat itsekseen paikallisessa lähiöpubissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi akateemisissa piireissä elämäänsä viettänyttä tynnyrissä kasvaneeksi :D
Hah, sehän se vasta onkin syvä tynnyri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, jos ei ole viimeisen parinkymmenen vuoden aikana katsellut sen oman pikku piirinsä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Myös jotkut amislinjat ovat ihan juhlimisen arvoisia, esim. kun valmistuu muusikoksi konservatoriosta tai lentäjäksi ilmailuopistosta. Lähihoitajaksi tai autonhuoltajaksi valmistuvat juhlinevat itsekseen paikallisessa lähiöpubissa.
Torvi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama tilanne.
Emme pidä minulle erikseen juhlia, ei käsittääkseni ole tapana ainakaan ylioppilasjuhlien veroisia juhlia amiksille muutenkaan järjestää.
Omasta suvusta muutenkin valtaosa on haudassa, 3 ihmistä olisi kutsuttavana mutta tuskinpa sen kummemmin kutsumme heitäkään.
Omalla kohdallani ongelmana on myös se, että vanhempani erosivat eikä äiti tai mummoni halua olla tekemisissä juurikaan isän uuden naisystävän kanssa ja tämä nainen on kuitenkin muissa juhlissa aina ollut mukana ja minulle tärkeä kaveri, joten en viitsi edes mitään juhlia itse alkaa järkkäämään.
Sisko sai kandinsa tehtyä ja hänellä on kohta syntymäpäivä, pidämme samassa siis siskon kandikahvit, synttärit ja minulle pienimuotoiset valmistujaiset, eli kutsumme mummon kakkukahville.
Riippuu varmaan myös lapsen iästä paljon, itse olen jo 20 eikä tunnu niin tärkeältä ja pidän itsekin amista melko vähäpätöisenä suorituksena, koulun kävin 1,5 vuodessa minimivaivalla ja silti kiitettävin arvosanoin.
Töitä ei ole löytynyt paitsi kamala henkilökohtaisen avustajan pesti jossa piti sorkkia värkkejä jotennirtisanouduin, opiskelupaikkaa tuskin saan ja alani työllisyystilanne on heikko.
Maksimoidakseni ankeuden totean myös, että poikaystäväni antoi minulle etukäteen lahjaksi silitysraudan koska häpesi ryppyistä kauluspaitaani, muuta ei ole tiedossa koska vanhemmat maksavat kaikki muut kuluni paitsi asumisen ja vapaa-ajan menot.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samanlaiset juhlat kuin ylioppilaalle. Ei ole mitään syytä kohdella omia lapsiaan eriarvoisesti. Jos joku sukulainen ei arvosta sen vertaa että osallistuisi, niin se on hänen häpeänsä.
Ei tuo ole eriarvoista kohtelua. Jos molemmat saisivat lakin ja vain toista juhlittaisiin, niin sitä voisi pitää eriarvoisena. Jos toinen lapsistasi voittaa lukion kirjoituskilpailun ja toinen ei pääse alkukarsinnasta jatkoon, juhlitko molempia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama tilanne.
Eroperheessä voi juhlia kummankin vanhemman luona erikseen. Sukulaisten ei tarvitse jappasta osallistumisestaan, kun ei tarvitse nähdä entistä miniää/vävyä/appiukkoa/anoppia/siskopuolenkumminkaimaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se akateemisissa piireissä elämänsä viettäminen on nimenomaan sitä tynnyrissä kasvamista. Oma napa ja sen ympärillä hovi kaltaisia ja muita vain halveksutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole eriarvoista kohtelua. Jos molemmat saisivat lakin ja vain toista juhlittaisiin, niin sitä voisi pitää eriarvoisena. Jos toinen lapsistasi voittaa lukion kirjoituskilpailun ja toinen ei pääse alkukarsinnasta jatkoon, juhlitko molempia?
Typerys.
Vierailija kirjoitti:
Et arvosta lähihoitajia etkä autonhuoltajia. Sinähän kätevä isäntä olet, kun hoidat itse vanhempasi ja lapsesi sekä autosi.
En ole pitänyt, mutta olen ollut amisvalmistujaisissa. Meillä oli siellä mm. karaoke, lärvilauta ja juomapelejä. Ei mitään turhaa pönötystä vaan hauskaa koko ilta. Juhlakalu kavereineen lähti sitten baarikierrokselle loppuillasta.